Ο αντίκτυπος αυτού του δύσκολου λειτουργικού περιβάλλοντος γίνεται αισθητός τόσο από τους κατασκευαστές όσο και από τους πελάτες τους. Οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στις 28 ευρωπαϊκές αγορές τις οποίες καταγράφει η JATO, κατά το 2024 ανήλθαν σε 12,9 εκατομμύρια μονάδες, έναντι 12,8 εκατ. το 2023, μια μικρή αύξηση της τάξης του 0,9%. Οι δε ταξινομήσεις των Ελαφρών Φορτηγών ήταν πιο ευνοϊκές, με αύξηση 6,2%, οπότε συνολικά η ευρωπαϊκή αγορά αυξήθηκε κατά 1,6%. Στη δε Ελλάδα, οι ταξινομήσεις μας εξακολουθούν να είναι σε χαμηλά επίπεδα, με τα επιβατικά στις 136 χιλιάδες και τα ελαφρά φορτηγά στις 10 χιλιάδες, με μία ασήμαντη αύξηση της τάξης του 0,1% σε σχέση με το 2023. (Γράφημα 1) 2ο ΓΕΓΟΝΌΣ Ο ΕΞΗΛΕΚΤΡΙΣΜΌΣ ΔΕΝ ΒΟΉΘΗΣΕ ΤΗΝ ΑΓΟΡΆ Από το 2035, η Ε.Ε. έχει ορίσει ότι όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα πωλούνται θα πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων. Αυτό μπορεί να τροποποιηθεί ως στόχος, λόγω των νέων γεωπολιτικών επιρροών, δεν παύει όμως να είναι το δεδομένο βάσει του οποίου έχουν πάρει τις αποφάσεις τους μέχρι τώρα οι αυτοκινητοβιομηχανίες. Με λίγο περισσότερο από δέκα χρόνια μέχρι την προθεσμία του 2035, είναι ανησυχητικό ότι τα ηλεκτρικά οχήματα (BEV) αντιπροσωπεύουν μόλις το 15% των συνολικών ταξινομήσεων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη για το 2024, γεγονός που αντικατοπτρίζει την αποσύνδεση μεταξύ εκείνων που καθορίζουν τις πολιτικές και εκείνων που καλούνται να τις υποστηρίξουν (η αυτοκινητοβιομηχανία) και των τελικών κριτών (οι καταναλωτές). Προφανώς το μερίδιο αγοράς των BEV διαφέρει από χώρα σε χώρα, επηρεασμένο από τις εθνικές πριμοδοτήσεις ή/και περιορισμούς στους υπόλοιπους τύπους powertrain, "Other EV" (κυρίως PHEV, ήτοι Plug-in υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα, και HEV, ήτοι Υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα) και ICE (με κινητήρες εσωτερικής καύσης, όπου συμπεριλαμβάνουμε και τα Mild Hybrids). (Γράφημα 2) Στο γράφημα βλέπουμε τη Νορβηγία να έχει φτάσει στο 88% της πλήρους ηλεκτροκίνησης (BEV) των νέων ταξινομήσεών της, με ουραγό τη Σλοβακία (στο 2%) και την Ελλάδα κάτω από τον μέσο όρο των ΕΕ-28, στο 6%. Βέβαια, εάν λάβουμε υπόψη ως σύνολο τα BEV μαζί με τα Other EV, τότε ο στόλος μας βελτιώνεται περιβαλλοντολογικά, με μερίδιο αγοράς αυτών των τύπων στο 29%. Οι αυξημένες ρυθμίσεις ασφαλείας και εκπομπών ρύπων έχουν άμεσο αντίκτυπο στην τιμή των οχημάτων που πωλούνται στην Ευρώπη 3ο ΓΕΓΟΝΌΣ ΟΙ ΤΙΜΈΣ ΤΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΉΤΩΝ ΠΉΡΑΝ ΤΗΝ ΑΝΙΟΎΣΑ ρυθμίσεις ασφαλείας και εκπομπών ρύπων έχει άμεσο αντίκτυπο στην τιμή των οχημάτων που πωλούνται στην Ευρώπη. Το ίδιο και το "mix", με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να «ρίχνουν» στην αγορά πιο πλούσιες (ήτοι ακριβές) εκδόσεις. Σήμερα, η μέση λιανική τιμή ενός αυτοκινήτου στη Γερμανία -τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων της Ευρώπης- είναι περίπου 56.700 ευρώ. Αυτό είναι περισσότερο από τα μέσα ετήσια εισοδήματα των Γερμανών εργαζομένων προ φόρων (51.900 ευΓΡΑΦΗΜΑ 1: ΕΤΗΣΙΕΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΙΣ- ΕU-27 & UK Πηγή: JATO Dynamics Ltd Copyright © 2025 ΑΥΣΤΡΙΑ ΒΕΛΓΙΟ ΚΡΟΑΤΙΑ ΚΥΠΡΟΣ ΤΣΕΧΙΑ ΔΑΝΙΑ ΕΣΘΟΝΙΑ ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ ΓΑΛΛΙΑ ΓΕΡΜΑΝΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΟΥΓΓΑΡΙΑ ΙΡΛΑΝΔΙΑ ΙSΤΑΛΙΑ ΛΕΤΟΝΙΑ ΛΙΘΟΥΑΝΙΑ ΛΟΥΞΕΜΒΟΥΡΓΟ ΟΛΛΑΝΔΙΑ ΝΟΡΒΗΓΙΑ ΠΟΛΩΝΙΑ ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ ΡΟΥΜΑΝΙΑ ΣΛΟΒΑΚΙΑ ΣΛΟΒΕΝΙΑ ΙΣΠΑΝΙΑ ΣΟΥΗΔΙΑ ΕΛΒΕΤΙΑ ΗΝΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ 3.500.000 3.000.000 2.500.000 2.000.000 1.500.000 1.000.000 500.000 0 2023 2024 25 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2025 #22
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=