Fleet Business #18

και τον Καναδά. Αν και οι δύο αυτές χώρες διαθέτουν κίνητρα πολιτικής ειδικά για λεωφορεία, έχουν σχετικά μικρές αγορές δημόσιων μεταφορών και, κατά συνέπεια, τα κατάλληλα για αστικές δημόσιες συγκοινωνίες λεωφορεία είναι λίγο περισσότερα από το 10% όλων των μοντέλων. Αντιθέτως, οι κατασκευαστές στοχεύουν στα σχολικά λεωφορεία, παράγοντας εννέα διαφορετικά μοντέλα, εκτός από μίνι λεωφορεία. Παρά το γεγονός ότι παράγουν συνολικά μικρότερο αριθμό ηλεκτρικών μοντέλων μπαταρίας, περίπου 120, οι ευρωπαίοι κατασκευαστές προσφέρουν την πιο ομοιόμορφη κατανομή των μοντέλων σε όλες τις κατηγορίες. Έχουν επίσης το υψηλότερο μερίδιο βαρέων φορτηγών, με περισσότερο από το 20% όλων των μοντέλων. Αυτό επέτρεψε στους ευρωπαίους κατασκευαστές, ιδίως στον Volvo Group (που περιλαμβάνει επίσης τις μάρκες φορτηγών Mack, Renault και Dongfeng (κοινοπραξία), να κερδίσουν μεγάλο μερίδιο όχι μόνο των ευρωπαϊκών αγορών, αλλά και των βαρέων επαγγελματικών ηλεκτρικών φορτηγών της Βόρειας Αμερικής. Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές παράγουν επίσης έναν σημαντικό αριθμό εξειδικευμένων οχημάτων, όπως απορριμματοφόρα (περίπου το 10% όλων των μοντέλων), τα οποία –όπως και τα φορτηγά μεσαίου τύπου– είναι ήδη ανταγωνιστικά των αντίστοιχων ICE από πλευράς κόστους. Κατά μέσο όρο, μεμονωμένα οι κινέζοι κατασκευαστές παράγουν περισσότερα μοντέλα σε διάφορες κατηγορίες, γεγονός που τους διαφοροποιεί από αυτούς των άλλων περιοχών. Μόνο οι μισοί περίπου κινέζοι κατασκευαστές παράγουν μοντέλα για μία μόνο κατηγορία, σε σύγκριση με περίπου 70% στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη. Η διαθεσιμότητα των μοντέλων είναι βασικός δείκτης της αυξανόμενης ωριμότητας της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας βαρέος τύπου, αλλά ο αριθμός των κατασκευαστών είναι επίσης σημαντικός για την αξιολόγηση του ανταγωνισμού και της ικανότητας κάλυψης της μελλοντικής ζήτησης. Ο αριθμός των κατασκευαστών που παράγουν ηλεκτρικά οχήματα βαρέος τύπου στην Κίνα τριπλασιάστηκε μεταξύ 2020 και 2023, από 12 σε 36, ως ανταπόκριση στις αυξανόμενες πωλήσεις ηλεκτρικών φορτηγών στο εσωτερικό, καθώς και στην αύξηση των εξαγωγών ηλεκτρικών λεωφορείων. Εκτός από την αύξηση του αριθμού των κινέζων κατασκευαστών, εταιρείες όπως οι BYD, Skywell, Dongfeng και Foton έχουν επίσης επεκτείνει τις προσφορές τους, με μοντέλα στις κατηγορίες λεωφορείων, μεσαίων φορτηγών και βαρέων φορτηγών, που προσφέρουν δυνητικά πλεονεκτήματα από πλευράς οικονομίας κλίμακας και εφοδιαστικής αλυσίδας. Η ισχύς της εγχώριας αγοράς μπορεί επίσης να επέτρεψε στις κινεζικές εταιρείες να δημιουργήσουν πιο ισχυρή αλυσίδα εφοδιασμού. Η Βόρεια Αμερική παρουσίασε σχεδόν τριπλάσια αύξηση στον αριθμό των κατασκευαστών οχημάτων βαρέος τύπου μεταξύ 2020 και 2023, από 16 σε 45. Η πρώιμη υποστήριξη σε πολιτείες όπως η Καλιφόρνια και η πρόβλεψη των εθνικών πολιτικών υποστήριξαν τις επενδύσεις στην κατασκευή HDV, οι οποίες αργότερα ενισχύθηκαν από κίνητρα ζήτησης και Κανονισμούς. Οι κατασκευαστές που εδρεύουν στις Ηνωμένες Πολιτείες συνήθως ειδικεύονται σε μοντέλα για μικρότερο αριθμό κατηγοριών από τους Κινέζους. Μόνο η Lion προσφέρει οχήματα στις κατηγορίες λεωφορείων, μεσαίων φορτηγών και βαρέων φορτηγών, μαζί με την SEA Electric που εξαγοράστηκε προσφάτως από την Exro, η οποία κατασκευάζει οχήματα για διαφορετικές χρήσεις, προσαρμόζοντας το σύστημα κίνησης σε πλατφόρμες άλλων κατασκευαστών. Η Ευρώπη είχε τον υψηλότερο αριθμό της κατασκευαστών HDV το 2020, αλλά παρόλα αυτά σημείωσε αύξηση 50% μεταξύ 2020 και 2023 φτάνοντας τους 36, τον ίδιο αριθμό με την Κίνα, αλλά μικρότερο από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Καθιερωμένοι κατασκευαστές όπως η Volvo Trucks, η MAN, η Mercedes και η Quantron προσφέρουν οχήματα σε τρεις ή περισσότερες κατηγορίες. Αυτό το ευρύ φάσμα προσφορών, σε συνδυασμό με την ήδη ισχυρή θέση τους στην παγκόσμια αγορά και τα σχετικά χαμηλά μερίδια πωλήσεων στην Ευρώπη πριν από το 2023, άφηνε λιγότερο χώρο σε νεοεισερχόμενους. Οι κατασκευαστές στον υπόλοιπο κόσμο δεν ανταποκρίθηκαν στην ευκαιρία για ηλεκτρικά HDV με τον ίδιο τρόπο, αντικατοπτρίζοντας την πιο αργή υιοθέτηση των ηλεκτρικών HDV μέχρι σήμερα και λιγότερο υποστηρικτικές πολιτικές από ό,τι στις κορυφαίες αγορές ηλεκτρικών HDV. Από τους κατασκευαστές εκτός Κίνας, Βόρειας Αμερικής και Ευρώπης, εννέα παράγουν μοντέλα μόνο στην κατηγορία των λεωφορείων, ενώ η ινδική Tata Motors παράγει τόσο λεωφορεία όσο και φορτηγά μεσαίας χρήσης. Η κορεατική Hyundai παράγει μόνο FCEV HDV, ενώ μόνο τρεις ιάπωνες κατασκευαστές περιλαμβάνονται στη βάση δεδομένων. 63 ΙΟΥΝΙΟΣ 2024 #18

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=