Fleet Business #22

Η UPS, για παράδειγμα, κατάφερε όχι μόνο να μειώσει το καύσιμο με την αλλαγή δρομολογίων, αλλά και να αυξήσει την αποδοτικότητα κατά 350.000 περισσότερες παραδόσεις ετησίως με τον ίδιο στόλο μέσω καλύτερου σχεδιασμού). Αυτό δείχνει ότι η αποτελεσματική χρήση των οχημάτων (βελτιωμένος συντελεστής φορτίου και λιγότερα κενά χιλιόμετρα) μειώνει το κόστος ανά μονάδα έργου. Επίσης, η σωστή διαχείριση φόρτου (π.χ. πλήρης φόρτωση φορτηγών, συνδυαστικές αποστολές) σε μια αλυσίδα σούπερ μάρκετ μπορεί να μειώσει τον αριθμό δρομολογίων. Τέλος, η ορθολογική σύνθεση του στόλου αποτελεί επίσης βέλτιστη πρακτική: η χρήση του κατάλληλου μεγέθους οχήματος για κάθε αποστολή. Ένα μικρό van για τοπικές παραδόσεις έχει πολύ χαμηλότερο κόστος λειτουργίας από ένα μεγάλο φορτηγό. Συνεπώς, οι επιτυχημένες επιχειρήσεις διατηρούν μεικτό στόλο (mix από μεγάλες νταλίκες, μεσαία φορτηγά, βαν και ενδεχομένως δίκυκλα) ώστε κάθε μεταφορά να γίνεται με το πιο αποδοτικό μέσο. Συμπερασματικά, ο συνολικός κόστος ενός μεικτού στόλου διαμορφώνεται από ένα πλήθος παραγόντων – από τις πάγιες δαπάνες αγοράς/μίσθωσης, φόρων και ασφάλισης, έως τις μεταβλητές δαπάνες καυσίμων και συντήρησης. Για μια ελληνική επιχείρηση, είτε πρόκειται για αλυσίδα σούπερ μάρκετ με φορτηγά διανομής σε όλη τη χώρα είτε για εταιρεία ταχυμεταφοράς με στόλο van στην πόλη, η ολοκληρωμένη διαχείριση στόλου είναι κλειδί για τον έλεγχο του κόστους. Με την υιοθέτηση σύγχρονων εργαλείων τηλεματικής, την επένδυση σε αποδοτικότερα και «πράσινα» οχήματα, και την συνεχή εκπαίδευση/βελτίωση των διαδικασιών, μπορούν να επιτευχθούν σημαντικές μειώσεις στα λειτουργικά έξοδα του στόλου - βελτιώνοντας παράλληλα την αξιοπιστία των υπηρεσιών και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της εταιρείας. Πηγές: Τα παραπάνω στοιχεία και οι πρακτικές υποστηρίζονται από μελέτες και αναφορές στον κλάδο, όπως ενδεικτικά: ελληνικές τεχνικές δημοσιεύσεις για κόστη φορτηγών, διεθνείς οδηγοί διαχείρισης, ειδικές εκθέσεις για την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα, καθώς και τεκμηριωμένες περιπτώσεις βελτιστοποίησης διαδρομών και χρήσης τηλεματικής από μεγάλες εταιρείες. Οι βέλτιστες πρακτικές αντλούν από την εμπειρία τόσο της ελληνικής αγοράς (π.χ. εφαρμογή τηλεματικής σε τοπικούς στόλους) όσο και διεθνών κολοσσών (όπως η UPS), προσαρμοσμένες στις ιδιαιτερότητες και το θεσμικό πλαίσιο της Ελλάδας. Ο ΣΥΓΓΡΑΦΈΑΣ Ο Τάσος Δαμήλος υπηρετεί την αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα για περισσότερο από 30 χρόνια, ως υψηλόβαθμο στέλεχος στις μεγαλύτερες ελληνικές εταιρείες εισαγωγής και διανομής αυτοκινήτων. Έχει διακριθεί ιδιαίτερα για την ανάπτυξη πρωτοποριακών συστημάτων logistics πωλήσεων, καθώς και για το επιτυχημένο λανσάρισμα νέων μοντέλων στην αγορά. Από το 2010 ως αναλυτής στη Verallis A.E. ειδικεύεται στη διαχείριση μεγάλων στόλων οχημάτων. Τα τελευταία χρόνια, εκτός από τη συμβουλευτική του δραστηριότητα στον κλάδο του αυτοκινήτου, έχει αναπτύξει δίκτυο πωλήσεων και εκπαίδευσης στον ανερχόμενο τομέα της ηλεκτροκίνησης και των υποδομών φόρτισης. 58 #22 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2025

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=