Fleet Business #22

και τις οδηγικές συνήθειες. Περίπου το 30-40% των συνολικών εξόδων ενός επαγγελματικού στόλου αφορά τα καύσιμα, γεγονός που αναδεικνύει τη σημασία της αποδοτικής διαχείρισής τους. Για παράδειγμα, με τιμή πετρελαίου ~1,85€/λίτρο, ένα φορτηγό ή βαν που καταναλώνει ~6 λίτρα/100 χλμ. έχει κόστος ~11€ ανά 100 χλμ., ενώ ένα ηλεκτρικό αντίστοιχο όχημα (κατανάλωση ~17 kWh/100χλμ με τιμή 0,23€/kWh) κοστίζει περίπου 4€/100 χλμ.). Αυτό δείχνει ότι η μετάβαση σε ηλεκτροκίνητα οχήματα μπορεί να μειώσει δραστικά το ενεργειακό κόστος ανά χιλιόμετρο. Επιπλέον, η αποφυγή άσκοπου ρελαντί και η βελτιστοποίηση διαδρομών (βλ. τηλεματική παρακάτω) συμβάλλουν στη χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου. uΑσφάλιση: Η ασφάλιση των οχημάτων (αστική ευθύνη και μικτή ασφάλιση για ζημιές) είναι υποχρεωτική και συνιστά σημαντικό πάγιο κόστος. Τα ασφάλιστρα εξαρτώνται από τον τύπο και την αξία των οχημάτων, το ιστορικό ατυχημάτων και τις καλύψεις. Οι μεγάλες εταιρείες συχνά πετυχαίνουν ομαδικά συμβόλαια με καλύτερα ασφάλιστρα, όμως τυχόν ατυχήματα ανεβάζουν το κόστος μέσω υψηλότερων ασφαλίστρων και ιδίων συμμετοχών. Η χρήση συστημάτων διαχείρισης ασφάλειας και τηλεματικής μπορεί να μειώσει τα ατυχήματα κατά 20-30% οδηγώντας και σε χαμηλότερα ασφάλιστρα λόγω καλύτερου ιστορικού ζημιών. Επίσης, το leasing συχνά περιλαμβάνει την ασφάλεια στο μηνιαίο κόστος, διευκολύνοντας τον προγραμματισμό των δαπανών. uΦόροι και Τέλη: Στην Ελλάδα, τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας επιβαρύνουν κάθε όχημα του στόλου. Για επαγγελματικά οχήματα, τα τέλη υπολογίζονται βάσει μεικτού βάρους (για φορτηγά) ή εκπομπών CO2 (για νεότερα βαν/IX). Ενδεικτικά, ένα μικρό φορτηγό 3 τόνων πληρώνει ~105€ το χρόνο, ένα φορτηγό 10 τόνων ~300€ και ένα βαρύ φορτηγό 40 τόνων ~1.320€ το χρόνο σε τέλη κυκλοφορίας. Τα ηλεκτρικά οχήματα απαλλάσσονται πλήρως από τα τέλη κυκλοφορίας, δίνοντας ένα επιπλέον οικονομικό κίνητρο για ηλεκτροκίνηση. Άλλοι φόροι/τέλη μπορεί να περιλαμβάνουν τα έξοδα ταξινόμησης νέων οχημάτων, πιθανούς φόρους πολυτελείας για πολύ μεγάλα οχήματα, καθώς και διόδια στις αυτοκινητοδρόμους, τα οποία ανεβάζουν το μεταφορικό κόστος σε δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων. Οι εταιρείες ταχυμεταφορών που εκτελούν δρομολόγια εντός πόλεων ίσως πληρώνουν λιγότερα διόδια, ενώ οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ με πανελλαδική διανομή αντιμετωπίζουν σημαντικό κόστος σε διόδια λόγω συχνών μετακινήσεων σε εθνικές οδούς. uΣυντήρηση και Επισκευές: Η τακτική συντήρηση (service) και οι επισκευές αποτελούν βασικό μέρος του λειτουρΣύμφωνα με μελέτη της Deloitte, η εφαρμογή προβλεπτικής συντήρησης μπορεί να μειώσει τα συνολικά έξοδα συντήρησης κατά 5-10% γικού κόστους. Περιλαμβάνουν αλλαγές λαδιών, φίλτρων, φρένων, ελαστικών, καθώς και έκτακτες βλάβες. Σε βαριά οχήματα που διανύουν μεγάλες αποστάσεις (π.χ. φορτηγά διανομής σε σούπερ μάρκετ) τα ελαστικά φθείρονται και αντικαθίστανται τακτικά, ενώ οι εταιρείες courier με πλήθος βαν αντιμετωπίζουν συχνή συντήρηση λόγω έντονης αστικής χρήσης (φρένα, συμπλέκτες κ.λπ.). Το κόστος συντήρησης αυξάνεται με την ηλικία του οχήματος – παλαιότερα οχήματα χρειάζονται συχνότερες 53 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2025 #22

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=