που θα επιτρέψουν την ανάπτυξη του ευρωπαϊκού κλάδου ηλεκτροκίνησης χωρίς προστατευτισμό άλλων περιοχών, αποτελεί πρόβλημα. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η ήδη τεταμένη σχέση μεταξύ Κίνας, ΗΠΑ και Ευρώπης μπορεί να επιδεινωθεί περαιτέρω, οδηγώντας σε εμπορικό πόλεμο που θα αποσταθεροποιήσει την αυτοκινητοβιομηχανία. Η απόφαση της κινεζικής κυβέρνησης να περιορίσει τις εξαγωγές γραφίτη από την 1η Δεκεμβρίου 2023, ακολουθεί τις ήδη ισχύουσες για το γάλλιο και το γερμάνιο. Πρόκειται για αντίποινα στους περιορισμούς των ΗΠΑ για εξαγωγές μικροεπεξεργαστών στην Κίνα και στους περιορισμούς των κινεζικών εταιρειών στην αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών, καθώς και στην έρευνα της ΕΕ κατά των επιδοτήσεων των εισαγωγών κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων. Δεδομένων της κατάστασης και των προκλήσεων που αντιμετωπίζει ο κλάδος, ενδέχεται οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες να προφτάσουν τους κινέζους ανταγωνιστές έως το τέλος της δεκαετίας, εάν ληφθούν αποφασιστικά μέτρα τους επόμενους 18 μήνες. Συνεπώς βραχυπρόθεσμα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να εξετάσει ολιστική προσέγγιση ανάπτυξης συγκεκριμένων ρυθμιστικών και χρηματοδοτικών πλαισίων για: uΠαροχή συμμετρίας και ίσων όρων ανταγωνισμού μεταξύ των διαφόρων περιοχών, όταν η Κίνα και οι ΗΠΑ χρησιμοποιούν προστατευτισμό. uΆμεση εξασφάλιση προμήθειας πρώτων υλών όπου δεν υπάρχουν επαρκείς τοπικοί πόροι για κάλυψη της βραχυπρόθεσμης/μεσοπρόθεσμης ζήτησης. Επιπλέον, κίνητρα για εναλλακτικές τεχνολογίες και μείωση της εξάρτησης από χώρες που παράγουν (εξευγενισμένες) πρώτες ύλες και μετριασμό του κινδύνου έλλειψης πρώτων υλών. uΕπιτάχυνση της τοπικής επεξεργασίας πρώτων υλών και της παραγωγής στοιχείων μπαταριών, καθότι η Ευρώπη υστερεί έναντι της Κίνας και μπορεί να κινδυνεύσει η επίτευξη των απαιτήσεων ROO έως τα τέλη του 2026 και οι στόχοι του αποτυπώματος CO2 μπαταριών μακροπρόθεσμα. uΥποστήριξη της ταχείας ανάπτυξης προσβάσιμων και οικονομικά βιώσιμων BEV όπου υπάρχει υψηλός κίνδυνος ταχείας και μαζικής διείσδυσης κινεζικών BEV, με καλύτερη σχέση τιμής/απόδοσης. uΕπιτάχυνση της ανάπτυξης δημόσιων δικτύων ταχυφόρτισης προς επιτάχυνση της μαζικής υιοθέτησης και ανάπτυξη αξιόπιστης εναλλακτικής λύσης οχημάτων με μπαταρίες υψηλής χωρητικότητας. uΥποστήριξη της ανάπτυξης οικοσυστημάτων ανακύκλωσης μπαταριών μεγάλης κλίμακας, πολλαπλών συμμετοχών, εφόσον υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες τεχνολογικής και οικονομικής ανάπτυξης κυκλικής οικονομίας. Επιτάχυνση της ανάπτυξης πρωτοποριακών τεχνολογιών μπαταριών προς απόκτηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος έναντι άλλων περιοχών. i: Η οδύσσεια της καινοτομίας, διδάγματα από ένα αδύνατο έργο. Midler, C, Alochet, M, de Charentenay C, Taylor & Francis (2023) ii: Η πολιτεία της Καλιφόρνιας διαθέτει την εξουσία επιβολής δικών της κανονισμών για τις εκπομπές ICEV και κάθε πολιτεία των ΗΠΑ μπορεί να επιλέξει να ακολουθήσει τους ομοσπονδιακούς κανονισμούς ή τους κανονισμούς της Καλιφόρνιας. 17 πολιτείες που αντιπροσωπεύουν περίπου το 40% των νέων πωλήσεων LDV σχεδιάζουν να υιοθετήσουν τους κανονισμούς της Καλιφόρνιας iii: Η οργανωτική αμφιδεξιότητα αναφέρεται στην ικανότητα ανταγωνισμού ενός οργανισμού σε ώριμες τεχνολογίες και αγορές όπου μετρούν η αποτελεσματικότητα, ο έλεγχος και η σταδιακή βελτίωση, καθώς και σε νέες τεχνολογίες και αγορές όπου απαιτούνται ευελιξία, αυτονομία και πειραματισμός. O’Reilly III, C. A., & Tushman, M. L. (2013). Οργανωτική αμφιδεξιότητα: Παρελθόν, παρόν και μέλλον. Academy of management Perspectives, 27(4), 324-338. H Ευρώπη εμμένει στον θεμιτό ανταγωνισμό, ενώ οι ΗΠΑ και η Κίνα χρησιμοποιούν προστατευτισμό 55 ΜΑΡΤΙΟΣ 2024 #17
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=