και πιο δαπανηρές επισκευές. Στην πράξη, πολλές επιχειρήσεις υπολογίζουν το μεταβλητό κόστος ανά χιλιόμετρο για συντήρηση/φθορά. Για παράδειγμα, ελληνική ανάλυση για φορτηγά διανομών ανέδειξε ότι οι δαπάνες αυτές (καύσιμα, λιπαντικά, ανταλλακτικά, service) υπολογίζονται ανά χιλιόμετρο ώστε να προβλεφθεί το κόστος κάθε δρομολογίου. Η προληπτική συντήρηση είναι κρίσιμη: αντιμετωπίζοντας έγκαιρα τη φθορά (π.χ. αλλαγή δίσκων συμπλέκτη ανά 3-5 έτη) αποφεύγονται μεγαλύτερες βλάβες. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν χαμηλότερο κόστος συντήρησης, καθώς δεν απαιτούν αλλαγές λαδιών και έχουν λιγότερα κινούμενα μέρη – μελέτες δείχνουν ~30% χαμηλότερα έξοδα συντήρησης στα πρώτα χρόνια χρήσης συγκριτικά με συμβατικά οχήματα Στον πίνακα 2 βλέπουμε το οικονομικό όφελος (εξοικονόμηση κόστους και οφέλη) ενός εταιρικού στόλου που εφαρμόζει προληπτική και προβλεπτική συντήρηση έναντι ενός στόλου που δεν εφαρμόζει τέτοιες πρακτικές. Κατά συνέπεια: Η εφαρμογή προληπτικής και προβλεπτικής συντήρησης προσφέρει σημαντικά οικονομικά οφέλη μέσω: w Μείωσης των έκτακτων επισκευών. w Χαμηλότερης κατανάλωσης καυσίμου. w Μειωμένου χρόνου εκτός λειτουργίας των οχημάτων. w Επιμήκυνσης του κύκλου ζωής των οχημάτων. Η επένδυση σε τέτοιες πρακτικές αποφέρει συνολικό οικονομικό όφελός έως και 30-40% ετησίως, δικαιολογώντας απόλυτα το κόστος αρχικής εγκατάστασης και λειτουργίας των σχετικών συστημάτων (τηλεματική, αισθητήρες κλπ.). uΆλλα Σχετικά Κόστη (Τηλεματική & Διαχείριση Στόλου): Περιλαμβάνονται οι δαπάνες για εργαλεία διαχείρισης και την υποστήριξη του στόλου. Η τηλεματική (συστήματα GPS, αισθητήρες στα οχήματα και στόλοι λογισμικού) προσφέρει σε πραγματικό χρόνο δεδομένα για τις διαδρομές, την κατανάλωση, την κατάσταση των οχημάτων και τη συμπεριφορά των οδηγών. Η εγκατάσταση τέτοιων συστημάτων και οι συνδρομές λογισμικού είναι ένα πρόσθετο κόστος, αλλά συνήθως αποσβένονται μέσω των εξοικονομήσεων που επιφέρουν (βλέπε επόμενη ενότητα). Επίσης, η διοικητική διαχείριση του στόλου (μισθοί διαχειριστών στόλου, εκπαίδευση οδηγών, λειτουργία γραφείου κ.λπ.) επιβαρύνει τον προϋπολογισμό. Για μεγάλους στόλους, το διοικητικό κόστος ανά όχημα μπορεί να υπολογιστεί διαιρώντας τα γενικά έξοδα γραφείου με τον αριθμό οχημάτων Τέλος, πρέπει να συνυπολογιστούν έκτακτα κόστη όπως: πρόστιμα από παραβάσεις του ΚΟΚ, ζημιές από ατυχήματα (που δεν καλύπτονται πλήρως από την ασφάλεια), και χρόνος εκτός λειτουργίας οχημάτων λόγω βλαβών ή ατυχημάτων (downtime), ο οποίος μεταφράζεται σε χαμένη παραγωγικότητα. Η χρήση ηλεκτρικών van σε αστικές διανομές μπορεί να μειώσει το κόστος καυσίμου έως και 60-65% 54 #22 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2025
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=