των μεσαίων και βαρέων φορτηγών), ενώ θεαματική αύξηση με 874 οχήματα έναντι 252 το 2023 (+246,8%) σημειώθηκε στα λεωφορεία, με ένα μεγάλο μέρος της να οφείλεται στην αγορά των νέων ηλεκτρικών λεωφορείων για τις αστικές συγκοινωνίες. Πρόκειται για μεταβολές που, με βάση τις επικρατούσες συνθήκες, δεν επιτρέπουν να πούμε ότι η αγορά βρίσκεται σε μια γενικότερη άνοδο, ούτε βέβαια να μπορεί κανείς να πει ότι το 2025 θα συμβεί κάτι πολύ διαφορετικό από αυτό που είδαμε φέτος. Κύκλοι της αγοράς μάλιστα εκτιμούν ότι ενδέχεται να δούμε και μια μικρή μείωση - και αυτό δεν είναι πρόβλημα μόνο για τα οικονομικά των κατασκευαστών και των αντιπροσωπιών τους στην Ελλάδα, αλλά και πρόβλημα για την ίδια την ποιότητα του στόλου των οχημάτων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα: με μέσο όρο πλέον τα 17,3 έτη (ΕΕ: 12 έτη) είναι φανερό ότι χρειάζεται μια ανανέωση, η οποία για να επιτευχθεί, πρέπει οι πωλήσεις επιβατικών να ανέβουν στις 170.000 - 175.000 οχήματα ετησίως. Το γιατί είμαστε πολύ κάτω από αυτά τα επίπεδα έχει πολλές απαντήσεις: «Λείπει γενικώς το μικρό και προσιτό αυτοκίνητο από την αγορά», μας επισήμανε ο Μάριος Μπαρκής, διευθυντής Κλάδου Αυτοκινήτων Νικ. Ι. Θεοχαράκης Α.Ε., σε συζήτηση που είχαμε μαζί του. Από την άλλη, οι τιμές των αυτοκινήτων έχουν ανέβει πολύ: «Η αγορά έπεσε σε μια παγίδα μόνη της. Τα αυτοκίνητα φέρουν πλέον πολύ “πράσινο” εξοπλισμό, προκειμένου να συμμορφωθούν με τις προδιαγραφές ρύπων, με αποτέλεσμα η τιμή τους να είναι τέτοια που να μη μπορεί να ανταποκριθεί ούτε ο Ευρωπαίος». Στο σημείο αυτό σημειώνουμε ότι για την ουσιαστική άνοδο της αγοράς χρειάζεται η ενίσχυση των λιανικών πωλήσεων, καθώς φαίνεται ότι οι ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΩΝ ΕΠΙΒΑΤΗΓΩΝ Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ (Ιανουάριος - Δεκέμβριος 2024 ) ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΩΝ ΦΟΡΤΗΓΩΝ (Ιανουάριος - Δεκέμβριος 2024 ) ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΩΝ ΛΕΩΦΟΡΕΙΩΝ (Ιανουάριος - Δεκέμβριος 2024 ) TOYOTA 17,2% SUZUKI 7,8% PEUGEOT 7,6% HYUNDAI 6,5% CITROEN / DS 5,7% BMW 4,9% OPEL 4,7% VOLKSWAGEN 4,5% ΛΟΙΠΑ 33,8% KIA 3,5% FIAT 3,8% FORD 21,2% TOYOTA 19,9% OPEL 11,1% VOLKSWAGEN 6,9% FIAT 6,8% CITROEN 6,7% PEUGEOT 6,1% ISUZU 5,2% ΛΟΙΠΑ 10,6% MERCEDES 2,3% RENAULT 3,2% YUTONG 29,1% MERCEDES_1 25,7% MAN 23,2% TEMSA 4,7% MERCEDES 3,5% FORD 2,0% NEOPLAN 1,7% MERCEDES_2 1,5% ΛΟΙΠΑ 6,3% ISUZU, AOS, GLOBUS, AIOS 1,0% SETRA 1,3% Η Toyota κατέκτησε σχεδόν το ένα έκτο (17,2%) της φετινής «πίτας» των πωλήσεων, ενώ Suzuki και Peugeot ακολούθησαν με σχεδόν το μισό ποσοστό. Διαθέτοντας μια πλουσιότατη γκάμα ελαφρών επαγγελματικών, η Ford κυριάρχησε στο σύνολο της αγοράς των φορτηγών (ελαφρών και βαρέων). Η προμήθεια των ηλεκτρικών αστικών λεωφορείων έδωσε στη μέχρι πρότινος άγνωστη Yutong σχεδόν το 1/3 της «πίτας» των πωλήσεων. Το Volvo EX30 ήταν μακράν το καλύτερο σε πωλήσεις μεταξύ των premium ηλεκτρικών της αγοράς το 2024. Το μερίδιο των full και 48V hybrid οχημάτων αυξήθηκε κατά 11,4 μονάδες φέτος, ενώ τα diesel υποχώρησαν κατά 6,0 και τα αμιγώς βενζίνης κατά 6,2 μονάδες 28 #21 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2025
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=