ρώ), σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία της χώρας. Υπάρχει μια παρόμοια καταγραφή υψηλών μέσων τιμών λιανικής στις άλλες τέσσερις μεγάλες αγορές της Ευρώπης. Στη Γαλλία, ο μέσος όρος ανήλθε σε σχεδόν 49.000 ευρώ, ενώ αυξάνεται σε 54.000 ευρώ στην Ισπανία και 56.000 ευρώ στην Ιταλία. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η μέση λιανική τιμή ενός καινούργιου αυτοκινήτου είναι 49.450 λίρες, που ισοδυναμεί με 59.600 ευρώ με την τρέχουσα συναλλαγματική ισοτιμία (2/2025). Ο πληθωρισμός διαδραματίζει ρόλο εδώ, αλλά δεν είναι η κύρια αιτία της αύξησης που καταγράφουμε. Η Ιταλία, μαζί με το Ηνωμένο Βασίλειο, είναι μία από τις δύο χώρες των λεγόμενων "Big Five", όπου οι τιμές των αυτοκινήτων έχουν σημειώσει τις πιο σημαντικές αυξήσεις. Σήμερα, οι καταναλωτές αναμένεται να πληρώσουν 45% περισσότερο από ό,τι θα πλήρωναν το 2019. Στη δε Γαλλία, οι τιμές αυξήθηκαν κατά 23%. (Γράφημα 3) Είναι ενδιαφέρον ότι κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) ήταν στο επίκεντρο των αυξήσεων των τιμών που παρατηρήθηκαν στις τέσσερις από τις πέντε αυτές χώρες. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με αυτό που πολλοί πιστεύουν: ότι η άφιξη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι η αιτία που αυξήθηκαν οι τιμές σε όλη την Ευρώπη. Στη Γερμανία, ενώ οι τιμές των BEV αυξήθηκαν κατά 5,2% μεταξύ 2019 και 2024, οι τιμές των ICE αυξήθηκαν κατά 26,1%. Παρόμοια τάση έχει καταγραφεί και σε άλλες χώρες. Στην Ισπανία, οι τιμές των BEV αυξήθηκαν κατά 1,9%, ενώ οι τιμές των ICE αυξήθηκαν κατά 17,7%. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι τιμές των BEV αυξήθηκαν κατά 16,5% ενώ των ICE κατά 29,4%. Στη Γαλλία, οι τιμές των BEV μειώθηκαν κατά 6,4% κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ενώ των ICE αυξήθηκαν κατά 10,4%. Η εξαίρεση εδώ είναι η Ιταλία, όπου οι αυξήσεις των τιμών των BEV (31,5%) ξεπέρασαν εκείνες που παρατηρήθηκαν για τα αυτοκίνητα με ICE (18,4%). (Πίνακας 1) Αυτό μπορεί εν μέρει να εξηγηθεί από την αυξανόμενη τιμή της ενέργειας, η οποία έχει καταστήσει την παραγωγή όλων των οχημάτων ακριβότερη. Επιπλέον, η αύξηση της παραγωγής BEV έχει αυξήσει τη ζήτηση για τις αναγκαίες μπαταρίες γι’ αυτά. Καθώς οι κυβερνήσεις ασκούν μεγαλύτερη πίεση στους καταναλωτές να κάνουν τη μετάβαση από οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης σε BEV, η πρόσβαση σε πρώτες ύλες που απαιτούνται για τις μπαταρίες τους γίνεται όλο και πιο δύσκολη, παρ’ όλες τις επενδύσεις σε R&D που θα φέρουν βελτιωμένους τύπους συσσωρευτών μελλοντικά. 4ο ΓΕΓΟΝΌΣ ΊΔΙΟ ΕΡΓΟΣΤΆΣΙΟ, ΠΟΛΎ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΉ ΤΙΜΉ Πολλοί κατασκευαστές καταβάλλουν προσπάθειες για να διασφαλίσουν ότι η αλυσίδα παραγωγής και εφοδιασμού τους περιορίζεται σε μία χώρα, για να μειωθεί η εξάρτηση από τις εισαγωγές και να αποφευχθούν οι διακυμάνσεις των συναλλαγματικών ισοτιμιών και οι εμπορικοί περιορισμοί. Αυτή η τοπική προσαρμογή πραγματοποιείται συνήθως σε χώρες που προσφέρουν υψηλό δυναμικό ΓΡΑΦΗΜΑ 2: ΜΕΡΙΔΙΟ ΑΓΟΡΑΣ EV 2024 Πηγή: JATO Dynamics Ltd Copyright © 2025 Νορβηγία Δανία Σουηδία Ολλανδία Φινλανδία Βέλγιο Λουξεμβούργο Πορτογαλία Ηνωμένο Βασίλειο Ελβετία Αυστρία Γαλλία Ευρώπη-28 Ιρλανδία Γερμανία Κύπρος Λετονία Ουγγαρία Σλοβενία Ρουμανία Λιθουανία Ελλάδα Ισπανία Εσθονία Τσεχία Ιταλία Πολωνία Κροατία Σλοβακία 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Other EV BEV ICE * 88% 8% 4% 51% 9% 40% 35% 32% 33% 35% 27% 38% 30% 39% 31% 28% 24% 48% 27% 13% 59% 20% 20% 60% 20% 22% 59% 19% 20% 60% 18% 14% 68% 17% 28% 55% 15% 19% 65% 14% 31% 55% 14% 11% 75% 9% 23% 68% 8% 23% 69% 7% 19% 74% 6% 8% 86% 6% 17% 76% 6% 27% 67% 6% 23% 71% 6% 21% 73% 5% 25% 70% 5% 10% 85% 4% 15% 81% 3% 24% 73% 3% 8% 89% 2% 14% 83% * BEV: πλήρως ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας, Other EV: άλλα ηλεκτρικά (υβριδικά), ICE: οχήματα με κινητήρες εσωτ. καύσης Η Ιταλία, μαζί με το Ηνωμένο Βασίλειο, είναι μία από τις δύο χώρες των λεγόμενων «Big Five», όπου οι τιμές των αυτοκινήτων έχουν σημειώσει τις πιο σημαντικές αυξήσεις 26 #22 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2025
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=