τη συνδρομή υψηλών κρατικών επιδοτήσεων εντός ενός σύνθετου και πολυεπίπεδου Εθνικού Σχεδίου Τηλεπικοινωνιών. Και βεβαίως η ευρεία αποδοχή χρήσης κινητού απογειώθηκε όταν επετεύχθη πλήρης και ανεμπόδιστη πανελλαδική κάλυψη σήματος με ανταγωνιστικό κόστος χρήσης. Κατά συνέπεια, εφόσον οι ευρωπαϊκές και κατ’ επέκταση ελληνικές κανονιστικές Αρχές επιβάλλουν την εφαρμογή των μηδενικών ρύπων, οφείλουν να σχεδιάσουν πλαίσιο 360o υλοποίησης του οράματος αυτού. Και αυτό θα επέλθει εφόσον προβλέπεται αντίστοιχη πρόνοια και στον τομέα διεύρυνσης του δικτύου φόρτισης σε κλίμακα εφάμιλλη των τηλεπικοινωνιών, ήτοι εκτενές, προσβάσιμο και οικονομικό. Η ευθύνη του οποίου θα βαρύνει τους ισχυρούς παρόχους ενέργειας και το κράτος με ρήτρες ανάπτυξης αλλά και αντίστοιχα αναπτυξιακά κίνητρα. Στο πλαίσιο αυτό, τη μόνη ουσιαστική λύση θα παρέχουν ταχυφορτιστές ισχύος τουλάχιστον 100 kW, που επιτυγχάνουν σοβαρή πλήρωση μπαταριών (έως 80% το πολύ σε 30’ μέσω ρεύματος DC), τοποθετημένοι πληθυσμιακά και γεωγραφικά τουλάχιστον στο 25%-30% του συνόλου των σημερινών 4.500 βενζινάδικων στις πόλεις, στα νησιά και στις εθνικές οδούς και με αναφορά κόστους €/ kWh στους πυλώνες εισόδου. Σε αυτά τα σημεία γνωρίζουν όλοι υποσυνείδητα εδώ και δεκαετίες ότι πρέπει να κινηθούν για λιγότερο από 5’ και μετά να συνεχίσουν ανεμπόδιστα τη διαδρομή τους. Οτιδήποτε διαφορετικό, μέχρι να γίνει συνείδηση στον καταναλωτή, θα έχει ξεπεραστεί από τη ραγδαίως εξελισσόμενη τεχνολογία και κατά συνέπεια οι στόχοι ένθεν και ένθεν συνεχώς θα αναθεωρούνται, ενώ θα παρατείνεται μια ατελέσφορη συζήτηση γύρω από την ηλεκτρική κινητικότητα. Το καινοφανές κουστούμι της ηλεκτροκίνησης οφείλει να είναι ραμμένο στα μέτρα της αγοράς. Παράδειγμα η πλήρης φόρτιση των νέων μπαταριών 118kWh (με τάση 800V και αυτονομία πάνω από 800km) της πλατφόρμας STLA Large του Ομίλου Stellantis, που απαιτεί στάση άνω των 10 ωρών στο 95% των +6.000 δημόσιων/ιδιωτικών φορτιστών (καθότι στα wallbox των 22 kW δεν ξεπερνούν κατά κανόνα τα 11kW λόγω του OBC). Αντίθετα, σε superchargers 150kW, για παράδειγμα, η δυνατότητα ανάκτησης αυτονομίας τουλάχιστον 400km επιτυγχάνεται σε λιγότερο από 20’. Ένα μεγάλο ερώτημα για αυτόν που αγοράζει σήμερα ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, είναι σε ποια τιμή θα μπορέσει να το πουλήσει ως μεταχειρισμένο. Πόσο σημαντικό είναι τελικά αυτό το στοιχείο; «Το φλέγον ζήτημα της πολυπόθητης σταθερότητας των μεταπωλητικών αξιών των ηλεκτρικών οχημάτων είναι άμεσα συνυφασμένο αφενός μεν με τους εκάστοτε τιμοκαταλόγους των εταιρειών που έως σήμερα έχουν καταβάλει σημαντικές προσπάθειες για τη σύγκλισή τους με τα υβριδικά οχήματα, αφετέρου δε με τις κρατικές επιδοτήσεις που αγγίζουν το 30% της τελικής τιμής των μοντέλων (και έως 9.000 ευρώ). Το ποσό αυτό θεωρείται υπερβάλλον και άνισο, καθώς αποδίδεται οριζοντίως είτε σε μια Alfa Romeo Junior Elettrica με τελική τιμή τα 25.400 ευρώ είτε σε μοντέλα που ξεπερνούν ακόμα και τα 100.000 ευρώ. Είναι οπότε αποσταθεροποιητικός παράγοντας των μεταπωλητικών αξιών και σίγουρα όχι δεδομένος, εάν κρίνουμε από την επιβράδυνση της ζήτησης λόγω αβεβαιοτήτων προσβασιμότητας στις επιδοτήσεις τους προηγούμενους μήνες. Ο κλάδος αυτοκινήτων, διαχρονικά υψηλής έντασης παγίων (και όχι υπηρεσιών), προϋποθέτει τιμολογιακή, τελωνειακή και φορολογική σταθερότητα, καθώς η εναρμόνιση πολλών διαφορετικών συνιστωσών όπως οι ίδιοι οι τελικοί καταναλωτές, οι Κανονιστικές Αρχές (π.χ. Ε.Ε.), οι κατασκευαστές (π.χ. Stellantis), οι εισαγωγικές εταιρείες (π.χ. Italian Motion), τα επίσημα δίκτυα διανομής (π.χ. Επίσημο δίκτυο διανομέων Jeep), τα ΜΜΕ (π.χ. ειδικός Τύπος), οι δημόσιες υπηρεσίες (ΥΠΟΙΚ, Τελωνεία, ΥΠ.ΜΕΤ κ.λπ.) οφείλουν να λειτουργούν Το ποσό της κρατικής επιδότησης του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ» θεωρείται υπερβάλλον και άνισο, καθώς αποδίδεται οριζοντίως είτε σε μια Alfa Romeo Junior Elettrica με τελική τιμή τα 25.400 ευρώ είτε σε μοντέλα που ξεπερνούν ακόμα και τα 100.000 ευρώ Η σύγκλιση τιμών μεταξύ υβριδικών και ηλεκτρικών προτάσεων έχει σημαντικά επιτευχθεί. Παράδειγμα η σύγκριση μεταξύ Jeep Avenger e-Hybrid και BEV που ακόμα και προ επιδότησης σήμερα έχουν διαφορά μικρότερη του 18%. Πριν δύο χρόνια ξεπερνούσε το 45%. Η πλήρης φόρτιση των νέων μπαταριών 118 kWh (με τάση 800V και αυτονομία πάνω από 800km) της πλατφόρμας STLA Large του Ομίλου Stellantis θα αναδείξει ακόμα περισσότερο την ανάγκη για ταχυφορτιστές τοποθετημένους πληθυσμιακά και γεωγραφικά τουλάχιστον στο 25%-30% του συνόλου των σημερινών 4.500 βενζινάδικων στις πόλεις, στα νησιά και στις εθνικές οδούς. Οποιαδήποτε σοβαρή ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου στηρίζεται στη φθηνή και προσβάσιμη χρηματοδότηση 21 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2025 #22
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=