κατά 25% στην παγκόσμια παραγωγή EV. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η παραγωγή σταθεροποιήθηκε στα 2,4 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα το 2024. Η Βόρεια Αμερική εμφάνισε αντιφατικές τάσεις: η παραγωγή στις Ηνωμένες Πολιτείες μειώθηκε, ενώ η παραγωγή στο Μεξικό διπλασιάστηκε, υποστηριζόμενη από συγκριτικά χαμηλότερο κόστος παραγωγής. Περίπου το 70% της παραγωγής του Μεξικού προήλθε από κατασκευαστές με έδρα τις ΗΠΑ. Η παραγωγή αυξήθηκε επίσης κατά 15% σε χώρες της Ασίας-Ειρηνικού εκτός Κίνας, φτάνοντας περίπου στο 1 εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κυρίως από κατεστημένες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ιαπωνίας και της Κορέας. Το παγκόσμιο εμπόριο ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκε κατά 20% το 2024· οι εισαγωγές πλέον αντιστοιχούν σχεδόν στο ένα πέμπτο των παγκόσμιων πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Με ποσοστό 40% (σχεδόν 1,25 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα), η Κίνα είχε το μεγαλύτερο μερίδιο στις παγκόσμιες εξαγωγές το 2024. Η Ευρωπαϊκή Ένωση παρέμεινε επίσης καθαρή εξαγωγική δύναμη ηλεκτρικών αυτοκινήτων: οι εξαγωγές ξεπέρασαν τις 800.000 μονάδες, κυρίως προς άλλες ευρωπαϊκές χώρες (όπως το Ηνωμένο Βασίλειο) και τη Βόρεια Αμερική. Οι εισαγωγές στην Ε.Ε. ήταν κάτω από 700.000, εκ των οποίων το 60% προήλθε από την Κίνα. Οι Ηνωμένες Πολιτείες παρέμειναν καθαρή εισαγωγική αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων· οι εισαγωγές αυξήθηκαν σχεδόν κατά 40% το 2024, ενώ οι εξαγωγές μειώθηκαν σχεδόν κατά 15%. Οι εξαγωγικές αγορές ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας διαφοροποιούνται, καθώς οι Κινέζοι κατασκευαστές σημειώνουν πρόοδο στη Βραζιλία, στο Μεξικό και στη Νοτιοανατολική Ασία. Πολλές δυνητικές αγορές για κινεζικά EV έχουν πρόσφατα υιοθετήσει ή εξετάζουν την επιβολή δασμών. Αυτό ώθησε τους Κινέζους κατασκευαστές είτε να επισπεύσουν τις εξαγωγές τους πριν τεθούν σε ισχύ οι εν λόγω δασμοί (όπως στη Βραζιλία) είτε να αναζητήσουν νέες αγορές για τη διαθέσιμη παραγωγή τους. Σήμερα, η υπερπόντια παραγωγική ικανότητα των Κινέζων κατασκευαστών καλύπτει περίπου το 5% των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις αναδυόμενες αγορές και αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω. Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ Σε παγκόσμιο επίπεδο, η τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία μειώθηκε το 2024, αλλά η διαφορά τιμής με τα συμβατικά αυτοκίνητα παρέμεινε σε πολλές αγορές. Η μέση ΔΗΜΟΣΙΑ ΣΗΜΕΙΑ ΦΟΡΤΙΣΗΣ ΕΓΚΑΤΕΣΤΗΜΕΝΑ ΣΕ ΟΛΟΝ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΑΝΑ ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΧΗ, 2018-2024 Πηγή: Global EV Outlook 2025 Σημειώσεις: Οι φορτιστές με ισχύ μικρότερη ή ίση των 22 kW ταξινομούνται ως αργοί, οι φορτιστές μεγαλύτεροι από 22 kW και έως 150 kW ως γρήγοροι και οι φορτιστές άνω των 150 kW ως υπερταχείς. Πηγές: Ανάλυση του IEA βάσει υποβολών χωρών και δεδομένων από τις EV Volumes και EAFO 0 1 2 3 4 5 6 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 Αργοί Γρήγοροι Υπερταχείς Εκατομμύρια 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 Κίνα Ευρώπη Ην. Πολιτείες Υπόλοιπος Κόσμος Ανά ταχύτητα φόρτισης Ανά περιοχή τιμή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου με μπαταρία στη Γερμανία, για παράδειγμα, παρέμεινε 20% υψηλότερη από αυτή του συμβατικού αντίστοιχου. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία παρέμειναν κατά 30% ακριβότερα, περιορίζοντας τις προσδοκίες για μελλοντική αύξηση των πωλήσεων. Αντίθετα, τα δύο τρίτα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στην Κίνα το 2024 ήταν φθηνότερα από τα αντίστοιχα συμβατικά οχήματα, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι κρατικές επιδοτήσεις για EV. Αυτό συνέβαλε στην αύξηση των πωλήσεων, ακόμη και όταν μειώθηκαν τα κυβερνητικά κίνητρα. Τα κινεζικά ηλεκτρικών μοντέλα είναι συνήθως φθηνότερα από τον μέσο όρο των EV στις αναδυόμενες αγορές, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα της κινεζικής βιομηχανίας. Στην Ταϊλάνδη, η μέση τιμή ενός EV έχει πλέον εξισωθεί με αυτή ενός συμβατικού αυτοκινήτου, ενώ τα διαθέσιμα κινεζικά EV είναι κατά μέσο όρο ακόμα φθηνότερα. Στη Βραζιλία, η διαφορά τιμής μεταξύ EV και συμβατικών αυτοκινήτων μειώθηκε στο 25% το 2024 από πάνω από 100% το 2023, καθώς οι εισαγωγές από την Κίνα έφτασαν το 85% των πωλήσεων EV στη χώρα. Παρομοίως, το μέσο επιπλέον κόστος των EV στο Μεξικό μειώθηκε στο 50% το 2024 από πάνω από 100% το 2023, 64 #23 ΙΟΥΝΙΟΣ 2025
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=