Fleet Business #18

Η ΧΡΕΟΚΟΠΊΑ της MaaS Global σηματοδοτεί το συμβολικό τέλος της πρώτης φάσης της προσέγγισης Mobility-as-a-Service (Κινητικότητα ως Υπηρεσία). Η επόμενη θα διευθύνεται από κυβερνήσεις και όχι νεοσύστατες εταιρείες τεχνολογίας, όπως προβλέπει η έκθεση του ολλανδικού ινστιτούτου εφαρμοσμένης επιστημονικής έρευνας, TNO. Αποχαιρετήστε λοιπόν τη MaaS 1.0 και καλωσορίστε την Δημόσια Κινητικότητα («Public Mobility»). Τι σημαίνει όμως αυτό; Η «Mobility as a Service» υφίσταται από τη δεκαετία του 1990, πρώτα ως σύνθημα και προσφάτως ως δοκιμαστικές λύσεις. Η ιδέα ήταν ο συνδυασμός των διαφόρων πτυχών των λύσεων δημόσιας και ιδιωτικής κινητικότητας σε ένα ενιαίο ιστό, παρέχοντας ενιαία απάντηση στο ερώτημα: Πώς μπορώ να μεταβώ καλύτερα από το σημείο Α στο Β; ΤΑ ΜΕΓΆΛΑ ΚΈΡΔΗ ΔΕΝ ΉΛΘΑΝ Η τεχνολογία μετέτρεψε τη MaaS από αφηρημένη έννοια σε πράξη. Όπως εξηγεί η έκθεση του TNO, «Public Mobility: The Next Evolution of MaaS», η MaaS 1.0 βασιζόταν στην τεχνολογία, προωθούσε την καινοτομία και επικεντρωνόταν στις εφαρμογές και οι νεοφυείς επιχειρήσεις και οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας προσελκύονταν από την προοπτική μεγάλων κερδών. Ωστόσο, δεν προέκυψαν τα μεγάλα κέρδη που αναμένονταν. Την τελευταία δεκαετία, δοκιμάστηκαν πολλές εφαρμογές MaaS και διεκόπησαν. Η εύκολη, πολυτροπική μετακίνηση, με τα έμμεσα οφέλη της στη μείωση της συμφόρησης, της ρύπανσης και του κόστους, είναι δύσκολο να οργανωθεί, ακόμα και με τεχνολογία, καινοτομία και εφαρμογές. Ως εκ τούτου, πολλοί πάροχοι της MaaS αποχώρησαν. Η φινλανδική MaaS Global υπήρξε αναμφισβήτητα από τους πιο επιτυχημένους πρωτοπόρους, αλλά τον Μάρτιο έπρεπε να αντιμετωπίσει τα γεγονότα και να καταθέσει αίτηση πτώχευσης. ΖΉΤΗΜΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΊΑΣ Μήπως οι εταιρείες MaaS 1.0 δεν ήταν προσαρμοσμένες στις απαιτήσεις της αγοράς; Κάθε άλλο, σύμφωνα με την έκθεση του TNO. Διαπίστωσε ότι η πρακτική ήταν υπερβολικά εστιασμένη στις επιχειρήσεις και στο κέρδος. «Ενώ ο στόχος της MaaS 1.0 ήταν να αλλάξει τις συμπεριφορές και να συμβάλει στην ευρύτερη κινητικότητα, η ιδέα ήταν πως επρόκειτο για απλή επικερδή προσπάθεια και ότι, ως εκ τούτου, οι κυβερνήσεις έπρεπε να παρεμβαίνουν όσο το δυνατόν λιγότερο στην αγορά», ανέφερε ο Nico Larco, από τους συντάκτες της έκθεσης. «Το πρόβλημα ήταν τεχνικής φύσης και η λύση ήταν μια εφαρμογή. Έχουμε την τάση να φανταζόμαστε λύσεις και να τις απλοποιούμε και οι εφαρμογές ήταν της μόδας εκείνη την εποχή. Υπήρχε η προσδοκία ότι αυτή η τεχνολογία θα λειτουργούσε αυτόνομα, αλλά αυτό δεν συνέβη». ΕΝΕΡΓΏΝΤΑΣ ΑΝΑΛΌΓΩΣ Εν ολίγοις, η MaaS 1.0 «υποσχέθηκε πολλά και δεν ανταποκρίθηκε», δήλωσε η Marjolein Heezen, από τους συντάκτες της έκθεσης. «Η δημιουργία ενός λειτουργικού οικοσυστήματος MaaS ήταν πιο περίπλοκη από ό,τι πίστευε ο κόσμος. Αυτή η αναντιστοιχία είναι ο κύριος λόγος για τον οποίον η MaaS απογοήτευσε». Ωστόσο, σε κάποια μέρη η MaaS φαίνεται να λειτουργεί σωστά. Η έκθεση αναφέρεται στη Βιέννη, το ΒανκούΗ εξέλιξη της Mobility-as-a-Service Η MaaS 1.0 τελείωσε; Καλωσορίστε την «Public Mobility» 64 #18 ΙΟΥΝΙΟΣ 2024

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=