δοσης με τα συμβατικά οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICE). Καθώς τα υπάρχοντα σχέδια Li-ion πλησιάζουν τα όριά τους, ιδίως ως προς την ενεργειακή πυκνότητα, οι τεχνολογίες επόμενης γενιάς αποκτούν κρίσιμη σημασία. Για τις εταιρείες εκτός Κίνας, η διείσδυση με καινοτόμους τεχνολογίες ίσως να αποτελεί τη μόνη οδό επιβίωσης και διατήρησης της σημασίας τους. Εδώ, ο σχετικά μεγάλος αριθμός νεοφυών επιχειρήσεων στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική δίνει κάποια ελπίδα. Οι στερεάς κατάστασης μπαταρίες παραμένουν καινοτομία πολλά υποσχόμενη, προσφέροντας αυξημένη ασφάλεια και υψηλή ενεργειακή πυκνότητα όταν συνδυάζονται με ανόδους μετάλλου-λιθίου ή χωρίς άνοδο. Ωστόσο, παραμένουν οι προκλήσεις σε επίπεδο κλιμάκωσης, κόστους και μακροχρόνιας απόδοσης, αν και εξελίξεις όπως η πρόσφατη επικύρωση των κυψελών στερεάς κατάστασης της Factorial από τη Stellantis δείχνουν πρόοδο. Σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, προχωρά η εμπορική αξιοποίηση ανοδικών υλικών με υψηλή περιεκτικότητα σε πυρίτιο, τα οποία επιδεικνύουν δυνατότητες για βελτιωμένη ενεργειακή πυκνότητα και ταχεία φόρτιση. Στην κάθοδο, τα υλικά με υπερυψηλή περιεκτικότητα σε νικέλιο προωθούν τα όρια της απόδοσης, αλλά δεν αναμένεται να προσφέρουν σημαντικές μειώσεις κόστους. Η χαμηλή τιμή των μπαταριών LFP έχει οδηγήσει στη ραγδαία αύξηση του μεριδίου αγοράς τους από το 2020, αλλά η περαιτέρω υιοθέτησή τους θα εδραιώσει την παγκόσμια εξάρτηση από κινεζικές αλυσίδες εφοδιασμού, καθώς σχεδόν το 100% της παραγωγής καθόδου LFP γίνεται στην Κίνα. τεχνολογίας μπαταριών Την ίδια στιγμή, αυξάνεται το ενδιαφέρον για καθόδους πλούσιες σε μαγγάνιο (Li-Mn-rich), οι οποίες υπόσχονται μια μέση λύση: αυξημένη ενεργειακή πυκνότητα σε σχέση με τις LFP, με ταυτόχρονη μείωση κόστους σε σχέση με τις NMC. Αυτό ενδέχεται να επιτρέψει τη χρήση Li-Mn-rich καθόδων ως εναλλακτική των LFP στις ευρωπαϊκές και βορειοαμερικανικές αγορές και να συμβάλλει στη διαφοροποίηση των αλυσίδων εφοδιασμού. Ωστόσο, υπάρχουν οι αβεβαιότητες ως προς τη σταθερότητα αυτών των υλικών και την εμπορική εφαρμογή τους. ΜΕΣΗ ΕΙΔΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΓΙΑ ΚΥΨΕΛΕΣ BEV ΜΕ ΧΗΜΕΙΑ NMC ΚΑΙ NCA (WH/KG) Πηγή: IDTechEx 300 250 200 150 100 50 0 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 Η αύξηση της ενεργειακής πυκνότητας των κυψελών Li-ion (NMC/NCA) για ηλεκτρικά οχήματα έχει σταματήσει. ■ NMC/NCA ■ LFP Συμπέρασμα: Καινοτομία, Κλιμάκωση και Στρατηγική Ένας μεγάλος αριθμός προηγμένων τεχνολογιών επόμενης γενιάς μπαταριών Li-ion αναπτύσσονται και συνεχίζουν να βελτιώνονται σε απόδοση, διευρύνοντας τη βιωσιμότητα των ηλεκτρικών οχημάτων και των σταθερών συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας. Εκτός Κίνας και Ασίας η ανάπτυξη τεχνολογιών επόμενης γενιάς αναμένεται να διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στην οικοδόμηση ανταγωνιστικών εγχώριων αγορών μπαταριών. Καθώς οι πολιτικές και οι γεωπολιτικές εντάσεις δημιουργούν αβεβαιότητα για το ρυθμό ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης και της αποθήκευσης ενέργειας, η ανάπτυξη αποδοτικών και οικονομικών λύσεων, σε συνδυασμό με τοπικές αλυσίδες εφοδιασμού, θα είναι καθοριστική. 37 ΙΟΥΝΙΟΣ 2025 #23
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=