FLEETNEWS #149

04.04.22 #149 14 τη Γερμανία και την Ιταλία (και οι δύο 2,14 ευρώ), τη Φινλανδία (2,13 ευρώ), τη Σουηδία και τη «νεοφερμένη» Δανία (2,05 ευρώ και οι δύο) και την Ελλάδα (2,04 ευρώ), επίσης νέα στην κορυφαία κατηγορία. „Η επόμενη κατηγορία προς τα κάτω (1,75-2,00 ευρώ) αποτελείται από εννέα χώρες, έξι από τις οποίες βρίσκονται στα δυτικά (Ιρλανδία, Βέλγιο, Λουξεμβούργο, Γαλλία, Ισπανία και Πορτογαλία) και τρεις στα ανατολικά (Τσεχία, Λετονία και Εσθονία). „Η προτελευταία κατηγορία (1,501,75 ευρώ) αποτελείται από πέντε ανατολικές χώρες (Λιθουανία, Σλοβακία, Σλοβενία, Κροατία και Ρουμανία). „Η φθηνότερη βενζίνη της Ευρώπης βρίσκεται στην Ουγγαρία (1,28 ευρώ). Λίγο ακριβότερες η Μάλτα, η Πολωνία, η Κύπρος και η Βουλγαρία. (Σχήμα 2) Οι τιμές των καυσίμων εξαρτώνται από πολλές μεταβλητές, αλλά ο πιο σημαντικός παράγοντας που συμβάλλει στην τιμή που διαμορφώνεται στην αντλία, είναι οι διάφοροι φόροι που επιβάλλει κάθε χώρα πέραν του πραγματικού κόστους. Οι φόροι αυτοί εξηγούν κατά πολύ το ύψος και τις διαφορές τιμών μεταξύ των χωρών (και μεταξύ βενζίνης και ντίζελ), αλλά υφίστανται πολύ μεγάλη αλλαγή - ειδικά τώρα: πολλές χώρες μειώνουν προσωρινά τους φόρους στα καύσιμα, για να προσφέρουν στους πολίτες τους κάποια ανακούφιση από την άνοδο των τιμών. Στο Εβδομαδιαίο Δελτίο Πετρελαίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καταγράφει επίσης το μερίδιο αυτό στη συνολική τιμή ανά χώρα. ΣΥΝΉΘΕΙΣ ΎΠΟΠΤΟΙ „Σε εννέα χώρες, οι φόροι αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 50% της τιμής της βενζίνης στην αντλία. Σε αυτούς περιλαμβάνονται ορισμένοι «συνήθεις ύποπτοι» (Σουηδία, Φινλανδία, Ολλανδία και Ιταλία), αλλά και χώρες που δεν εμφανίζονται στην κορυφαία κατηγορία τιμών (Δανία, Γαλλία, Πορτογαλία, Ελλάδα και Μάλτα - στο 56%, όπου η φορολογική επιβάρυνση της τιμή της βενζίνης είναι η υψηλότερη σε ολόκληρη την ΕΕ). „Δέκα χώρες εμπίπτουν στην ζώνη του 45%-50% όσον αφορά τη φορολόγηση της βενζίνης: Εσθονία, Λετονία, Γερμανία, Λουξεμβούργο, Ιρλανδία, Κροατία, Τσεχία, Σλοβακία, Αυστρία και Σλοβενία. „Επτά χώρες κυμαίνονται μεταξύ 40% και 45%: Λιθουανία, Βέλγιο, Ισπανία, Ουγγαρία, Ρουμανία, Βουλγαρία και Κύπρος. „Η Πολωνία επιβάλλει τον χαμηλότερο φόρο της Ε.Ε. στη βενζίνη: 31%. Οι χαμηλότεροι φόροι χρησιμοποιήθηκαν κάποτε ως μέσο για την προώθηση της χρήσης του ντίζελ. Σε πολλές χώρες αυτή η διαφορά φορολογίας εξακολουθεί να υφίσταται. Η μεγαλύτερη απόκλιση είναι στη Σουηδία, όπου το ντίζελ φορολογείται 14 ποσοστιαίες μονάδες (π.μ.) λιγότερο από τη βενζίνη. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Ελλάδα, που η διαφορά είναι 12 π.μ.. Στις περισσότερες χώρες, η διαφορά είναι 4 έως 8 π.μ. υπέρ του ντίζελ. Μόνο στη Μάλτα (54% έναντι 56% στη βενζίνη) και στο Βέλγιο (42% έναντι 43%) έχει ουσιαστικά εξαλειφθεί το πλεονέκτημα αυτό. Η Μάλτα, παρεμπιπτόντως, έχει διπλάσιο συντελεστή φόρου ντίζελ σε σχέση με την Πολωνία, η οποία έχει τον χαμηλότερο συντελεστή στην Ε.Ε. (Σχήμα 3) Ωστόσο, χαμηλότεροι φόροι δεν σημαίνει πλέον φθηνότερο ντίζελ. Για πρώτη φορά, το ντίζελ είναι πλέον πιο ακριβό από τη βενζίνη στις περισσόΣΧΗΜΑ2: ΤΙΜΕΣ ΒΕΝΖΙΝΗΣ (EURO SUPER-95) Μέση τιμή σε ευρώ ανά κράτος-μέλος της Ε.Ε. την 21η Μαρτίου 2022 Τιμές ανά λίτρο (€) < 1.500 1.500 - 1.750 1.750 - 2.000 > 2.000 no data

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=