παράγοντες, ώστε να επιτύχει τέτοιες υψηλές φιλοδοξίες. Όπως έγραψε κάποτε ένας συγγραφέας: «Δεν φτάνεις στο επίπεδο των φιλοδοξιών σου, πέφτεις στο επίπεδο των συστημάτων σου». Παρόλο που οι φιλοδοξίες είναι υψηλές, τα συστήματα που απαιτούνται για την υλοποίησή τους δεν λειτουργούν πάντα, όπως πρέπει. Τελικά, αυτό που απαιτείται είναι μια λειτουργική αγορά και ένα οικοσύστημα που δεν θα βασίζεται σε ρυθμιστικές επιβολές ή επιδοτήσεις. Οι ιδιοκτήτες στόλων πρέπει να θέλουν να αγοράσουν φορτηγά μηδενικών εκπομπών, όχι να εξαναγκάζονται να το κάνουν, επειδή δεν υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις ή επειδή οι επιδοτήσεις καθορίζουν την απόφαση. Για να επιτευχθεί αυτό, το οικοσύστημα πρέπει να βελτιωθεί στους δύο βασικούς παράγοντες που καθορίζουν τις αγορές των ιδιοκτητών στόλων: την αξιοπιστία του «συστήματος οχήματος-υποδομής» και την εξισορρόπηση του συνολικού κόστους ιδιοκτησίας (TCO), σε σύγκριση με τις υπάρχουσες εναλλακτικές λύσεις. ΤΙ ΑΠΑΙΤΕΊΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΡΕΊΑ ΥΙΟΘΈΤΗΣΗ ΦΟΡΤΗΓΏΝ ΜΗΔΕΝΙΚΏΝ ΕΚΠΟΜΠΏΝ; Η ταχεία μετάβαση που προβλέπεται στα φορτηγά μηδενικών εκπομπών απαιτεί συντονισμένη δράση από ολόκληρο το οικοσύστημα, με πρωτοφανείς προσπάθειες από κάθε παράγοντα για την αντιμετώπιση πολλαπλών προκλήσεων ταυτόχρονα (Διάγραμμα 2). Παρ’ όλα αυτά, στην παρούσα μορφή της, η αγορά φορτηγών μηδενικών εκπομπών δεν λειτουργεί σωστά, οδηγώντας σε καθυστερήσεις της μετάβασης. (Διάγραμμα 2) Η επίτευξη εξισορρόπησης στο συνολικό κόστος ιδιοκτησίας (TCO) για τα φορτηγά μηδενικών εκπομπών έως το 2030, θα απαιτήσει σημαντική μείωση του κόστους ενέργειας και υποτίμησης της αξίας. ΟΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΈΣ Οι κατασκευαστές και οι προμηθευτές αντιμετωπίζουν ένα δύσκολο έργο. Πρέπει να δημιουργήσουν ένα ολοκληρωμένο χαρτοφυλάκιο οχημάτων μηδενικών εκπομπών (ZEV), να οικοδομήσουν μια νέα εφοδιαστική αλυσίδα γι’ αυτό το χαρτοφυλάκιο, να αυξήσουν τις παραγωγικές τους δυνατότητες και να επιτύχουν μια σημαντική μείωση στο κόστος των προϊόντων. Ανάπτυξη προϊόντων και λύσεων. Οι κατασκευαστές πρέπει να επανεξετάσουν τα σχέδια των προϊόντων τους και να αναπτύξουν νέες σειρές προϊόντων προσαρμοσμένες για την αγορά φορτηγών μηδενικών εκπομπών. Πρέπει να συμπεριλάβουν νέες στρατηγικές πλατφορμών, που δίνουν προτεραιότητα σε επιλογές συστημάτων κίνησης και σε επιμέρους προδιαγραφές (π.χ. εύρη ισχύος, μεγέθη μπαταριών, ωφέλιμο φορτίο). Οι κατασκευαστές πρέπει να ισορροπήσουν την προσφορά ενός νέου ανταγωνιστικού χαρτοφυλακίου προϊόντων σε σχετικούς τομείς της αγοράς, διατηρώντας παράλληλα υπό έλεγχο το κόστος ανάπτυξης και την επιχειρησιακή πολυπλοκότητα. Μείωση κόστους προϊόντων. Σήμερα, η ανάλυση της McKinsey δείχνει ότι τα φορτηγά μηδενικών εκπομπών έχουν μειονέκτημα στο συνολικό κόΔΙΑΓΡΑΜΜΑ 2: Η ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΕΞΙΣΟΡΡΟΠΗΣΗΣ ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ ΦΟΡΤΗΓΩΝ ΜΗΔΕΝΙΚΩΝ ΕΚΠΟΜΠΩΝ ΕΩΣ ΤΟ 2030, ΘΑ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΑΠΑΞΙΩΣΗΣ Πηγή: McKinsey Center for Future Mobility Συνολικό κόστος ιδιοκτησίας στη Γερμανία (TCO) δολάρια/χλμ. Υποτίμηση αξίας Ενέργεια Συντήρηση Διόδια Οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης 2024 2030 0.96 0.94 2024 2030 25% μείωση σε κόστη υποδομών φόρτισης, 50% του αρχικού κόστους οχήματος στα 160.000 δολάρια 1.31 0.83 Αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα 2024 2030 1.87 0.92 Οχήματα με κυψέλες καυσίμου 55% στην τιμή της αντλίας υδρογόνου στα 5,70 δολάρια/κιλό, λόγω ανάπτυξης υποδομών, 50% μείωση του αρχικού κόστους οχήματος στα 200.000 δολάρια για βαρέα οχήματα Βαρύ φορτηγό (40 τόνων). 350 χλμ. ημερήσιες διαδρομές (90.000 χλμ. ετησίως). Ισχύς κινητήρα 350 kW Περιλαμβάνει το κατανεμημένο κόστος της υποδομής φόρτισης που απαιτείται για τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (υποθέτει περίπου 30% φόρτιση εν κινήσει). Τιμές ενέργειας: • Πετρέλαιο κίνησης: 1,49 δολάρια/λίτρο το 2024, 1,52 δολάρια/λίτρο το 2030. • Ηλεκτρική ενέργεια: 0,21 δολάρια/kWh το 2024, 0,17 δολάρια/kWh το 2030. • Υδρογόνο: 11,90 δολάρια/κιλό το 2024, 5,70 δολάρια/κιλό το 2030. Πάνω από το ένα τρίτο των νέων μεσαίων και βαρέων φορτηγών (MHDT) που θα πωλούνται στις ΗΠΑ και την ΕΕ πρέπει να είναι εξοπλισμένα με συστήματα κίνησης μηδενικών εκπομπών έως το 2030 62 #20 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=