04.04.22 #149 15 τερες χώρες της Ε.Ε., αν και όχι απαραίτητα πολύ. Όταν συγκρίνουμε τις μέσες τιμές βενζίνης και ντίζελ ανά χώρα, βλέπουμε ότι το ντίζελ είναι φθηνότερο από τη βενζίνη σε μόλις οκτώ χώρες, αλλά πιο ακριβό σε 19. Το ντίζελ είναι 1 λεπτό πιο ακριβό από τη βενζίνη στη Γαλλία και τη Βουλγαρία, 2 λεπτά στην Πορτογαλία, την Εσθονία και τη Ρουμανία και 3 λεπτά στη Γερμανία. Η διαφορά τιμής κυμαίνεται μεταξύ 5 και 15 λεπτών προς όφελος της βενζίνης σε 10 χώρες μέλη (Ιρλανδία, Λουξεμβούργο, Τσεχία, Σλοβακία, Φινλανδία, Λιθουανία, Αυστρία, Ουγγαρία, Βέλγιο και Πολωνία). Η διαφορά είναι ακόμη μεγαλύτερη στην Κροατία (17 λεπτά), στην Κύπρο (27 λεπτά) και κυρίως στη Σουηδία (42 λεπτά). Το ντίζελ είναι φθηνότερο, αν και όχι πολύ, στην Ισπανία (1 λεπτό), την Ιταλία (2 λεπτά), τη Δανία (8 λεπτά), τη Λετονία και τη Σλοβακία (και στις δύο 9 λεπτά). Οι μεγαλύτερες διαφορές τιμής υπέρ του ντίζελ παρατηρούνται στην Ελλάδα, τη Μάλτα (και στις δύο 13 λεπτά) και την Ολλανδία (14 λεπτά). ΕΠΊΔΡΑΣΗ ΣΤΑ ΠΡΟΪΌΝΤΑ Οι υψηλές τιμές του ντίζελ αυξάνουν τις τιμές παραγωγής και μεταφοράς, γεγονός που αυξάνει το κόστος για τις εταιρείες και πιθανότατα θα οδηγήσει σε υψηλότερες τιμές των τελικών προϊόντων. Στην πραγματικότητα, οι τιμές του ντίζελ είναι τόσο υψηλές, που αρχίζουν να οδηγούν σε αυτό που οι οικονομολόγοι αποκαλούν «καταστροφή ζήτησης»: π.χ. ορισμένα αλιευτικά σκάφη βρίσκονται στο σημείο καμπής στο οποίο το ταξίδι πιθανότατα θα κοστίσει περισσότερο από τα αλιεύματα που θα αποφέρει. Οι υψηλές τιμές ντίζελ είναι αποτέλεσμα μιας εξαιρετικά στενής αγοράς. Τα παγκόσμια αποθέματα ντίζελ και άλλων αποκαλούμενων «μεσαίων κλασμάτων» βρίσκονται στο χαμηλότερο επίπεδο από την οικονομική κρίση του 2008. Αυτό οφείλεται στο κλείσιμο των διυλιστηρίων στην αρχή της πανδημίας και στην ανανεωμένη αύξηση της ζήτησης, από τη βιομηχανία, τη θέρμανση και τις μεταφορές. Φυσικά, ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι επακόλουθες εντάσεις σχετικά με τον ενεργειακό εφοδιασμό από τη Ρωσία δεν βοηθούν. Με περισσότερα από 750.000 βαρέλια την ημέρα -περίπου το ήμισυ της συνολικής ζήτησης της Ευρώπης- η Ρωσία είναι ο μεγαλύτερος προμηθευτής της ντίζελ. Οποιοδήποτε έλλειμμα στην ευρωπαϊκή αγορά θα πρέπει να καλυφθεί με την προμήθεια ντίζελ από αλλού. Αυτό αποτελεί πρόβλημα, όχι μόνο λόγω στενότητας της αγοράς. ΗΜέση Ανατολή έχει μεγάλο πλεόνασμα ντίζελ, το οποίο όμως δεν πληροί τα αυστηρά πρότυπα ρύπανσης της Ε.Ε. Άλλες πιθανές επιλογές, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, θα χρειαστούν χρόνο, πράγμα που σημαίνει ότι η υψηλή τιμή του ντίζελ είναι πιθανό να διατηρηθεί για κάποιο διάστημα. Euro-Super 95 Ντίζελ Οι τιμές των καυσίμων αυξάνονται, αντιπροσωπεύοντας ένα αυξανόμενο μέρος του TCO (συνολικό κόστος ιδιοκτησίας/χρήσης) των στόλων ΣΧΗΜΑ3: ΣΥΝΟΛΙΚO ΜΕΡIΔΙΟ ΦOΡΟΥ των τιμών βενζίνης και ντίζελ την 21η Μαρτίου 2022 (Μέσος όρος Ε.Ε: 47% στη βενζίνη, 40% στο ντίζελ) <= 40% ] 40% - 45% ] ] 45% - 50% ] > 50%
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=