ΟΙ ΠΩΛΉΣΕΙΣ ηλεκτρικών λεωφορείων, που περιλαμβάνουν όλα τα λεωφορεία μεσαίου και μεγάλου μεγέθους, είναι πολύ πιο μπροστά από εκείνες άλλων τμημάτων βαρέων επαγγελματικών οχημάτων (HDV) (συμπεριλαμβανομένων των μεσαίων και βαρέων φορτηγών). Αρκετές ευρωπαϊκές χώρες (όπως το Βέλγιο, η Νορβηγία και η Ελβετία) αλλά και η Κίνα πέτυχαν μερίδια πωλήσεων άνω του 50% το 2023, ενώ πάνω από το ένα πέμπτο των πωλήσεων λεωφορείων στον Καναδά, τη Χιλή, τη Φινλανδία, την Ολλανδία, την Πολωνία, την Πορτογαλία και τη Σουηδία ήταν ηλεκτρικά. Παγκοσμίως, σχεδόν 50.000 ηλεκτρικά λεωφορεία πωλήθηκαν το 2023, αντιστοιχώντας στο 3% των συνολικών πωλήσεων λεωφορείων και ανεβάζοντας το παγκόσμιο απόθεμα σε περίπου 635.000 συνολικά. Αυτό το σχετικά χαμηλό μερίδιο οφείλεται κυρίως στα περιορισμένα μερίδια πωλήσεων στις περισσότερες EMDE (αναδυόμενες αγορές και αναπτυσσόμενες οικονομίες), καθώς και στη χαμηλή διείσδυση στην αγορά των ηλεκτρικών λεωφορείων σε ορισμένες μεγαλύτερες αγορές όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κορέα. Η έγκαιρη υποστήριξη της πολιτικής εξηλεκτρισμού των δημόσιων συγκοινωνιών και η διαθεσιμότητα ηλεκτρικών λεωφορείων εγχώριας παραγωγής, σε συνδυασμό με κίνητρα, έδωσαν εγκαίρως στην Κίνα σημαντικό προβάδισμα στις πωλήσεις ηλεκτρικών λεωφορείων. Το 2020, στην Κίνα καταγράφηκε περίπου το 90% των πωλήσεων ηλεκτρικών λεωφορείων παγκοσμίως. Το 2023, το ποσοστό της κινεζικής αγοράς μειώθηκε σε περίπου 60%, κυρίως λόγω της μείωσης της εγχώριας ζήτησης τόσο για ηλεκτρικά όσο και για λεωφορεία ICE και, σε μικρότερο βαθμό, της αύξησης των πωλήσεων σε άλλες περιοχές. Η πτώση της ζήτησης στην Κίνα θα μπορούσε να είναι συνέπεια της πρόωρης εισόδου της στα ηλεκτρικά λεωφορεία - περίπου το 65% του αποθέματος ηλεκτρικών λεωφορείων της Κίνας είχε αναπτυχθεί πριν από το 2019. Μπορεί επίσης να συνδεθεί με τη λήξη των επιδοτήσεων αγοράς για τα λεωφορεία BEV και PHEV στο τέλος του 2022. Παρά το γεγονός ότι το προβάδισμα της Κίνας στις παγκόσμιες πωλήσεις έχει συρρικνωθεί, οι Κινέζοι κατασκευαστές συνεχίζουν να εξάγουν μεγάλο όγκο ηλεκτρικών λεωφορείων, αντιπροσωπεύοντας πάνω από το 85% των ηλεκτρικών αστικών λεωφορείων στη Λατινική Αμερική. Αύξησαν επίσης το μερίδιο αγοράς τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση από 10% των πωλήσεων λεωφορείων το 2017 σε 30% το 2023, με εταιρείες όπως η Yutong και η BYD. Τα αστικά λεωφορεία, ειδικότερα, έχουν μεγάλη δυνατότητα ηλεκτροκίνησης χάρη στα σχετικά σταθερά μοτίβα οδήγησης και τις μικρότερες ημερήσιες αποστάσεις διαδρομών πρωτοστατώντας στην ανάπτυξη πωλήσεων ηλεκτρικών λεωφορείων. Πωλήσεις και προοπτικές ΒΑΡΈΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΆ ΟΧΉΜΑΤΑ Τα πολλαπλά οφέλη της ηλεκτροκίνησης αστικών λεωφορείων ενισχύουν την υιοθέτηση σε προηγμένες και αναδυόμενες οικονομίες όπως επισημαίνει η έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA) ΜΕΡΙΔΙΟ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΩΝ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΛΕΩΦΟΡΕΙΩΝ ΑΝΑ ΠΕΡΙΟΧΗ, 2015-2023 Πηγή: IEA. Licence: CC BY 4.0 Ταξινομήσεις ηλεκτρικών λεωφορείων Μερίδιο πωλήσεων ● Κίνα ● Ευρώπη ● ΗΠΑ ● Λοιπές χώρες ● Μερίδιο Κίνας ● Μερίδιο Ευρώπης ● Μερίδιο ΗΠΑ ● Μερίδιο λοιπών χωρών 60 #18 ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=