ΑΥΤΌ ΠΟΥ ΧΡΕΙΑΖΌΜΑΣΤΕ τώρα στην Ευρώπη είναι μια λύση που να έχει οικολογικό νόημα, να είναι οικονομικά βιώσιμη και να εντάσσεται στο ευρύτερο ενεργειακό σύστημα. Ο μακροπρόθεσμος στόχος μας είναι τόσο φιλόδοξος όσο και αναγκαίος: μια οικονομία χωρίς εκπομπές CO2. Για να επιτευχθεί αυτό, η πράσινη ηλεκτρική ενέργεια από μόνη της δεν αρκεί· χρειαζόμαστε επίσης πράσινα μόρια. Το υδρογόνο (Η2) θα διαδραματίσει επομένως βασικό ρόλο. Όχι μόνο στις μεταφορές αλλά σε σχεδόν όλους τους ενεργοβόρους τομείς. ΚΑΜΙΆ ΠΡΆΣΙΝΗ ΜΕΤΆΒΑΣΗ ΧΩΡΊΣ ΠΡΆΣΙΝΑ ΜΌΡΙΑ Η ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια είναι το θεμέλιο για πολλές εφαρμογές, όμως ιδιαίτερα στην Κεντρική Ευρώπη φτάνει στα όριά της όταν πρόκειται για την αποθήκευση και τη μεταφορά ή παροχή μεγάλων ποσοτήτων ενέργειας τη σωστή στιγμή και στον σωστό τόπο. Αυτό ακριβώς είναι που κάνει το υδρογόνο (και τα παράγωγά του) να ξεδιπλώνει τις δυνατότητές του: μπορεί να αποθηκευτεί, να διατεθεί προς πώληση παγκοσμίως και να χρησιμοποιηθεί με πολλούς τρόπους: στη βιομηχανία, για την παροχή εφεδρικής ενέργειας σε περιόδους χαμηλής ηλιοφάνειας ή άπνοιας, έως και τις μεταφορές. Και καθώς δεν υπάρχει έλλειψη σε ήλιο και άνεμο, περιοχές με υψηλή ηλιακή ακτινοβολία μπορούν σύντομα να γίνουν εξαγωγείς πράσινου υδρογόνου, αν αξιοποιήσουν την ενέργεια τους αντί απλώς να αφήνουν τον ήλιο να θερμαίνει το έδαφος. Τα καλά νέα: Συμβαίνει τώρα! Σε έργα-πρότυπα όπως αυτά στη Σαουδική Αραβία, η ηλεκτρική ενέργεια από τεράστια φωτοβολταϊκά και αιολικά πάρκα χρησιμοποιείται σε μονάδες ηλεκτρόλυσης. Το παραγόμενο υδρογόνο μετατρέπεται σε αμμωνία, μεθανόλη ή υγροποιημένο υδρογόνο. Το κόστος είναι ελκυστικό - περίπου δύο ευρώ ανά κιλό, και σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμα χαμηλότερο. Η κακή είδηση είναι ότι οι επικριτές του υδρογόνου συνεχίζουν τον φαύλο κύκλο. ΑΠΌΔΟΣΗ; Η ΟΥΣΊΑ ΕΊΝΑΙ Ο ΑΝΤΊΚΤΥΠΟΣ Στο θέμα του υδρογόνου στα φορτηγά, η συζήτηση περιστρέφεται συχνά γύρω από την αποδοτικότητα. Αλλά αυτή η θεώρηση είναι υπερβολικά στενή. Αυτό που πραγματικά μετράει, είναι: 1Η λεγόμενη απόδοση «από τον ήλιο στον τροχό» (sun-to-wheel) μπορεί να είναι συγκρίσιμη μεταξύ μπαταρίας και υδρογόνου - ανάλογα με το πού και πώς παράγεται η ενέργεια. Δηλαδή: αν το υδρογόνο παραχθεί σε ηλιόλουστες περιοχές όπως η Σαουδική Αραβία, η υψηλή απόδοση παραγωγής (περισσότερος ήλιος ανά πάνελ) αντισταθμίζει τις απώλειες της μετατροπής ενέργειας έναντι της ηλεκτροκίνησης με μπαταρία. 2Η ανανεώσιμη ενέργεια που δεν χρησιμοποιείται έχει απόδοση μηδέν. Μόνο το 2024, περίπου 10 TWh (τεραβατώρες) -με ορισμένες Η μεγαλύτερη ευκαιρία της Ευρώπης: Το Μικρότερο Στοιχείο... ΥΔΡΟΓΟΝΟ Η Ευρώπη βρίσκεται σε έναν αγώνα δρόμου με την πραγματικότητα: Από τη μία, υπάρχει η φιλοδοξία να είναι παγκόσμιος ηγέτης στην προστασία του κλίματος. Από την άλλη, οι βιομηχανίες της Ευρώπης δέχονται τεράστιες πιέσεις - λόγω υψηλού ενεργειακού κόστους, αδύναμων υποδομών και μειωμένης ανταγωνιστικότητας. Αυτή η σύγκρουση στόχων απειλεί και τις μεταφορές - τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας και της κοινωνίας μας. Ένα από τα «κλειδιά» είναι το υδρογόνο. Γράφει ο ANDREAS GORBACH, Μέλος του Δ.Σ. της Daimler Truck Holding AG, υπεύθυνος για την Τεχνολογία Φορτηγών ● Πηγή: Daimler Truck Η Ευρώπη εισάγει περισσότερο από το 50% της πρωτογενούς ενέργειάς της ως άνθρακα, πετρέλαιο και φυσικό αέριο 46 #24 ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2025
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=