Fleet Business #17

ΠΕΡΙΟΔΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΤΟ FLEET MANAGEMENT • ΜΑΡΤΙΟΣ 2024 • # 17 DIRECTION BUSINESS NETWORK ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΊΑ ΜΕ ΤA FLEET EUROPE ΚΑΙ GLOBAL FLEET ΑΦΙΕΡΩΜΑ Το Fleet Leasing παγκοσμίως... και στην Ελλάδα ΕΛΑΦΡΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ Εταιρείες LCV και νεοεισερχόμενοι ΜΗΔΕΝΙΚΕΣ ΕΚΠΟΜΠΕΣ Σύγκριση ρυθμιστικού πλαισίου ΕΕ - ΗΠΑ - Κίνας NΈΟ PEUGEOT 2008 Αναβαθμισμένο, δυναμικό και ευέλικτο

Το leasing ως δίαυλος βιωσιμότητας Η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε κρίσιμο σταυροδρόμι, με οδηγό τον διττό στόχο μηδενικών εκπομπών – μηδενικών ατυχημάτων. Η σύγκλιση διαφόρων τάσεων όπως τα ηλεκτρικά οχήματα, η συνδεσιμότητα, η βιωσιμότητα, η κινητικότητα ως υπηρεσία και η εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης και αυτόνομης οδήγησης, διαμορφώνει ένα μέλλον στο οποίο τα αυτοκίνητα δεν είναι απλώς μέσα μεταφοράς, αλλά αναπόσπαστα τμήματα ενός δυναμικού και συνδεδεμένου, βιώσιμου οικοσυστήματος, στο οποίο η προσαρμοστικότητα και η καινοτομία είναι πρωταρχικής σημασίας. Οδεύοντας προς αυτό το μέλλον το leasing είναι το κατάλληλο μέσο για την ενεργειακή μετάβαση, τόσο των στόλων, όσο και των πελατών της ιδιωτικής αγοράς, προσφέροντας, μεταξύ άλλων, λύση στα φλέγοντα ζητήματα αύξησης κόστους αγοράς, χρηματοδότησης και συντήρησης. Τα υπόλοιπα οφέλη του leasing είναι γνωστά, εξελίσσονται και προσαρμόζονται στις σύγχρονες απαιτήσεις, ενώ περιγράφονται λεπτομερώς στο αφιέρωμα που περιλαμβάνεται στο παρόν τεύχος. Και δεν αφορούν μόνο στις παγκόσμιες εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε μεγάλες αγορές εκτός Ελλάδος, αλλά και σε πολλές από αυτές που λειτουργούν στη χώρα μας. Στο τεύχος αυτό θα βρείτε ακόμα μια σειρά άρθρων για τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, με τα σχέδια των καθιερωμένων και των νεοεισερχόμενων εταιρειών κατασκευής, τους νέους κανονισμούς περιβάλλοντος και ασφάλειας που τα διέπουν, καθώς και τις τεχνολογίες που επιφέρουν σημαντικές λειτουργικές βελτιώσεις, μειωμένο κόστος και περισσότερη ασφάλεια. Περιλαμβάνουμε ακόμα σύγκριση του ρυθμιστικού πλαισίου ΕΕ – ΗΠΑ – Κίνας, που προάγει τη μετάβαση στην απαλλαγμένη από τον άνθρακα κινητικότητα και την αξιολόγηση της δυνατότητας των αντίστοιχων βιομηχανιών τους να εφαρμόσουν αυτούς τους κανονισμούς. Στα υπόλοιπα θέματα περιλαμβάνονται άρθρα για τα νέα μοντέλα αυτοκινήτων και βαν, εναλλακτικές επιλογές για την απανθρακοποίηση των ευρωπαϊκών στόλων, το μέλλον των φορτηγών μηδενικών εκπομπών, τη μεγιστοποίηση της αξίας του κύκλου ζωής των μπαταριών μέσω επανάχρησης και στοιχεία για την εξέλιξη της ευρωπαϊκής και της παγκόσμιας αγοράς αυτοκινήτου. Καλή ανάγνωση! Λίνα Τσαγκαράκη - Ξένου ΕΚΔΟΤΗΣ - ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΛIΝΑ ΤΣΑΓΚΑΡAΚΗ-ΞΕΝΟΥ l.tsagaraki@direction.gr ΒUSINESS DEVELOPMENT MANAGERS KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΑΓΙΑΣ dvagias@direction.gr MANAGER CORPORATE & FLEET BUSINESS UNIT ΜΕΜΑ ΚΑΤΩΠΟΔΗ mkatopodi@direction.gr CORPORATE COMMUNICATION MANAGER ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ georgiadi@direction.gr COPY EDITOR ΓΙΩΤΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ PRODUCTION MANAGER ΒΑΣΙΛΗΣ ΘΥΜΙΑΝΟΣ ART DIRECTOR ΘΕΟΔΩΡΑ ΚΟΥΛΗ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ - ΣΚΙΤΣΑ ΦΩΤΗΣ ΦΩΤΙΟΥ DIRECTOR ACCOUNTING ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΥΠΈYΘΥΝΗ ΣΥΝΔΡΟΜΏΝ ΡΟΔΟΥΛΑ ΒΑΡΒΑΓΙΑΝΝΗ FLEETBUSINESS ΤΡΙΜΗΝΙΑΙΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΤΕΥΧΟΣ 17 Μ. Ασίας 43 | 152 33 | Χαλάνδρι T: 210.77.12.400 | F: 210 77.85.097 e-mail: info@direction.gr www.direction.gr IΔΙΟΚΤΗΤΕΣ - ΕΤΑΙΡΟΙ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΝΟΜΙΜΟΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤIΝΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ, ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΊΑ ΜΕ FOR INTERNATIONAL FLEET & MOBILITY LEADERS THE EXECUTIVE NETWORK ISSN έντυπης έκδοσης 2653-9918 ISSN ηλεκτρονικής έκδοσης 2732-7906 Ετήσια συνδρομή: 120 € 230366 PAPALIOS MEDIA GROUP IKE 3 ΜΑΡΤΙΟΣ 2024 #17

Fleet Business Market..........................6 Νέα μοντέλα αυτοκινήτων και βαν......................... 10 ΒΙΩΣΙΜΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ 7 εναλλακτικές σε κινητήρες μπαταρίας...................18 ............................................................ ΑΦΙΕΡΩΜΑ Το Fleet Leasing παγκοσμίως Το Fleet Leasing παγκοσμίως...... 20 Το Fleet Leasing στην Ελλάδα......34 ΕΛΑΦΡΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΟΧΗΜΑΤΑ Εταιρείες LCV και προοπτικές ....40 Οι νεοεισερχόμενοι............................42 Αποδοτική Οδήγηση LCV.............. 44 Οι νέοι κανονισμοί περιβάλλοντος και ασφάλειας LCV .......................... 46 ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ Tο μέλλον των φορτηγών μηδενικών εκπομπών........................48 ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΜΗΔΕΝΙΚΩΝ ΕΚΠΟΜΠΩΝ Σύγκριση ρυθμιστικού πλαισίου ΕΕ – ΗΠΑ – Κίνας........... 50 ΕΠΑΝΑΧΡΗΣΗ ΜΠΑΤΑΡΙΩΝ EV Μεγιστοποίηση της αξίας του κύκλου ζωής των μπαταριών.........56 Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΑΓΟΡΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ Αλλαγές επιφέρουν τα BEV και οι νεοεισερχόμενοι.....................62 Παγκόσμια και ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία το 2023....................................................66 4 #17 ΜΑΡΤΙΟΣ 2024 INDEX

H Purosangue ξεπέρασε κατά πολύ τις προσδοκίες Ο Enrico Galliera, Chief Marketing and Commercial Officer της Ferrari, δήλωσε στο Automotive News Europe: Η Purosangue ήταν τόσο επιτυχής που σχεδόν όλοι οι πελάτες μας θέλουν να αποκτήσουν μία. Έτσι, παραδίδουμε όλα σχεδόν τα πρώτα αυτοκίνητα στους κορυφαίους συλλέκτες μας. Πρόκειται για άτομα που μόλις κατάλαβαν τι είδους αυτοκίνητο ήταν, το παρήγγειλαν. Οι πελάτες που επιθυμούν την Purosangue ενώ δεν διαθέτουν ήδη Ferrari, είναι στην πλειονότητά τους γυναίκες και αντιπροσωπεύουν περαιτέρω επέκταση της πελατειακής μας βάσης. Η Mercedes αλλάζει την πρόβλεψή της για τα αμιγώς ηλεκτρικά Ο CEO της Mercedes Benz, Ola Kaellenius, δήλωσε πως οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων της, συμπεριλαμβανομένων των υβριδικών, θα αντιπροσωπεύουν περίπου το ήμισυ των παγκόσμιων πωλήσεων έως το 2030. Τουτέστιν, πέντε χρόνια αργότερα από την πρόβλεψη του 2021, όταν η εταιρεία προέβλεπε να πιάσει το ορόσημο του 50% έως το 2025 κυρίως με αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αντιθέτως, προβλέπει ότι τα οχήματα εσωτερικής καύσης θα