Fleet Business #22

Ο ΚΊΝΔΥΝΟΣ ΠΥΡΚΑΓΙΆΣ στα ηλεκτρικά οχήματα σχετίζεται με τις μπαταρίες λιθίου. Τα τελευταία χρόνια, μια σειρά από πυρκαγιές σε μπαταρίες λιθίου που έλαβαν μεγάλη δημοσιότητα, έχουν ευαισθητοποιήσει το κοινό και τους διαχειριστές στόλων, αν και συχνά δημιουργείται η εντύπωση ότι οι πυρκαγιές αυτές είναι πιο συχνές απ’ ό,τι στην πραγματικότητα. ΘΕΡΜΙΚΉ ΑΣΤΟΧΊΑ Μια μελέτη δείχνει ότι τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα είναι 100 φορές πιο πιθανό να πάρουν φωτιά από τα ηλεκτρικά. Στις ΗΠΑ, τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) εμπλέκονται σε περίπου 1.530 πυρκαγιές ανά 100.000 πωλήσεις, ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEV) εμπλέκονται σε μόλις 25 πυρκαγιές ανά 100.000 πωλήσεις. Ωστόσο, όταν οι μπαταρίες των EVs παίρνουν φωτιά, η κατάσβεση είναι εξαιρετικά δύσκολη. Οι πυρκαγιές σε μπαταρίες λιθίου μπορεί να προκληθούν από εσωτερικά βραχυκυκλώματα της μπαταρίας, λόγω ζημιάς από ατύχημα ή λόγω ακατάλληλης φόρτισης (υπερφόρτιση ή φόρτιση σε πολύ χαμηλή θερμοκρασία). Αυτό που ακολουθεί, είναι μια διαδικασία που ονομάζεται θερμική αστοχία (thermal runaway): μια αυτοτροφοδοτούμενη αντίδραση που οδηγεί σε ταχεία αύξηση της θερμοκρασίας. Οι πυρκαγιές αυτές μπορεί να φτάσουν θερμοκρασίες άνω των 1.000 °C, γεγονός που τις καθιστά εξαιρετικά δύσκολες στην κατάσβεση. 150.000 ΛΊΤΡΑ ΝΕΡΟΎ Το νερό μπορεί όχι μόνο να μη σβήσει τη φωτιά, αλλά και να την επιδεινώσει ή να προκαλέσει εκρήξεις. Αν χρησιμοποιηθεί νερό, απαιτείται τεράστια ποσότητα. Αναφορές δείχνουν ότι η κατάσβεση μιας φωτιάς σε ηλεκτρικό όχημα μπορεί να χρειαστεί έως και 150.000 λίτρα νερού, δηλαδή 40 φορές περισσότερο από ό,τι σε ένα όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Επιπλέον, ακόμα και αν μια φωτιά λιθίου φαίνεται να έχει σβήσει, μπορεί να αναζωπυρωθεί λόγω της παραμένουσας θερμότητας. Οι κατασκευαστές καταβάλλουν μεγάλες προσπάθειες για να μειώσουν τον ήδη μικρό κίνδυνο πυρκαγιάς στις μπαταρίες λιθίου, βελτιώνοντας το σχεδιασμό και την τεχνολογία των EVs. Έτσι, τα συστήματα διαχείρισης μπαταρίας (BMS) γίνονται ολοένα και πιο εξελιγμένα, παρακολουθώντας την ένταση, την τάση και τη θερμοκρασία για την αποφυγή υπερθέρμανσης, ενώ βελτιώσεις στη χημεία, το σχεδιασμό και την ψύξη των μπαταριών, τις καθιστούν πιο ανθεκτικές στη θερμική αστοχία. ΈΝΑΣ ΜΟΝΑΔΙΚΌΣ ΚΊΝΔΥΝΟΣ Οι ασφαλιστικές εταιρείες διευρύνουν σταδιακά την προσφορά τους σε ασφαλιστήρια συμβόλαια ειδικά για EVs, συμπεριλαμβάνοντας καλύΜετά τους κατασκευαστές και τις ασφαλιστικές, οι εταιρείες leasing λαμβάνουν μέτρα ΚΊΝΔΥΝΟΣ ΠΥΡΚΑΓΙΆΣ ΣΕ ΗΛΕΚΤΡΙΚΆ ΟΧΉΜΑΤΑ Ο κίνδυνος είναι μικρός, αλλά όταν ένα ηλεκτρικό όχημα (EV) παίρνει φωτιά, οι συνέπειες μπορεί να είναι καταστροφικές. Οι κατασκευαστές (OEMs) και οι ασφαλιστικές εταιρείες έχουν αναγνωρίσει αυτήν τη μικρή σε πιθανότητες αλλά αυξημένης επικινδυνότητας απειλή, και τώρα και οι εταιρείες leasing λαμβάνουν μέτρα. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η συνεργασία της ολλανδικής εταιρείας leasing Hiltermann με την εταιρεία πρόληψης πυρκαγιών Liiontek. Του FRANK JACOBS ● Πηγή: Fleet Europe Ο κίνδυνος πυρκαγιάς στα EVs είναι μικρός και τα περιστατικά οφείλονται συνήθως σε κακή διαχείριση ατυχημάτων ή λανθασμένες πρακτικές φόρτισης 38 #22 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2025

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=