Η ΠΡΌΣΦΑΤΗ περιοδεία του Κινέζου Προέδρου Xi Jinping στην Ευρώπη, που συνοδευόταν από ισχυρούς κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων και μπαταριών, όπως η Envision Group, η SAIC Motor και η Xpeng Motors, υπογραμμίζει αυτή την τάση. Η επίσκεψη συνέπεσε με κρίσιμη συγκυρία, καθώς οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αναρωτιούνται εάν θα ανταγωνιστούν ή θα συνεργαστούν με τους οικονομικά αποδοτικούς κινέζους ομολόγους τους. Η ΑΥΞΑΝΌΜΕΝΗ ΕΠΙΡΡΟΉ ΤΗΣ ΚΊΝΑΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΉ ΑΓΟΡΆ ΗΛΕΚΤΡΙΚΏΝ ΟΧΗΜΆΤΩΝ Η Κίνα παρήγαγε περίπου το 60% των ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως το 2022, γεγονός που την κατέστησε ηγέτιδα της παγκόσμιας αγοράς EV. Οι ευρωπαϊκές χώρες, αν και επιφυλακτικές στην αύξηση των κινεζικών εισαγωγών EV, συγχρόνως καλωσορίζουν τις κινεζικές επενδύσεις στις εγχώριες βιομηχανίες τους. Η πρόσκληση του Γάλλου Προέδρου Emmanuel Macron προς Κινέζους επενδυτές αποτελεί παράδειγμα αυτής της διττής προσέγγισης. Η Γαλλία, που σκοπεύει να τετραπλασιάσει τις πωλήσεις EV στις 800.000 μονάδες έως το 2027, αναγνωρίζει την αναγκαιότητα της κινεζικής συνεργασίας για την επίτευξη των φιλόδοξων στόχων της. Στην ευρωπαϊκή αγορά σημειώθηκε σημαντική εισροή κινεζικών κινεζικών άμεσων επενδύσεων (ΑΞΕ) για ηλεκτρικά οχήματα. Το 2023, η Ευρώπη υπήρξε ο κύριος προορισμός κινεζικών επενδύσεων EV, απορροφώντας 7,6 δισ. δολάρια. Αυτό συνέβη μετά το ρεκόρ των 11,8 δισ. δολαρίων του 2022, που περιλαμβάνει την επένδυση των 7,3 δισ. δολαρίων της CATL σε εργοστάσιο της Ουγγαρίας. Άλλες αξιοσημείωτες επενδύσεις περιλαμβάνουν το εργοστάσιο της BYD στο Szeged της Ουγγαρίας και το αναμενόμενο εργοστάσιο της Chery στην Καταλονία της Ισπανίας. ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΈΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΊΕΣ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΉ ΠΑΡΑΓΩΓΉ Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες γνωρίζουν πως για να εξασφαλίσουν ισχυρή βάση στην Ευρώπη, πρέπει να επενδύσουν σε τοπικές εγκαταστάσεις παραγωγής. Αυτή η στρατηγική αντικατοπτρίζει την προηγούμενη τακτική των ιαπωνικών και κορεατικών αυτοκινητοβιομηχανιών, οι οποίες απέκτησαν σημαντικό μερίδιο αγοράς στην Ευρώπη μόνον κατόπιν δημιουργίας τοπικών παραγωγικών βάσεων. Η SAIC, η μεγαλύτερη κρατική αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας, αναζητά τοποθεσία για να εγκαταστήσει ευρωπαϊκό εργοστάσιο. Η BYD, κορυφαία πλέον σε πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο, επεκτείνει την παρουσία της στην Ουγγαρία και εξετάζει το ενδεχόμενο περαιτέρω επενδύσεων στη Δυτική Ευρώπη. Η κοινοπραξία της Chery στην Ισπανία και το πιθανό εργοστάσιο στην Ιταλία καταδεικνύουν την τάση των Κινέζων κατασκευαστών για εγκαθίδρυση τοπικών δραστηριοτήτων προς εξυπηρέτηση των ευρωπαίων καταναλωτών. Η ΑΝΤΑΠΌΚΡΙΣΗ ΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΏΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΏΝ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΝΕΡΓΑΣΊΕΣ Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες υιοθετούν διάφορες στρατηγικές ως απάντηση στον κινεζικό ανταγωνισμό. Ορισμένες, όπως η Volkswagen και η BMW, καλωσορίζουν τις κινεζικές επενδύσεις και εισαγωγές, ενώ άλλες παραμένουν επιφυλακτικοί. Ο CEO της Stellantis, Carlos Tavares, έχει προειδοποιήσει για ενδεχόμενο κλείσιμο εργοστασίων και απώλεια θέσεων εργασίας λόγω του αυξημένου κινεζικού ανταγωνισμού, ιδιαιτέρως σε κατηγορίες μαζικής αγοράς, όπου η τιμή είναι κρίσιμος παράγοντας. Για να μετριάσουν τις προκλήσεις, οι ευρωπαϊκές εταιρείες συνάπτουν συμμαχίες με κινεζικές εταιρείες. Η Stellantis συνεργάζεται με τη Leapmotor, επενδύοντας 1,4 δισ. ευρώ για την απόκτηση μεριδίου 21% της κινεζικής μάρκας, γεγονός που Κινεζικά EV στην Ευρώπη: συνεργασία ή ανταγωνισμός; Οι ευρωπαϊκές χώρες, αν και επιφυλακτικές στην αύξηση των κινεζικών εισαγωγών EV, συγχρόνως καλωσορίζουν τις κινεζικές επενδύσεις στις εγχώριες βιομηχανίες τους Η Ευρώπη πλησιάζει τους φιλόδοξους στόχους της μηδενικού άνθρακα και η αγορά της ηλεκτρικών οχημάτων (EV) κυριαρχείται όλο και περισσότερο από κινεζικές επενδύσεις και την παραγωγική τους ικανότητα. 56 #18 ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=