εξακολουθήσουν να καλύπτουν το ήμισυ των πωλήσεών της μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Το θέμα του φετινού Global Fleet Summit (13-15 Μαΐου στο Cascais) είναι «Η πορεία προς την πραγματική αειφορία». Σύμφωνα με την παράδοση, το Global Fleet Summit θα κλείσει με συζήτηση ανωτάτων στελεχών στο τέλος της δεύτερης ημέρας του συνεδρίου (14 Μαΐου). Για πρώτη φορά, αυτό το πάνελ θα είναι 100% γυναικείο. Έχουν ήδη επιβεβαιωθεί οι: uAnnie Pin, Chief Commercial Officer της Ayvens uJulie Meynard, Επικεφαλής International Business Office της Arval uLaura Jozwiak, Chief Client Officer της Wheels Το πάνελ θα συζητήσει με άλλους ηγέτες του κλάδου πώς το βιώσιμο leasing και η διοίκηση στόλου μπορούν να συμβάλουν στη μελλοντική επιτυχία. Πάνελ γυναικών στο Global Fleet Summit 2024 Η IPO της PowerCo μεταφέρεται το 2026 Η Volkswagen θα καθυστερήσει τη δημόσια εγγραφή (IPO) της μονάδας μπαταριών PowerCo τουλάχιστον μέχρι το 2026, όπως δήλωσε στο Reuters o Thomas Schmall, πρόεδρος του Εποπτικού Συμβουλίου της PowerCo και μέλος ΔΣ της Volkswagen AG. Η εταιρεία θέλει να ξεκινήσει η πλήρης λειτουργία της πριν βγει στις αγορές. Η PowerCo σκοπεύει να χρησιμοποιήσει την ενιαία μπαταρία μονής κυψέλης, σε τρεις διαφορετικούς τύπους χημικής σύνθεσης, στο 80% των ηλεκτρικών οχημάτων του ομίλου από το 2025. Η εταιρεία θα παράγει τις κυψέλες στο εργοστάσιό της στο Salzgitter της Γερμανίας και σε μελλοντικά εργοστάσια στη Βαλένθια της Ισπανίας και στο St. Thomas, στο Οντάριο του Καναδά - που προβλέπεται να ανοίξουν το 2025, το 2026 και το 2027, αντιστοίχως. Νέα μπαταρία επεκτείνει τη χωρητικότητα φόρτισης Η SK On, προμηθευτής μπαταριών των Ford, Volkswagen και Hyundai, αντιμετωπίζει το πρόβλημα απόδοσης μπαταρίας σε συνθήκες ψύχους με την μπαταρία λιθίου-σιδήρου-φωσφορικού άλατος Winter Pro. Τα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας LFP χάνουν συνήθως έως και 70% της αυτονομίας τους όταν οι θερμοκρασίες πέφτουν έως και μείον 20 C. Η νέα μπαταρία επεκτείνει τη χωρητικότητα φόρτισης κατά 16% και ενισχύει την ενεργειακή πυκνότητα κατά 19%. Το σύστημα κίνησης VPT60N της Viritech Το πρώτο έτοιμο προς χρήση σύστημα κίνησης υδρογόνου αναπτύχθηκε από τη βρετανική εταιρεία μηχανικής Viritech, σχεδιάστηκε για ευρύ φάσμα οχημάτων και απευθύνεται σε κατασκευαστές που επιδιώκουν ταχεία ανάπτυξη FCEV. Το σύστημα σχεδιάστηκε κυρίως για χρήση σε πρότυπα και οχήματα υπό ανάπτυξη, είναι όσο το δυνατόν πιο ευέλικτο και μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε αυτοκίνητα, ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, εκσκαφείς και τράκτορες, σύμφωνα με τον κατασκευαστή του. Αν και το σύστημα δεν είναι εγκεκριμένο, η Viritech δηλώνει ότι μπορεί να συνεργαστεί με τους κατασκευαστές για την πιστοποίησή του. Το σύστημα κίνησης χρησιμοποιεί κυψέλη καυσίμου 60 kW με μπαταρία 16 kWh 400 V σε συνδυασμό με ηλεκτροκινητήρα 268 ίππων και 302 lb ft. 6 #17 ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

