21.03.22 #147 15 Το Συμβούλιο υιοθέτησε γενική προσέγγιση στην πρόταση ενίσχυσης της νομοθεσίας της Ε.Ε. για τις μπαταρίες και τα απόβλητά τους. Οι νέοι κανόνες θα προωθήσουν την ανάπτυξη βιώσιμων και ασφαλών αλυσίδων παραγωγής μπαταριών καθ’ όλην τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους και θα δημιουργήσουν ίσους όρους ανταγωνισμού στην εσωτερική αγορά. Η Γαλλίδα υπουργός Οικολογικής Μετάβασης, Barbara Pompili, δήλωσε: «Οι μπαταρίες αποτελούν βασικό στοιχείο της μετάβασης στην καθαρή ενέργεια. Οι νέοι κανόνες θα προωθήσουν την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας και των αλυσίδων παραγωγής και θα δημιουργήσουν περισσότερες διαθέσιμες μπαταρίες για τη μετάβασή μας σε τρόπους μεταφοράς μηδενικών εκπομπών. Οι νέοι κανόνες θα διασφαλίσουν πως οι μπαταρίες στο τέλος της ζωής τους θα συλλέγονται με σωστό τρόπο και δεν θα απορρίπτονται στο περιβάλλον. Έτσι θα αποτραπεί η απελευθέρωση τοξικών ουσιών στο περιβάλλον και θα περιοριστεί δραστικά η σπατάλη πολύτιμων υλικών που μπορούν να ανακτηθούν στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας». Η διαπραγματευτική στάση του Συμβουλίου διατηρεί και ενισχύει τις βασικές αρχές της αρχικής πρότασης της Επιτροπής, συμπεριλαμβανομένων του «διαβατηρίου μπαταριών», των αυστηρών περιορισμών επικίνδυνων ουσιών, του αποτυπώματος άνθρακα για τις μπαταρίες, της εκτεταμένης ευθύνης του παραγωγού και της υποχρέωσης οι νέες μπαταρίες να περιέχουν ανακυκλωμένα υλικά, καθώς και των υποχρεωτικών απαιτήσεων αλυσίδων εφοδιασμού. Η γενική προσέγγιση επεκτείνει το πεδίο εφαρμογής του κανονισμού σε έτοιμες μονάδες μπαταριών και σε όλες τις μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων. Διατηρεί τους στόχους περισυλλογής απόβλητων φορητών μπαταριών εκ μέρους των παραγωγών και υιοθετεί συγκεκριμένο στόχο συλλογής φορητών μπαταριών ελαφρών μέσων μεταφοράς (π.χ. ηλεκτρικά ποδήλατα, ηλεκτρικά μοτοποδήλατα, ηλεκτρικά σκούτερ). Η γενική προσέγγιση διατηρεί φιλόδοξο και ισορροπημένο χρονοδιάγραμμα, με έμφαση στις διατάξεις για τις μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων, ιδίως όσον αφορά στο αποτύπωμα άνθρακα και τις απαιτήσεις απόδοσης. Η ανάπτυξη αυτής της αγοράς αποτελεί προϋπόθεση για την απανθρακοποίηση της οικονομίας και της κοινωνίας. Η γενική προσέγγιση εγγυάται το δικαίωμα των κρατών-μελών να προτείνουν περιορισμούς επικίνδυνων ουσιών στις μπαταρίες σε κάθε φάση του κύκλου ζωής τους. Στοχεύει επίσης να καταστήσει το κείμενο συνεκτικότερο και σαφέστερο και να διευκολύνει την εφαρμογή του από τα κράτη-μέλη και τους οικονομικούς παράγοντες της ΤΑ ΚΡΑΤΗ-ΜΕΛΗ ΕΙΝΑΙ ΕΤΟΙΜΑ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΟΥΝ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ Βιώσιμες μπαταρίες στην Ε.Ε. εκατ. ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΡΟΥΝΤΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΟΧΗΜΑΤΑ Ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (BEV) και plug-in υβριδικά (PHEV) ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ Περιλαμβανομένων των μπαταριών οικιακής χρήσης ΑΥΞΗΣΗ ΖΗΤΗΣΗΣ ΠΡΩΤΩΝ ΥΛΩΝ Λίθιο, Μαγγάνιο, Κοβάλτιο, Νικέλιο Σημαντικός αντίκτυπος στο περιβάλλον και υψηλό ποσοστό αποβλήτων Κίνδυνος εξάντλησης αποθεμάτων Ζήτηση ιόντων λιθίου ετησίως εκατ. Αύξηση ζήτησης Μείωση τιμής
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=