ΜΕΤΑΞΎ 2000 και 2022, οι παγκόσμιες εκπομπές καυσαερίων των οδικών εμπορευματικών μεταφορών αυξήθηκαν κατά 55%. Παρ’ όλο που αποτελούν λιγότερο από 10% των κυκλοφορούντων οχημάτων και 17% των συνολικών μετακινήσεων, οι εμπορευματικές μεταφορές ευθύνονται για σχεδόν 40% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG). Λόγω της άμεσης σχέσης οδικών εμπορευματικών μεταφορών και οικονομικής ανάπτυξης, οι δραστηριότητες του τομέα προβλέπεται να διπλασιαστούν έως το 2050. Η επιτακτική ανάγκη απανθρακοποίησης των οδικών εμπορευματικών μεταφορών είναι αδιαμφισβήτητη. Ωστόσο, ο κλάδος αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένων της υψηλής ενεργειακής ανάγκης βαρέων φορτηγών, της περιορισμένης διαθεσιμότητας καυσίμων χαμηλών εκπομπών και της μεγάλης έλλειψης ετοιμοπαράδοτων οχημάτων χαμηλών εκπομπών. Ο τομέας των ευρωπαϊκών μεταφορών βρίσκεται ήδη υπό πίεση. Το αυξανόμενο κόστος συμπιέζει τα ήδη περιορισμένα περιθώρια κέρδους (κατά μέσο όρο 2%) και η κρίση κόστους ζωής σημαίνει πως η ζήτηση εμπορευματικών μεταφορών είναι μικρότερη, επομένως ο ανταγωνισμός είναι εντονότερος. Τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν πρόσφατα από την λογιστική εταιρεία Price Bailey αποκάλυψαν πως 463 μεταφορικές εταιρείες χρεοκόπησαν μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο τον περασμένο χρόνο. Φαίνεται πως δεν είναι η κατάλληλη στιγμή για δοκιμές νέων μορφών ενέργειας. ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΈΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΏΝ ΦΟΡΤΗΓΏΝ Οι επιλογές είναι περιορισμένες, ακόμα και για εταιρείες που έχουν την οικονομική δυνατότητα να ξεπεράσουν την ύφεση και να δοκιμάσουν νέα συστήματα. Μια χούφτα νεοσύστατων κατασκευαστών ηλεκτρικών φορτηγών ήρθαν και έφυγαν τα τελευταία χρόνια. Παρά την ισχυρή οικονομική υποστήριξη που τους επέτρεψε να παράγουν εξαιρετικά οχήματα, εταιρείες όπως η Arrival και η Volta Trucks δεν κατάφεραν να παραμείνουν ενεργές. Η Arrival, εισηγμένη στον Nasdaq το 2021, μπήκε υπό διαχείριση τον Ιανουάριο του 2024. Η σουηδική Volta Trucks χρεοκόπησε στα τέλη του 2023, κατηγορώντας το συνεργάτη της κατασκευής μπαταριών Proterra και την εταιρεία κατασκευής βαν EV Tevva, για την αποτυχία προγραμματισμένης συγχώνευσης με αμερικανική εταιρεία. Υπάρχουν πολλοί λόγοι για αυτές τις αστοχίες και κυρίως η αδυναμία κλιμάκωσης της παραγωγής και της επακόλουθης μείωσης του κόστους. Εν τω μεταξύ, οι οικονομικά ισχυροί παραδοσιακοί κατασκευαστές ετοιμάζουν ηλεκτρικά βαν και φορτηγά. Μεταξύ αυτών η Mercedes, η Volvo και η Stellantis, στην οποία ανήκουν οι Citroen, Vauxhall, Peugeot και Fiat. Βεβαίως, υπάρχει ανταγωνισμός από την Κίνα, η οποία παράγει το 77% των μπαταριών παγκοσμίως. Η BYD ξεπέρασε τις πωλήσεις της Tesla στα τέλη του περασμένου έτους, ενώ η Shanghai Automotive Industry Corporation διαθέτει το ηλεκτρικό βαν Maxus στην Ευρώπη. Η απανθρακοποίηση των βαρέων φορτηγών (HGV) είναι ιδιαίτερα περίπλοκη και παρεμποδίζει την μετάβαση. Η Mercedes λανσάρισε την γκάμα ηλεκτρικών φορτηγών eActros και εξασφάλισε ευρωπαϊκή παραγγελία για 300 από αυτά από την Mars. ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ Οι επιλογές είναι περιορισμένες, ακόμα και για εταιρείες που έχουν την οικονομική δυνατότητα να ξεπεράσουν την ύφεση και να δοκιμάσουν νέα συστήματα Προσέγγιση τυποποίησης από Ιρλανδούς ερευνητές, με έμφαση στη σημασία του άυλου και του πραγματικού κόστους, επισημαίνει το αβέβαιο μέλλον των φορτηγών μηδενικών εκπομπών. Τα ευρήματά τους δείχνουν ότι οι μεταφορείς όλων των κατηγοριών αντιμετωπίζουν τεράστιες προκλήσεις, οι οποίες εντείνονται από την ανάγκη απανθρακοποίησης. Tο μέλλον των φορτηγών μηδενικών εκπομπών 48 #17 ΜΑΡΤΙΟΣ 2024
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=