Ο ανταγωνισμός και η πτώση των τιμών μπαταριών καθιστούν πιο προσιτά τα EVs, αλλά η πρόοδος δεν είναι ίδια παντού ΖΗΤΗΣΗ ΜΠΑΤΑΡΙΩΝ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΑΝΑ ΤΥΠΟ ΟΧΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΧΗ, 2018-2024 Πηγή: Global EV Outlook 2025 Σημειώσεις: LDV = ελαφρά οχήματα, συμπεριλαμβανομένων αυτοκινήτων και van. EMDEs = Αναδυόμενες αγορές και αναπτυσσόμενες οικονομίες. AEs = Προηγμένες οικονομίες. Η ζήτηση μπαταριών ορίζεται εδώ ως το μέσο μέγεθος μπαταρίας σταθμισμένο ως προς τον όγκο πολλαπλασιασμένο με τις πωλήσεις οχημάτων ανά τύπο οχήματος και περιοχή. Αντικατοπτρίζει τις μπαταρίες που είναι εγκατεστημένες στα οχήματα που πωλούνται σε κάθε περιοχή, και όχι τη ζήτηση μπαταριών για οχήματα που κατασκευάζονται σε κάθε περιοχή. Εξαιρείται από την ανάλυση η συσσώρευση ηλεκτρικών οχημάτων και μπαταριών. Πηγή: Ανάλυση IEA βάσει όγκων ηλεκτρικών οχημάτων 0 200 400 600 800 1.000 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 GWh/έτος Ζήτηση μπαταριών με βάση τον τύπο του οχήματος LDV Δίκυκλα/τρίκυκλα Λεωφορεία Φορτηγά 0% 20% 40% 60% 80% 100% 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 Ζήτηση μπαταριών ανά περιοχή Κίνα Ευρωπαϊκή Ένωση ΗΠΑ Άλλες EMDEs Άλλες AEs καθώς οι εισαγωγές από την Κίνα έφτασαν τα δύο τρίτα των πωλήσεων. Οι χαμηλές τιμές κρίσιμων ορυκτών και ο αυξανόμενος ανταγωνισμός μεταξύ των κατασκευαστών μπαταριών οδήγησαν σε μείωση των τιμών των μπαταριών σε όλες τις αγορές το 2024, αν και με σημαντικές διακυμάνσεις. Στην Κίνα, οι τιμές μειώθηκαν περίπου κατά 30%, σε σύγκριση με 10%- 15% στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Ο ταχύτερος ρυθμός μείωσης του κόστους στην Κίνα -εφικτός χάρη στον έντονο ανταγωνισμό, την αυξημένη αποδοτικότητα παραγωγής, την καθετοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας και την πρόσβαση σε εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό- ενισχύει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των Κινέζων κατασκευαστών μπαταριών. ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΦΟΡΤΙΣΗ Οι δημόσιοι σταθμοί φόρτισης έχουν διπλασιαστεί τα τελευταία 2 χρόνια, για να συμβαδίσουν με τις αυξανόμενες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων. Η Κίνα και η Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν διατηρήσει σταθερό ρυθμό ανάπτυξης φορτιστών σε σύγκριση με τον αριθμό των ηλεκτρικών οχημάτων στο δρόμο. Ωστόσο, τόσο στις Ηνωμένες Πολιτείες όσο και στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι οποίες έχουν υψηλότερα ποσοστά πρόσβασης σε οικιακούς φορτιστές από την Κίνα, η ανάπτυξη δημόσιων φορτιστών δεν έχει συμβαδίσει με την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων και ο αριθμός των ηλεκτρικών ελαφρών οχημάτων ανά δημόσιο σημείο φόρτισης αυξήθηκε το 2024. Η δυναμικότητα της φόρτισης είναι ένα σημαντικό μέτρο της επάρκειας των δημόσιων δικτύων φόρτισης. Ο αριθμός των υπερταχέων φορτιστών, με ονομαστική ισχύ 150 kW και άνω, αυξήθηκε κατά περίπου 50% το 2024 και τώρα αντιπροσωπεύει σχεδόν το 10% όλων των δημόσιων ταχυφορτιστών. Οι δημόσιοι «αργοί» φορτιστές σε αστικές περιοχές αποτελούν λύση για τους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων χωρίς πρόσβαση σε οικιακή φόρτιση, αλλά οι ταχυφορτιστές κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων βοηθούν στην πραγματοποίηση ταξιδιών μεγάλων αποστάσεων. Στην Ευρώπη, πάνω από τα τρία τέταρτα όλων των αυτοκινητοδρόμων διαθέτουν σταθμό ταχείας φόρτισης τουλάχιστον κάθε 50 χιλιόμετρα, σε σύγκριση με λιγότερο από το ήμισυ των αυτοκινητοδρόμων των ΗΠΑ. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η δημόσια χωρητικότητα φόρτισης για ελαφρά ηλεκτρικά οχήματα θα πρέπει να αυξηθεί σχεδόν εννεαπλάσια έως το 2030 για να υποστηρίξει τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων που υπονοούνται από τις δηλωμένες πολιτικές. Παρ’ όλα αυτά, τα ηλεκτρικά οχήματα αναμένεται να αντιπροσωπεύουν μόνο το 2,5% της συνολικής παγκόσμιας ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας το 2030. Οι κυβερνητικές προσπάθειες για την προώθηση της διαλειτουργικότητας, της τυποποίησης, της ευφυούς, αλλά και της αμφίδρομης φόρτισης (vehicle-to-grid integration - V2G), μπορούν να διευκολύνουν τη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα για τους οδηγούς και τους διαχειριστές δικτύων. Τεχνολογίες όπως οι έξυπνοι φορτιστές και τα μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων με δυνατότητα παροχής ισχύος από τα οχήματα στο δίκτυο (V2G), γίνονται όλο και πιο διαθέσιμες, αλλά θα χρειαστούν νέες δομές αγοράς και νομικά πλαίσια για τα οχήματα, ώστε να μεγιστοποιηθούν τα πιθανά οφέλη για το δίκτυο. Η Κίνα και το Ηνωμένο Βασίλειο ξεχωρίζουν για την εφαρμογή πολιτικής και τα έργα επίδειξης σε 65 ΙΟΥΝΙΟΣ 2025 #23
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=