τά πλησιάζουν στο τέλος του κύκλου ζωής τους, η προσοχή στρέφεται στη διαχείριση των μπαταριών τους. Μέχρι το 2030, προβλέπεται να υπάρχουν πάνω από 17 GWh μπαταριών ηλεκτροκίνητων επιβατικών, λεωφορείων, βαν και φορτηγών διαθέσιμες για επανάχρηση, όπως φαίνεται στο Σχήμα 2. Το κόστος των μπαταριών εξακολουθεί να αποτελεί σχεδόν το 40% του συνολικού κόστους EV. Η τεχνολογία μπαταριών ιόντων λιθίου (Li-ion) συνεχίζει να κυριαρχεί και οι παγκόσμιες τιμές πρώτων υλών αυξήθηκαν την τελευταία τριετία πάνω από 1.000%, με αποτέλεσμα την άνοδο των τιμών των συστοιχιών μπαταριών Li-ion. Οι τιμές των άλλων πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται στην κατασκευή μπαταριών αυξήθηκαν επίσης προσφάτως (βλ. Σχήμα 3). Αυτό οφείλεται στην αυξημένη ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων σε συνδυασμό με την ανελαστικότητα του κλάδου εξόρυξης (περιορισμένη δυνατότητα αυξημένης διάθεσης όταν αυξάνονται οι τιμές). Η επανάχρηση των μπαταριών καθίσταται ελκυστική ως μέσο αντιστάθμισης τιμών και διασφάλισης αξιόπιστου εφοδιασμού των παρόχων αποθήκευσης ενέργειας, ειδικά με την άνοδο φθηνότερων χημικών συνθέσεων όπως η LFP. ΤΥΠΟΙ ΜΠΑΤΑΡΙΩΝ Όπως φαίνεται στο Σχήμα 4, υπάρχουν πέντε κύριες χημικές συνθέσεις καθόδων μπαταριών Li-ion: (1) NMC (και NMCA, παραλλαγή που περιέχει αλουμίνιο), (2) NCA (οξείδιο αλουμινίου νικελίου κοβαλτίου), (3) NMA (οξείδιο του αλουμινίου νικελίου κοβαλτίου), (4) LCO (μεγάλης περιεκτικότητας νικελίου και/ή κοβαλτίου) και (5) LFP (με βάση το σίδηρο και τα φωσφορικά άλατα). Σήμερα κυριαρχεί η NMC, αλλά η LFP αυξάνεται στα ιδιωτικά EV, τα ηλεκτρικά λεωφορεία και τα φορτηγά. Συνήθως εφαρμόζεται ανακύκλωση αυτών των υλικών για να αξιοποιηθεί όσο το δυνατόν περισσότερο η μπαταρία. Ωστόσο, τα λιγότερο πολύτιμα υλικά των μπαταριών LFP (κυρίως σίδηρος και φωσφορικά άλατα) θέτουν ερωτηματικά για την οικονομική σκοπιμότητα της ανακύκλωσης, καθιστώντας την εφαρμογή δεύτερης ζωής ελκυστικότερη εναλλακτική λύση. ΤΟ SLBS ΩΣ ΛΥΣΗ ΠΡΟΣΘΗΚΗΣ ΑΞΙΑΣ Η ικανότητα ανακύκλωσης μπαταριών στις ΗΠΑ και την ΕΕ ήταν περιορισμένη και τα δύο τρίτα της ανακύκλωσης πραγματοποιήθηκαν στην Ανατολική Ασία στα τέλη του 2021. Οι περισσότερες χρησιμοποιημένες μπαταρίες εστάλησαν εκεί για ανακύκλωση. Προσφάτως, δεδομένου ότι η ανακύκλωση θεωρείται όλο και περισσότερο οικονομικά σημαντική και οι κανονισμοί την υποστηρίζουν, αναδύθηκαν παγκοσμίως διάφορες εταιρείες που ενδιαφέρονται για την ανακύκλωση μπαταριών Li-ion. Σε αυτές περιλαμβάνονται νεοφυείς επιχειρήσεις, εταιρείες διαχείρισης χημικών και απορριμμάτων, καθώς και κατασκευαστές μπαταριών και αυτοκινήτων που επιζητούν ολοκληρωμένη προσέγγιση. Υπάρχουν νέα εργοστάσια ανακύκλωσης της Redwood Materials, στο Reno της Νεβάδας των ΗΠΑ και της Umicore, στο Hoboken του Βελγίου. Οι τεχνικές μπορεί να διαφέρουν, αλλά η διαδικασία εφαρμόζεται από μεγάλες εταιρείες, όπως οι Redwood Materials και Li-Cycle της Βόρειας Αμερικής και οι Glencore και Umicore της Ευρώπης. Δημιουργούνται συνεργασίες μεταξύ εταιρειών, που καλύπτουν τα διάφορα στάδια της αλυσίδας αξίας ανακύκλωσης μπαταριών. Πηγή: Arthur D. Little, Benchmark Mineral Intelligence, Het Financieele Dagblad, Trading Economics ΣΧΗΜΑ 3: ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΩΝ ΤΙΜΩΝ ΠΡΩΤΩΝ ΥΛΩΝ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΜΠΑΤΑΡΙΩΝ Σημείωση: (1) Ανθρακικά λιθίου. (2) υπολογίζεται από CNY σε USD χρησιμοποιώντας σταθερή συναλλαγματική ισοτιμία CNY/USD = 0,16 Οι τιμές των υλικών αυξήθηκαν λόγω υψηλότερης ζήτησης EV και αναταραχής... 0 100 200 300 17 21 20 2014 15 16 18 19 2022 Εξέλιξη τιμής κυψελών Li-ion χημικής σύνθεσης NMC, 2014-2022, $/kWh 46 82 76 0 25 50 75 100 Φεβ ’21 Μαρ ’22 Φεβ ’21 Φεβ ’21 Μαρ ’22 Μαρ ’22 Συνεισφορά των μετάλλων μπαταρίας στο κόστος Λίθιο, κοβάλτιο και νικέλιο, 2021-2022, $/kWh LFP NMC622 NMC811 Εξέλιξη τιμών μετάλλων Λίθιο, κοβάλτιο και νικέλιο, 2017-2022, χιλ. $/t 0 20 40 80 60 100 2017 2018 2019 2020 2021 2022 Λίθιο 1,2 Κοβάλτιο Νικέλιο ...που επιφέρει ταχεία αύξηση κόστους υλικών μπαταριών Li-ion... ...και πιθανή αντιστροφή της ετήσιας τάσης μείωσης των τιμών κυψελών Το κόστος των μπαταριών εξακολουθεί να αποτελεί σχεδόν το 40% του συνολικού κόστους EV 58 #17 ΜΑΡΤΙΟΣ 2024
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=