ΤΑ ΒΑΡΙΆ ΠΡΌΣΤΙΜΑ Ο εν λόγω κλάδος έχει επενδύσει δισεκατομμύρια στην απεξάρτηση από άνθρακα εδώ και χρόνια. Όλοι οι κατασκευαστές έχουν ήδη πετύχει πολλά. Στην Daimler Truck, 11 μοντέλα φορτηγών και λεωφορείων με μπαταρίες παράγονται παγκοσμίως, καθώς και ένα αστικό λεωφορείο με μπαταρίες και πρόσθετες κυψέλες καυσίμου για μεγαλύτερη αυτονομία. Ωστόσο, οι υψηλές τιμές για την πράσινη ενέργεια και ο πολύ μικρός αριθμός δημόσιων σταθμών φόρτισης και ανεφοδιασμού με υδρογόνο επιβραδύνουν επί του παρόντος τη διαδικασία της απεξάρτησης. Ως εκ τούτου, οι κατασκευαστές δεν έχουν πλήρη έλεγχο ως προς το εάν θα επιτύχουν τους καθορισμένους στόχους CO2 για το 2030. Σε περίπτωση που δεν επιτύχουν τους στόχους, πρέπει να πληρώσουν τεράστια ποσά: ανά τόνο CO2, οι κυρώσεις είναι πάνω από δέκα φορές υψηλότερες από ό,τι στη βιομηχανία επιβατικών αυτοκινήτων. Η επιχείρηση επαγγελματικών οχημάτων διαφέρει θεμελιωδώς από την επιχείρηση επιβατικών αυτοκινήτων. Γιατί οι πελάτες αγοράζουν φορτηγά και λεωφορεία με το… κομπιουτεράκι. Διαχειρίζονται τις επιχειρήσεις τους με μικρά περιθώρια κέρδους, επομένως αγοράζουν το όχημα που είναι το πιο κερδοφόρο στη λειτουργία. ΕΠΕΊΓΟΥΣΑ ΔΡΆΣΗ Αν δεν αλλάξει τίποτε, οχήματα μηδενικών ρύπων από άλλα μέρη του κόσμου θα εισέλθουν στις ευρωπαϊκές αγορές, ακριβώς όταν οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αντιμετωπίζουν υψηλά πρόστιμα, γιατί πρέπει να συνεχίσουν να εξυπηρετούν την αγορά μεταφορών με πετρελαιοκίνητα οχήματα, κάτι που είναι απαραίτητο για τις οικονομίες και τις κοινωνίες. Ταυτόχρονα, πρέπει να εγγυηθούν την πώληση των πετρελαιοκίνητων οχημάτων, ώστε να συνεχίσουν να λειτουργούν οι αγορές. Υπάρχει δε και ένα μειονέκτημα κόστους σε σύγκριση με τους μη Ευρωπαίους παρόχους, οι οποίοι επωφελούνται από χαμηλότερους μισθούς και τιμές ενέργειας, υψηλές κρατικές επιδοτήσεις και λιγότερη γραφειοκρατία. Αυτό είναι ήδη εμφανές στην αγορά των ηλεκτρικών αστικών λεωφορείων. Ισοζύγιο κόστους Όσο οι εταιρείες μεταφορών κερδίζουν περισσότερα χρήματα από τη λειτουργία οχημάτων ντίζελ σε σχέση με τα οχήματα μηδενικών εκπομπών, η πλειονότητά τους θα παραμείνει στο ντίζελ. Εκτός από το κόστος των οχημάτων, οι υψηλές τιμές ενέργειας δυσκολεύουν ιδιαίτερα την επίτευξη ισοζυγίου κόστους μεταξύ οχημάτων μηδενικών εκπομπών και πετρελαιοκίνητων οχημάτων - η Γερμανία κατέχει υψηλή θέση στην Ευρώπη για τις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας. Η χρέωση των εκπομπών CO2 στα διόδια των φορτηγών είναι απαραίτητη για την οικονομική απόδοση και η συγκεκριμένη χώρα έχει πρωτοστατήσει στο ζήτημα αυτό. Για την εφαρμογή σε ολόκληρη την Ευρώπη, 16 άλλα κράτη-μέλη πρέπει τώρα θα ακολουθήσουν το παράδειγμά της, επειδή για πολλές εταιρείες τα καθήκοντα μεταφοράς υπερβαίνουν κατά πολύ τα επιμέρους εθνικά σύνορα. Τα οχήματα μηδενικών εκπομπών είναι έτοιμα, αλλά οι κατασκευαστές εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν δρακόντειες κυρώσεις, καθώς υπάρχει έλλειψη ισοζυγίου κόστους και υποδομών Οι υψηλές τιμές για την πράσινη ενέργεια και ο πολύ μικρός αριθμός δημόσιων σταθμών φόρτισης και ανεφοδιασμού με υδρογόνο επιβραδύνουν επί του παρόντος τη διαδικασία της απανθρακοποίησης Τα φορτηγά και τα λεωφορεία είναι και θα παραμείνουν η ραχοκοκαλιά των οικονομιών και των κοινωνιών στην Ευρώπη 42 #22 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2025
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=