Fleet Business #23

αυτόν τον τομέα. Οι καινοτομίες στην τεχνολογία μπαταριών τα τελευταία χρόνια επιτρέπουν επίσης την ασφαλή φόρτιση υψηλής ισχύος που θα μπορούσε να είναι τόσο γρήγορη όσο ο ανεφοδιασμός ενός συμβατικού αυτοκινήτου, αλλά η πλήρης υλοποίηση αυτών των εξελίξεων εξαρτάται από την ανάπτυξη επαρκών υποδομών. ΤΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΦΟΡΤΗΓΑ Οι πωλήσεις ηλεκτρικών φορτηγών αυξήθηκαν κατά σχεδόν 80% παγκοσμίως το 2024, φτάνοντας σχεδόν το 2% των συνολικών πωλήσεων φορτηγών. Ωθούμενες από ένα νέο πρόγραμμα απόσυρσης συμβατικών φορτηγών, οι πωλήσεις ηλεκτρικών φορτηγών στην Κίνα διπλασιάστηκαν σε 75.000 οχήματα, αντιπροσωπεύοντας πάνω από το 80% των παγκόσμιων πωλήσεων το 2024. Στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες, οι πωλήσεις ηλεκτρικών φορτηγών το 2024 παρέμειναν παρόμοιες με τα επίπεδα του 2023. Ο αριθμός των διαθέσιμων μοντέλων ηλεκτρικών φορτηγών με μπαταρία έχει αυξηθεί από λιγότερα από 70 το 2020 σε περισσότερα από 400, αυξάνοντας τον αριθμό των εφαρμογών που μπορούν να καλυφθούν από ηλεκτρικά φορτηγά. Το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας ενός ηλεκτρικού βαρέος φορτηγού με μπαταρία είναι ήδη χαμηλότερο από ό,τι για ένα αντίστοιχο ντίζελ στην Κίνα σε ορισμένες περιπτώσεις. Η τιμή αγοράς των ηλεκτρικών βαρέων φορτηγών με μπαταρία παραμένει δύο έως τρεις φορές υψηλότερη από τα αντίστοιχα ντίζελ φορτηγά στις μεγάλες αγορές, γεγονός που μπορεί να αποθαρρύνει τους φορείς εκμετάλλευσης στόλων, οι οποίοι συχνά λειτουργούν με περιορισμένα περιθώρια κέρδους. Ωστόσο, η μεγαλύτερη απόδοση και το χαμηλότερο κόστος ενέργειας -ακόμη και συμπεριλαμβανομένου του κόστους ενός φορτιστή υψηλής ισχύος- καθιστούν τα ηλεκτρικά φορτηγά με μπαταρία πιο ελκυστικά όσο περισσότερο χρησιμοποιούνται. Μέχρι το 2030, τα ηλεκτρικά φορτηγά με μπαταρία στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες αναμένεται να φτάσουν στο ίδιο συνολικό κόστος ιδιοκτησίας με τα πετρελαιοκίνητα φορτηγά για μεταφορές μεγάλων αποστάσεων, όπως ήδη έχουν κάνει στην Κίνα, και αναμένεται να παραμείνουν πιο οικονομικά από τα φορτηγά με κυψέλες υδρογόνου (Fuel Cells). Ωστόσο, η συγκεκριμένη εφαρμογή και το προφίλ χρήσης των φορτηγών είναι βασικοί παράγοντες για τον προσδιορισμό της καταλληλότερης τεχνολογίας κινητήρα, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να χρειαστεί ανάλυση κατά περίπτωση για την αξιολόγηση του κόστους διαφόρων εναλλακτικών λύσεων. Οι υποχρεωτικές περίοδοι ανάπαυσης για τους οδηγούς φορτηγών μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στη μείωση του κόστους ευκαιρίας της φόρτισης καθ’ οδόν. Για τις μεταφορές μεγάλων αποστάσεων, ο χρόνος αναμονής για την επαναφόρτιση ενός ηλεκτρικού φορτηγού μπορεί να δημιουργήσει δυσκολίες για τους φορείς εφοδιαστικής. Ωστόσο, η περίοδος ανάπαυσης 45 λεπτών που απαιτείται στην Ευρωπαϊκή Ένωση μπορεί να φιλοξενήσει την προσθήκη περίπου 150 χλμ. αυτονομίας οδήγησης για ένα βαρέως τύπου φορτηγό που χρησιμοποιεί φορτιστή 350 kW και έως περίπου 400 χλμ. εάν χρησιμοποιείται φορτιστής μεγαβάτ (MW). Ενώ οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα έχουν επίσης υποχρεωτικές περιόδους ανάπαυσης, ο σχεδιασμός της πολιτικής της Ε.Ε. είναι επί του παρόντος ο πλέον ευνοϊκός για την υποστήριξη της υιοθέτησης των ηλεκτρικών οχημάτων. ΜΕΡΙΔΙΟ ΠΩΛΗΣΕΩΝ ΜΠΑΤΑΡΙΩΝ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΕΔΡΑ ΤΟΥ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ ΜΠΑΤΑΡΙΩΝ, 2022-2024 Πηγή: Global EV Outlook 2025 Σημειώσεις: Η λέξη μπαταρία αναφέρεται σε στοιχεία (κελιά ή κυψέλες) μπαταρίας. Αντικατοπτρίζει τις μπαταρίες που είναι εγκατεστημένες στα οχήματα που πωλούνται σε κάθε περιοχή και όχι τη ζήτηση μπαταριών για οχήματα που κατασκευάζονται σε κάθε περιοχή. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και η συσσώρευση μπαταριών εξαιρούνται από την ανάλυση. Πηγές: Ανάλυση IEA βάσει δεδομένων από την EV Volumes 0% 20% 40% 60% 80% 100% 2022 2023 2024 2022 2023 2024 2022 2023 2024 2022 2023 2024 Κόσμος Κίνα Ευρωπαϊκή Ένωση Ηνωμένες Πολιτείες Κίνα Κορέα Ιαπωνία Υπόλοιπος Κόσμος Έδρα κατασκευαστή μπαταριών: Η πρόταση αξίας για τα ηλεκτρικά φορτηγά βελτιώνεται, ακόμη και για μεταφορές μεγάλων αποστάσεων 66 #23 ΙΟΥΝΙΟΣ 2025

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=