ΓΑΡΊΔΕΣ ΚΑΙ ΜΟΣΧΆΡΙ ΄Ή ΠΑΤΆΤΕΣ ΚΑΙ ΡΎΖΙ; Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι οι μεγάλες επιχειρήσεις, με τις σύνθετες ανάγκες μετακινήσεων και τον μεγάλο όγκο διαδρομών, είναι οι ιδανικοί συνεργάτες για τους παρόχους MaaS. Οι εταιρείες έχουν τη δύναμη να εισάγουν λύσεις MaaS σε μεγάλη κλίμακα, καθιστώντας την μια αξιόλογη εναλλακτική για τα παραδοσιακά εταιρικά αυτοκίνητα. Αυτή η προσέγγιση προσφέρει πολλά οφέλη, από τη μείωση του κόστους, έως τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Ο Sampo Hietanen, πρώην CEO της MaaS Global και γνωστός ως «πατέρας» της MaaS, πιστεύει ότι τα εταιρικά προγράμματα MaaS θα μπορούσαν να αποτελέσουν το κλειδί για την πλήρη αξιοποίηση του δυναμικού της υπηρεσίας. Σύμφωνα με τον ίδιο, η MaaS ως παροχή για τους εργαζομένους «θα μπορούσε να αναπτυχθεί υπερβολικά γρήγορα, εάν έχουμε έξυπνους ρυθμιστές». Επισημαίνει δε την ειρωνεία του γεγονότος, ότι, ενώ γίνεται λόγος για βιώσιμη κινητικότητα, δεν υπάρχει σαφής κατεύθυνση για την καθιέρωση κινήτρων με στόχο την ενίσχυση του χώρου του leasing της κινητικότητας έναντι των αυτοκινήτων. «Οι εταιρείες θέλουν να εξοικονομήσουν χρήματα, να μειώσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και να προσελκύσουν εργαζομένους», σημειώνει, αναφερόμενος στο αναξιοποίητο επιχειρηματικό δυναμικό της MaaS. Ο Hietanen οραματίζεται εργοδότες να συνεργάζονται με παρόχους MaaS, προσφέροντας στους υπαλλήλους τους επιλογές δημόσιων συγκοινωνιών και κοινής κινητικότητας. Επεκτείνοντας την υπηρεσία και σε όσους έχουν εταιρικά αυτοκίνητα, οι επιχειρήσεις μπορούν να μειώσουν σημαντικά το κόστος και τις εκπομπές. Παρομοιάζει το αυτοκίνητο με τις «γαρίδες ή το μοσχάρι» σε έναν μπουφέ, στοχεύοντας να ενθαρρύνει τους υπαλλήλους να «καταναλώσουν» πιο βιώσιμα μέσα, όπως τις δημόσιες συγκοινωνίες ή τις «πατάτες και το ρύζι». Η ΤΕΧΝΟΛΟΓΊΑ MAAS ΜΕΙΏΝΕΙ ΤΙΣ ΕΚΠΟΜΠΈΣ Οι επιχειρήσεις αρχίζουν ήδη να αντιλαμβάνονται τα περιβαλλοντικά και επιχειρηματικά οφέλη της υιοθέτησης της MaaS. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, το Εργαστήριο Επιστήμης και Τεχνολογίας Άμυνας (Dstl) αντικατέστησε τα παραδοσιακά ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα με λέσχες κοινόχρηστων αυτοκινήτων, σε συνεργασία με την Enterprise Mobility. Μέσα σε έναν μόνο χρόνο, αυτή η πρωτοβουλία εξοικονόμησε περίπου 595.200 χιλιόμετρα (372.000 μίλια) μετακινήσεων, μειώνοντας κατά 100 τόνους τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Ο John Barber, διευθυντής διαχείρισης Συμβολαίων στο Dstl, τονίζει τη μεγάλη δυνατότητα που έχουν οι λέσχες αυτοκινήτων προς την κατεύθυνση θετικών περιβαλλοντικών αλλαγών. Με τη χρήση της λέσχης αυτοκινήτων, οι εργαζόμενοι μπορούν να μετακινούνται με δημόσιες συγκοινωνίες, μειώνοντας τις εκπομπές της οργάνωσης, ενώ έχουν ακόμα πρόσβαση σε αυτοκίνητα για απαραίτητα επαγγελματικά ταξίδια. Το σύστημα μειώνει επίσης την ανάγκη για παραδόσεις αυτοκινήτων από και προς υποκαταστήματα ενοικίασης, συμβάλλοντας στη μείωση της τοπικής κυκλοφορίας και στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα. Η τεχνολογία διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο εδώ, με τους εργαζομένους να χρησιμοποιούν την πλατφόρμα Enterprise Travel Direct, για να κλείΗ επανάσταση της MaaS απαιτεί ψηφιοποίηση MOBILITY AS A SERVICE Στην εποχή που η βιωσιμότητα και η ευκολία έχουν πρωταρχική σημασία, η εταιρική μετακίνηση διαθέτει ανεκμετάλλευτο δυναμικό, για να επαναπροσδιορίσει τον τρόπο που κινούμαστε. Η Κινητικότητα ως Υπηρεσία (Mobility as a Service - MaaS), μια ψηφιακή λύση που συνδυάζει διάφορες επιλογές μετακίνησης σε μια πλατφόρμα, έχει δείξει κάποιες δυνατότητες, αλλά η ανάπτυξή της είναι αργή, λόγω των προκλήσεων της ένταξης ατομικών χρηστών. Ωστόσο, οι μεγάλες επιχειρήσεις θα μπορούσαν να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην επιτάχυνση της υιοθέτησής της, μεταμορφώνοντας όχι μόνο τις επαγγελματικές μετακινήσεις, αλλά και το ευρύτερο τοπίο κινητικότητας. Οι συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα αποτελούν το κλειδί για την επιτυχία της MaaS, όπως αποδεικνύει η περίπτωση της Jelbi. Του JONATHAN MANNING ● Πηγή: Fleet Europe 30 #20 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=