του μεριδίου που είχε προβλεφθεί πέρυσι για το ίδιο έτος. Αντίθετα, στη Νοτιοανατολική Ασία, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων ενισχύονται από ισχυρή πολιτική υποστήριξη και διαθέσιμη εγχώρια παραγωγική ικανότητα: μέχρι το 2030, ένα στα τέσσερα αυτοκίνητα που πωλούνται στην περιοχή αναμένεται να είναι ηλεκτρικό. Τα δίτροχα και τρίτροχα οχήματα -ένα σημαντικό μέσο μεταφοράς στην περιοχή- θα εξηλεκτριστούν ταχύτερα: έως το 2030, σχεδόν 1 στα 3 από αυτά τα οχήματα που πωλούνται θα είναι ηλεκτρικά. Σε όλους τους τύπους οχημάτων, η εξάπλωση των ηλεκτρικών οχημάτων (EVs) θα αντικαθιστά τη χρήση άνω των 5 εκατομμυρίων βαρελιών πετρελαίου την ημέρα παγκοσμίως το 2030, μια σημαντική παράμετρος για την ενεργειακή ασφάλεια. Οι μισές από αυτές τις εξοικονομήσεις θα προέρχονται από την υιοθέτηση EV στην Κίνα. Η αβεβαιότητα σχετικά με την εξέλιξη του εμπορίου και της βιομηχανικής πολιτικής, οι καθοδικοί κίνδυνοι για τις οικονομικές προοπτικές και οι χαμηλές τιμές του πετρελαίου, θα μπορούσαν να επηρεάσουν την υιοθέτηση των EV - αλλά και συνολικά τις αγορές αυτοκινήτων. Οι υψηλότεροι δασμοί μπορεί να αυξήσουν την τιμή των αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών οχημάτων και των εξαρτημάτων τους· η χαμηλότερη ανάπτυξη του ΑΕΠ θα μπορούσε να μειώσει τις πωλήσεις αυτοκινήτων· και οι χαμηλότερες τιμές του πετρελαίου επηρεάζουν την εξοικονόμηση καυσίμων από τη χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ο τρόπος με τον οποίο αυτοί οι παράγοντες θα εξελιχθούν στην πράξη παραμένει αβέβαιος, αλλά συνολικά φαίνεται να αποτελούν μεγαλύτερους κινδύνους για τον όγκο των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων παρά για το μερίδιο των EV. Στην Κίνα, η συνεχιζόμενη πολιτική στήριξη και οι ανταγωνιστικές τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων υποδηλώνουν ότι οι πωλήσεις EV μπορούν να αντέξουν σε τέτοιες αντιξοότητες. Στην Ευρώπη, όπου οι διαφορές τιμής με τα συμβατικά αυτοκίνητα είναι μεγαλύτερες, ο συνδυασμός μακροπρόθεσμης πολιτικής φιλοδοξίας και παραδειγμάτων πολιτικών παρεμβάσεων από την εποχή της πανδημίας υποδεικνύει ότι είναι εφικτή η διατήρηση των πωλήσεων EV. Οι χαμηλές τιμές πετρελαίου μπορεί να μειώσουν την εξοικονόμηση καυσίμων που προσφέρουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία, αλλά ακόμη και με τιμές πετρελαίου σε παγκόσμιο σημείο αναφοράς στα 40 δολάρια ΗΠΑ ανά βαρέλι, θα υπήρχε σημαντική εξοικονόμηση καυσίμων σε όλες τις μεγάλες Η βελτίωση της κάλυψης και της δυναμικότητας της φόρτισης είναι το κλειδί για την αύξηση της υιοθέτησης των ηλεκτρικών οχημάτων αγορές EV όταν γίνεται φόρτιση στο σπίτι. Στην Κίνα, η δημόσια ταχεία φόρτιση κοστίζει περίπου το διπλάσιο από τη φόρτιση στο σπίτι, παρ’ όλα αυτά όμως θα εξακολουθούσε να προσφέρει εξοικονόμηση στους ιδιοκτήτες EV σε σύγκριση με τη χρήση ενός συμβατικού αυτοκινήτου. ΟΙ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΕΣ ΑΓΟΡΕΣ Η Κίνα συνεχίζει να αποτελεί το παγκόσμιο παραγωγικό κέντρο EV, με πάνω από το 70% της παγκόσμιας παραγωγής. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων με έδρα την Κίνα εξυπηρετούν κυρίως την εγχώρια αγορά, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 80% των εγχώριων πωλήσεων το 2024 και σχεδόν το σύνολο της αύξησης ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΜΕΡΙΔΙΑ ΠΩΛΗΣΕΩΝ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΦΟΡΤΗΓΩΝ ΑΝΑ ΠΕΡΙΟΧΗ, 2016-2024 Πηγή: Global EV Outlook 2025 Σημειώσεις: Ο όρος «φορτηγά» αναφέρεται σε μεσαία και βαρέα φορτηγά μεταφοράς εμπορευμάτων. Στην Κίνα, τα βενζινοκίνητα ελαφρά φορτηγά και τα μίνι φορτηγά κατηγοριοποιούνται ως ελαφρά επαγγελματικά οχήματα (LCV), όχι ως φορτηγά. Τα πετρελαιοκίνητα ελαφρά φορτηγά ταξινομούνται ως μεσαία φορτηγά (ορίζονται εδώ ως φορτηγά με μικτό βάρος οχήματος μεγαλύτερο από 3,5 τόνους και μικρότερο από 15 τόνους). Πηγές: Ανάλυση του IEA με βάση τις υποβολές ανά χώρα και δεδομένα από τους EV Volumes, China EV100, DaaS και China Commercial Vehicle Dealers Association ή δεδομένα πωλήσεων για την Κίνα. - 0 20 40 60 80 100 2016 2018 2020 2022 2024 Thousand Πωλήσεις Κίνα Ευρώπη ΗΠΑ ΥΠΟΛΟΙΠΟΣ ΚΟΣΜΟΣ 0% 1% 2% 3% 4% 5% 2016 2018 2020 2022 2024 Μερίδιο πωλήσεων 63 ΙΟΥΝΙΟΣ 2025 #23
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=