13.12.21 #135 16 Η CLEPA, η Ευρωπαϊκή Ένωση Προμηθευτών Συστημάτων Αυτοκίνησης, ανέθεσε στην PwC Strategy& να αξιολογήσει τον αντίκτυπο τριών διαφορετικών σεναρίων πολιτικής της Πράσινης Συμφωνίας στην απασχόληση και την προστιθέμενη αξία μεταξύ των προμηθευτών συστημάτων αυτοκίνησης στην Ευρώπη, την περίοδο 2020-2040. Τα σενάρια αντιμετωπίζουν τη μικτή τεχνολογική προσέγγιση, την τρέχουσα προσέγγιση αποκλειστικά με EV, που προτείνεται στο πακέτο Fit for 55 και το ριζοσπαστικό σενάριο σταδιακής αύξησης των EV. Και τα τρία σενάρια προϋποθέτουν επίσπευση της ηλεκτροκίνησης προς επίτευξη των κλιματικών στόχων, με υψηλά μερίδια αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων έως το 2030, άνω του 50%, σχεδόν 80% και κοντά στο 100%, αντιστοίχως. Ενώ οι αυτοκινητοβιομηχανίες διαθέτουν μεγαλύτερη ικανότητα εκχώρησης ή εσωπορισμού δραστηριοτήτων, για να αντισταθμίσουν τις απώλειες του τομέα κινητήρων, οι προμηθευτές συστημάτων αυτοκίνησης έχουν πολύ λιγότερη ευελιξία, καθώς δεσμεύονται από μακροπρόθεσμες συμβάσεις με κατασκευαστές οχημάτων. Πέραν των παγκόσμιων και καλά κεφαλαιοποιημένων ηγετικών εταιρειών, ο κλάδος αποτελείται από εκατοντάδες εξειδικευμένες εταιρείες και ΜΜΕ με μικρότερη πρόσβαση σε κεφάλαια για επενδύσεις μετασχηματισμού των επιχειρηματικών τους προτύπων. ΜΕΤΆΒΑΣΗ ΈΝΑΝΤΙ ΑΝΑΤΡΟΠΉΣ Η μελέτη προβλέπει πως στο σενάριο αποκλειστικά με EV, το 70% των επιπτώσεων στην απασχόληση θα καταστεί ήδη αισθητό την περίοδο 2030-2035 και τεκμηριώνει πως οι ευκαιρίες για ηλεκτρικά οχήματα εξαρτώνται από τη δημιουργία μιας ευρείας αλυσίδας εφοδιασμού μπαταριών στην Ε.Ε., το χρονοδιάγραμμα και η πιθανότητα της οποίας είναι ακόμα αβέβαια. Οι χώρες της Δυτικής Ευρώπης φαίνονται να βρίσκονται σε καλύτερη θέση ως κέντρα παραγωγής κινητήρων EV, ενώ η απασχόληση στις χώρες της Κεντρικής Ανατολικής Ευρώπης θα εξακολουθεί να εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Ο Henning Rennert, εταίρος της PwC Strategy& Γερμανίας, δήλωσε: «Ενώ η ηλεκτροκίνηση θέτει σε κίνδυνο την απασχόληση σε συστήματα κίνησης, στο μέλλον θα χρειαστούν διαφορετικές δεξιότητες εργατικού δυναμικού, σε τομείς όπως το λογισμικό ή οι υποδομές. Η μελλοντική προστιθέμενη αξία και η δημιουργία θέσεων εργασίας στις τεχνολογίες κινητήρων εξαρτάται από την τοπική ευρωπαϊκή παραγωγή μπαταριών». Η γενική γραμματέας της CLEPA, Sigrid de Vries, δήλωσε: «Η μελέτη επισημαίνει τους κινδύνους της προσέγγισης αποκλειστικά με EV στη διαβίωση εκατοντάδων χιλιάδων σκληρά εργαζομένων για εξεύρεση τεχνολογικών λύσεων βιώσιμης κινητικότητας. Καθώς οι προμηθευτές συστημάτων αυτοκίνησης παρέχουν την περισσότερη απασχόληση στον τομέα της μεταποίησης της αυτοκινητοβιομηχανίας, είναι σημαντικό να τεθούν οι θέσεις εργασίας τους στο επίκεντρο κατά τη διαχείριση του κοινωνικού και οικονομικού αντίκτυπου του μετασχηματισμού. Οι καινοτομίες τους κατέστησαν την ηλεκτρική κινητικότητα πιο προσιτή στους καταναλωτές και ουσιαστικό μέσο επίτευξης των στόχων μείωσης εκπομπών. Αλλά οι ανάγκες της κοινωνίας είναι πολυποίκιλες για ενιαία προσέγγιση. Ένα ρυθμιστικό πλαίσιο ανοικτό σε όλες τις διαθέσιμες λύσεις, όπως χρήσης υβριδικών τεχνολογιών, πράσινου υδρογόνου και ανανεώσιμων βιώσιμων καυσίμων, θα επιτρέψει την καινοτομία, επαναπροσδιορίζοντας την κινητικότητα τις επόμενες δεκαετίες. ΑΒΈΒΑΙΟΜΈΛΛΟΝ ΓΙΑΜΠΑΤΑΡΊΕΣ Η μελέτη τεκμηριώνει πως μέχρι και 70 δισεκατομμύρια ευρώ (70%) της δημιουργίας αξίας των ηλεκτρικών συστημάτων κίνησης θα συνδεθεί με την επεξεργασία υλικών μπαταριών, την παραγωγή κυψελών και στοιχείων κυψελών μπαταριών και τη συναρμολόγηση συστοιχιών μπαταριών. Πρέπει να τονιστεί πως αυτές οι δραστηριότητες δεν θα πραγματοποιούνται απαραιτήτως από τις ίδιες εταιρείες ή στις ίδιες περιοχές, καθώς απαιτούν σημαντικά διαφορετικές δεξιότητες και τεχνογνωσία σε σχέση με τη συμβατική τεχνολογία συστημάτων κίνησης και, επομένως, είναι απίθανο να παρέχουν ευκαιρίες στους περισσότερους προμηθευτές συστημάτων αυτοκίνησης, ιδιαίτερα σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις που απασχολούν περίπου 20% του κλάδου. Προηγούμενη έρευνα της CLEPA έδειξε ότι η παραγωγή μπαταριών παρέχει σχετικά περισσότερες θέσεις εργασίας σε επιστημονικό προσωπικό και λιγότερες σε μηχανικούς, που παράγουν εξαρτήματα για κινητήρες εσωτερικής καύσης. Αναλυτικά στο fleetnews.gr ΗΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ EV ΟΔΗΓΕΙ ΣΕ ΑΠΩΛΕΙΑ 500.000 ΘΕΣΕΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗΝ Ε.Ε. Μελέτη της PwC Strategy& για την CLEPA Η CLEPA τάσσεται υπέρ ενός ρυθμιστικού πλαισίου ανοικτού σε όλες τις διαθέσιμες λύσεις, όπως υβριδικές τεχνολογίες, πράσινο υδρογόνο και ανανεώσιμα βιοκαύσιμα που θα επιτρέψουν την καινοτομία, επαναπροσδιορίζοντας την κινητικότητα
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=