1ΥΔΡΟΓΌΝΟ (HEV) Έτοιμο για χρήση, τόσο σε κινητήρες εσωτερικής καύσης, όσο και σε κυψέλες καυσίμου, η απόδοση του υδρογόνου είναι σημαντικά υψηλότερη στις κυψέλες. Τα HEV λειτουργούν με ηλεκτρικούς κινητήρες μηδενικών εκπομπών (συχνά υβριδικούς με μπαταρία αποθήκευσης), έχουν αυξημένη αυτονομία και ταχύ ανεφοδιασμό. Η παραγωγή υδρογόνου από ανανεώσιμες πηγές και η ανάπτυξη της υποδομής παραμένουν προβληματικές, παρόλο που η ΕΕ ενέκρινε την ανάπτυξη δικτύου στο πλαίσιο του κανονισμού AFIR. Υπάρχει προβληματισμός για τη βιωσιμότητά του στα επιβατικά αυτοκίνητα και ελπίδα εφαρμογής σε επαγγελματικούς στόλους λόγω ευκολότερου ανεφοδιασμού, εάν πραγματοποιείται σε τερματικούς σταθμούς. 2ΣΥΝΘΕΤΙΚΆ ΚΑΎΣΙΜΑ Η χημική ένωση πράσινου υδρογόνου και δεσμευμένου CO2 παράγει καύσιμα γενικής χρήσης (από ντίζελ έως κηροζίνη) χωρίς μετατροπή των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Θεωρούνται μηδενικών εκπομπών λόγω αντιστάθμισης CO2 και όχι λόγω εκπομπών εξάτμισης και εξακολουθούν να έχουν τοξικές εκπομπές - ο περιορισμός της υψηλής τιμής τους θα επέλθει μόνον με μεγάλη ανάπτυξη δικτύου διανομής. Η Γερμανία άνοιξε το θέμα χρήσης e-fuels, μετά την απαγόρευση συμβατικών καυσίμων από την ΕΕ το 2035. Με υψηλή ευελιξία και επενδύσεις βιομηχανικών φορέων και κυβερνήσεων (και υποχρεωτική ανάμειξη με τα υπάρχοντα καύσιμα), τα e-fuels μπορούν να συντελέσουν στην απανθρακοποίηση των στόλων. Το πράσινο λόμπυ, ωστόσο, διαφωνεί. 3 ΟΧΉΜΑΤΑ ΠΕΠΙΕΣΜΈΝΟΥ ΑΈΡΑ (CAV) Η Toyota και η Peugeot παρουσίασαν αυτοκίνητα πεπιεσμένου αέρα (CAV), αλλά μέσω μικρών εταιρειών, όπως η MDI (Λουξεμβούργο) και η Energine Corporation (Νότια Κορέα). Τα CAV δεν εκπέμπουν ρύπους και χρησιμοποιούν δεξαμενές πεπιεσμένου αέρα για την κίνησή τους. Ο πεπιεσμένος αέρας μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί σε συνδυασμό με μπαταρία και ηλεκτρικό κινητήρα. Μικρού μεγέθους και περιορισμένου κόστους, τα CAV μπορούν να υποστηρίξουν την αστική κινητικότητα. Ο πεπιεσμένος αέρας διατίθεται σε αφθονία. Ωστόσο, η έλλειψη ροπής και η χαμηλή ενεργειακή πυκνότητα δεν ενδείκνυνται για οχήματα μεγαλύτερου μεγέθους. 4 ΗΛΙΑΚΆ ΗΛΕΚΤΡΙΚΆ ΟΧΉΜΑΤΑ (SEV) Τα αυτοκίνητα που λειτουργούν αποκλειστικά με ηλιακή ενέργεια έχουν εξαιρετικά άκομψη διαμόρφωση και, ως εκ τούτου, οι ηλιακοί συλλέκτες χρησιμεύουν κυρίως προς επέκταση της αυτονομίας των συμβατικών BEV. Πρωτοποριακές startups όπως η Ligthyear και η Sono Motors ανέστειλαν την παραγωγή τους και η τεχνολογία χρησιμοποιείται μόνον ως επικουρική. Τα ηλιακά ηλεκτρικά οχήματα (SEV) εγκαταλείφθηκαν στο στάδιο του προτύπου. Ωστόσο, οι επαγγελματικοί στόλοι των σημερινών eLCV και ηλεκτρικών φορτηγών μπορούν να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία για επέκταση της αυτονομίας. 7 εναλλακτικές σε κινητήρες μπαταρίας ΒΙΩΣΙΜΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ Παρ’ όλο που η μετάβαση στην κινητικότητα και τις μεταφορές ουδέτερου άνθρακα βασίζεται σχεδόν αποκλειστικά στην κίνηση με ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας, υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις υπό διερεύνηση και ανάπτυξη. Η νομοθεσία δεν επηρεάζεται από την τεχνολογία, επομένως υπάρχει πιθανότητα να παίξουν ρόλο στην απανθρακοποίηση των ευρωπαϊκών στόλων. Ας εξετάσουμε τις επιλογές και τις δυνατότητές τους. 18 #17 ΜΑΡΤΙΟΣ 2024
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=