Fleet Business #23

υποχρεούνται να εκπληρώνουν αυτόν τον στόχο σε ετήσια βάση. Εφόσον η αγορά EV σε ένα κράτοςμέλος φτάσει σε σημαντικό επίπεδο ωριμότητας -οριζόμενο ως το 15% του συνόλου των επιβατικών οχημάτων να είναι αμιγώς ηλεκτρικά- τότε τα κράτη-μέλη έχουν τη δυνατότητα να σταματήσουν την εφαρμογή του στόχου. Από εκείνο το σημείο και μετά, θεωρείται ότι έχει επιτευχθεί η πλήρης ελάχιστη κάλυψη και ότι οι ιδιωτικοί φορείς θα είναι υπεύθυνοι για την κάλυψη της αυξανόμενης ζήτησης και τη βελτιστοποίηση της χρήσης της υπάρχουσας υποδομής. 3ΠΑΡΑΚΟΛΟΎΘΗΣΗ ΣΤΌΧΩΝ: ΠΟΎ ΒΡΙΣΚΌΜΑΣΤΕ, ΠΟΎ ΠΡΈΠΕΙ ΝΑ ΠΆΜΕ; Η παρούσα έκθεση παρέχει μία εικόνα για το πώς θα αποδίδαμε -τόσο συνολικά ως Ε.Ε. όσο και κάθε κράτος-μέλος χωριστά- εάν ο στόχος είχε επιτευχθεί πλήρως έως το τέλος του 2023. Για να το επιτύχουμε αυτό, χρησιμοποιήσαμε τα πιο πρόσφατα δεδομένα ταξινομήσεων ελαφρών οχημάτων από το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Εναλλακτικών Καυσίμων (European Alternative Fuels Observatory - EAFO), ώστε να υπολογίσουμε τον συνολικό αριθμό καταχωρισμένων BEV (ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας) και PHEV (υβριδικά με δυνατότητα φόρτισης) ανά χώρα. Στη συνέχεια, εφαρμόσαμε τους αντίστοιχους στόχους του AFIR, για να προσδιορίσουμε τη δημόσια εγκατεστημένη ισχύ φόρτισης που κάθε κράτος-μέλος θα έπρεπε να έχει διαθέσιμη έως το τέλος του 2023. Οι πληροφορίες αυτές συγκρίθηκαν με δεδομένα από το EAFO, το οποίο ενημερώνεται τακτικά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς και με στοιχεία φόρτισης από τον πάροχο δεδομένων eco-movement, που παρουσίαζαν τον συνολικό αριθμό δημοσίως προσβάσιμων σημείων φόρτισης και τη συνολικά εγκατεστημένη δημόσια ισχύ φόρτισης ανά χώρα. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι έως το τέλος του 2023, σχεδόν όλα τα κράτημέλη της ΕΕ θα είχαν συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις του AFIR, με ορισμένες εξαιρέσεις. Η Μάλτα θα κάλυπτε μόλις το 10% του προβλεπόμενου στόχου και η Κύπρος το 19%, ενώ η Ιρλανδία υπολείπεται ελαφρώς του επιδιωκόμενου εθνικού δυναμικού στόχου, επιτυγχάνοντας το 82% της απαιτούμενης ισχύος. Στον αντίποδα, η Βουλγαρία θα ξεπερνούσε κατά περισσότερο από 12 φορές τις υποχρεώσεις του AFIR το 2023. Ο λόγος είναι η ταχύτατη ανάπτυξη του δικτύου φόρτισης στη χώρα τα τελευταία χρόνια. Αν και ο συνολικός αριθμός σημείων φόρτισης παραμένει σχετικά μικρός -με λίγο πάνω από 1.500 σημεία- ο αριθμός των ταχυφορτιστών DC έχει αυξηθεί πάνω από δέκα φορές από το 2020. Την ίδια στιγμή, η Βουλγαρία είναι, μετά τη Μάλτα, την Κύπρο και την Εσθονία, η χώρα με τον χαμηλότερο αριθμό καταχωρισμένων πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας (BEV), και αναλογικά με τον πληθυσμό της έχει μακράν τον χαμηλότερο δείκτη EV ανά κάτοικο από όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ. Επομένως, η υπεραπόδοση της Βουλγαρίας αποτελεί κυρίως παρενέργεια του γεγονότος ότι μόλις περίπου 4.000 οχήματα από τα περισσότερα από 3 εκατομμύρια του στόλου ελαφρών οχημάτων της είναι BEV. Επιπλέον, αξιολογήσαμε πόσα σημεία φόρτισης θα πρέπει να αναπτυχθούν στην Ε.Ε. και στα κράτη-μέλη της τα επόμενα έτη ώστε να επιτευχθούν οι «προσδοκώμενοι» στόχοι του AFIR για το 2024, 2025 και 2026. Για τον υπολογισμό αυτό χρησιμοποιήσαμε ένα εσωτερικό μοντέλο που μας επιτρέπει να προβλέψουμε την πορεία υιοθέτησης των ηλεκτρικών οχημάτων τόσο στο σύνολο της ΕΕ όσο και σε κάθε κράτος-μέλος ξεχωριστά. Το μοντέλο βασίζεται σε ανάλυση του BNEF (Bloomberg New Energy Finance) για την υιοθέτηση των EV, και έτσι υπολογίσαμε τη συνολική αναγκαία δημόσια διαθέσιμη ισχύ φόρτισης ανά κράτος-μέλος που θα χρειαστεί τα επόμενα χρόνια, και τη συγκρίναμε με την ήδη υπάρχουσα υποδομή φόρτισης. Γενικό συμπέρασμα είναι ότι, αν και η Ε.Ε. κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση όσον αφορά την υποδομή δημόσιας φόρτισης, η συνολική ισχύς πρέπει να τετραπλασιαστεί μέσα στα επόμενα έξι χρόνια. Η Μάλτα, η Κύπρος, η Ιρλανδία, το Λουξεμβούργο, η Ελλάδα, η Λιθουανία, η Ουγγαρία και η Πορτογαλία δεν θα πληρούσαν τους στόχους για το 2024. Αντίθετα, δώδεκα κράτη-μέλη της Ε.Ε. θα πληρούσαν θεωρητικά τους στόχους του 2025 ήδη από σήμερα. Η υφιστάμενη υποδομή θα είναι επαρκής μόνο σε δύο χώρες το 2026: τη Βουλγαρία και την Τσεχία. Η Βουλγαρία αποτελεί την κατ’ εξαίρεση περίπτωση. Η τρέχουσα υποδομή 33 ΙΟΥΝΙΟΣ 2025 #23

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=