ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΙΣ ΕΠΙΒΑΤΙΚΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ Το μέσο μερίδιο των πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας (BEV) στο σύνολο των νέων ταξινομήσεων στην Ευρώπη το 2024 ήταν 14%, ελαφρώς μειωμένο από το 15% του 2023. Εκτός από την Tesla (100%), οι ομάδες κατασκευαστών με κοινή «δεξαμενή» ρύπων*(βλ. γράφημα 2), που είχαν το υψηλότερο μερίδιο πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας (BEV) στις πωλήσεις τους το 2024 ήταν η KG Mobility με 37% - και 49% μόνο τον Δεκέμβριο. Με 27%, οι Volvo-Polestar-Suzuki είχαν το τρίτο υψηλότερο μερίδιο BEV το 2024 - μια αύξηση επτά ποσοστιαίων μονάδων σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η BMW (22%) και η Mercedes-Benz (18%) είχαν επίσης υψηλότερα του μέσου όρου μερίδια BEV. Ενώ οι SubaruMazda-Toyota (2%), Renault-NissanMitsubishi (8%) και Hyundai (11%) που υστερούσαν στις πωλήσεις BEV, είδαν τα μερίδιά τους στα πλήρως υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (HEV), να ανεβαίνουν στο 65%, 23% και 20%, αντίστοιχα, ήταν πολύ πάνω από τον μέσο όρο 12% των ευρωπαϊκών ομάδων κατασκευαστών. Για τα ήπια υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (MHEV), οι Volvo-Polestar-Suzuki και η Ford κυριάρχησαν με μερίδια ταξινομήσεων 47% και 41%, αντίστοιχα. Το μερίδιο των επαναφορτιζόμενων υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων (PHEV) στις νέες ταξινομήσεις στην Ευρώπη έφτασε το 7% το 2024, μειώθηκε δηλαδή κατά μία ποσοστιαία μονάδα από το 2023 (βλ. πίνακα 1). Ο μέσος όρος εκπομπών CO2 μεταξύ των ομάδων κατασκευαστών και της Tesla, της μεγάλης αυτοκινητοβιομηχανίας που δεν ανήκει σε επίσημη ομάδα κατασκευαστών, μειώθηκε σε 108 g CO2/km το 2024, με μέσο όρο 103 g CO2/km τον Δεκέμβριο. Όλες οι ομάδες κατασκευαστών πέτυχαν τους στόχους τους για το 2024. κατά μέσο όρο, η υπέρβαση ήταν 12 g CO2 /km με βάση έναν μέσο στόχο 119 g CO2/km (βλ. πίνακα 2). Η Volvo-Polestar-Suzuki έδειξε τη μεγαλύτερη υπερ-συμμόρφωση (50 g CO2/km κάτω), ενώ η Renault-NissanMitsubishi μόλις πέτυχε το στόχο της. Εξετάζοντας τις μεμονωμένες μάρκες αυτοκινήτων, εκτός από την Tesla, η Volvo είχε τη μεγαλύτερη υπέρ-συμμόρφωση με 67 g CO2/km κάτω από το στόχο της ομάδας για το 2024, ακολουθούμενη από την BMW (30 g CO2/km κάτω). Εν τω μεταξύ, οι Nissan, Dacia, SEAT και Citroën ξεπέρασαν τους στόχους της ομάδας τους για το 2024 κατά 10, 6, 4 και 1 g CO2/km, αντίστοιχα (βλ. πίνακα 3). ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΙΣ ΕΠΙΒΑΤΙΚΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΑΝΑ ΧΩΡΑ Οι ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη αυξήθηκαν ελαφρώς το 2024, φτάνοντας λίγο πάνω από 10,8 εκατομμύρια, από τις οποίες πάνω από 920.000 πραγματοποιήθηκαν μόνο τον Δεκέμβριο. Και ενώ οι ταξινομήσεις στην Πολωνία αυξήθηκαν κατά 16% σε σχέση με το 2023, στη Σουηδία μειώθηκαν κατά 7% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Τα συνδυασμένα μερίδια αγοράς BEV και PHEV ήταν κατά μέσο όρο 22% στην Ευρώπη το 2024, μειωμένα κατά μία ποσοστιαία μονάδα από το 2023. Η Νορβηγία (92%), η Σουηδία (58%) και η Δανία (55%) είχαν μερίδια άνω του 50%, ενώ η Φινλανδία (50%), οι Κάτω Χώρες (48%) και το Βέλγιο (43%) κατέγραψαν επίσης συνδυασμένα μερίδια αγοράς BEV και PHEV πολύ πάνω από τον μέσο όρο για την Ευρώπη. Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών, η υψηλότερη αύξηση στις ταξινομήσεις BEV σημειώθηκε στο Βέλγιο, όπου το μερίδιο αυξήθηκε κατά 9,0 ποσοστιαίες μονάδες το 2024 σε σύγκριση με το 2023. Στις Κάτω Χώρες, οι νέες ταξινομήσεις BEV έφτασαν σε υψηλό όλων των εποχών, 47% τον Δεκέμβριο με το μερίδιο πωλήσεων BEV να φτάνει Πωλήσεις και εκπομπές ρύπων αυτοκινήτων και Van το 2024 ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ Με την επόμενη φάση των στόχων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) για τα νέα οχήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης να τίθεται σε ισχύ φέτος, πολλά βλέμματα είναι στραμμένα στην απόδοση των αυτοκινητοβιομηχανιών. Για να παρέχουμε ενημερωμένα δεδομένα για συζήτηση, το ICCT σκοπεύει να δημοσιεύει μηνιαίες ενημερώσεις για τις ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη καθ’ όλην τη διάρκεια του 2025 και τριμηνιαίες ενημερώσεις για τις ταξινομήσεις Van και τις εξελίξεις στις υποδομές φόρτισης. Γράφουν οι: MICHELLE MONTEFORTE, UWE TIETGe, SONSOLES DIAZ ● Πηγή: International Council on Clean Transportation (ICCT) | Διεθνές συμβούλιο για Καθαρές Μεταφορές 52 #23 ΙΟΥΝΙΟΣ 2025
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=