Γιγαντιαίο εργοστάσιο μπαταριών του Tata Group Η Agratas, παγκόσμια επιχείρηση μπαταριών του Tata Group, θα κατασκευάσει γιγαντιαίο εργοστάσιο στο Gravity Smart Campus, κοντά στο Bridgwater του Somerset στο Ηνωμένο Βασίλειο. Το εργοστάσιο των 40 GWh θα είναι το μεγαλύτερο εργοστάσιο μπαταριών στη χώρα και το πρώτο γιγαντιαίο εργοστάσιο του Tata Group εκτός Ινδίας. Οι προκαταρκτικές εργασίες είναι σε εξέλιξη και η παραγωγή μπαταριών προβλέπεται να ξεκινήσει το 2026.Η νέα μονάδα στις αρχές της δεκαετίας του 2030 προβλέπεται να συνεισφέρει σχεδόν το ήμισυ της προβλεπόμενης παραγωγικής ικανότητας μπαταριών που απαιτείται για τον κλάδο αυτοκινητοβιομηχανίας του ΗΒ. Η JLR και η Tata Motors θα είναι οι πρώτοι πελάτες, αλλά η Agratas σχεδιάζει επίσης να δημιουργήσει μπαταρίες για άλλες εφαρμογές, συμπεριλαμβανομένων δίτροχων και επαγγελματικών οχημάτων, καθώς και εμπορικών λύσεων αποθήκευσης ενέργειας. Η Aito της Huawei Τα αυτοκίνητα Aito, της Huawei Technologies Co., είναι μεταξύ των νέων ηλεκτρικών οχημάτων με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Κίνα για δεύτερο συνεχόμενο μήνα, ένδειξη της επιτυχούς προσπάθειας των Κινέζων κατασκευαστών smartphone. Η Aito παρέδωσε 21.142 οχήματα τον Φεβρουάριο, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο κατασκευαστής, ξεπερνώντας όλα τα άλλα νέα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα. Peugeot 3008 EV: αυτονομία έως και 700 χλμ Το supercar της BYD Η μάρκα Yangwang της BYD παρουσίασε το πρώτο της αμιγώς ηλεκτρικό supercar, το U9, με τελική ταχύτητα 309 χλμ/ώρα, το οποίο μπορεί να επιταχύνει από 0 - 100 χλμ/ώρα σε 2,36 δευτερόλεπτα, σκοπεύοντας να ανταγωνιστεί μάρκες όπως η Ferrari και η Lamborghini. O Michael Shu, CEO της BYD Europe, δήλωσε πρόσφατα πως για την Ευρώπη ο κινεζικός όμιλος συνολικά στοχεύει σε μερίδιο 5% των πωλήσεων EV πριν από την έναρξη παραγωγής στο νέο εργοστάσιο στην Ουγγαρία. Η θυγατρική της Stellantis θα λανσάρει την άνοιξη το 3008 με μπαταρία 73 kW που παρέχει αυτονομία 527 χλμ με ηλεκτροκινητήρα 210 ίππων και κίνηση στους εμπρόσθιους τροχούς, καθώς και ήπια υβριδική έκδοση τρικύλινδρου κινητήρα βενζίνης 1,2 λίτρων 48 volt. Η βασική γκάμα του e-3008 το καθιστά καλύτερο σε ταξίδια από τους ανταγωνιστές του, όπως αναφέρει η Peugeot. Σε δοκιμαστική οδήγηση κοντά στις Κάννες, στη νότια Γαλλία, στελέχη της κάλυψαν διαδρομή 770 χλμ από το Παρίσι στη Γκρενόμπλ και στη συνέχεια στη Μασσαλία. Το πρώτο τρίμηνο του 2025 θα κυκλοφορήσουν ισχυρότερες και μεγάλης αυτονομίας εκδόσεις του e-3008: Ο κινητήρας 230 ίππων με μπαταρία 98 kWh θα παρέχει 700 χλμ αυτονομίας και η τετρακίνητη έκδοση δύο κινητήρων και 320 ίππων θα διαθέτει αυτονομία 525 χλμ. Η υποδομή φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη Σχεδόν 700.000 δημόσια σημεία φόρτισης εγκαταστάθηκαν στην Ευρώπη μέχρι το τέλος του 2023, από περίπου 650.000 στα τέλη Σεπτεμβρίου, αναφέρει η τελευταία έκθεση του Διεθνούς Συμβουλίου Καθαρών Μεταφορών (ICCT). Αυτό αντιπροσωπεύει αύξηση της φόρτισης εναλλασσόμενου ρεύματος (AC) περίπου 35% σε σύγκριση με τα τέλη του 2022. Τα σημεία φόρτισης συνεχούς ρεύματος (DC) σημείωσαν ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη 61% από τα τέλη του 2022. Περίπου το 84% των δημόσιων σημείων φόρτισης της Ευρώπης παρέχουν εναλλασσόμενο ρεύμα, ενώ το υπόλοιπο 16% συνεχές. Το 2023, το Βέλγιο κατέγραψε τη μεγαλύτερη αύξηση σημείων DC ή ταχυφόρτισης (+154%). ΜΕΡΊΔΙΟ ΗΛΕΚΤΡΙΚΏΝ ΟΧΗΜΆΤΩΝ ΜΠΑΤΑΡΊΑΣ ΚΑΙ PLUG-IN ΥΒΡΙΔΙΚΏΝ ΑΝΆ ΧΏΡΑ, ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΜΈΝΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΏΝ ΓΙΑ ΤΟ ΜΈΓΕΘΟΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΆΣ (ΤΑΞΙΝΟΜΉΣΕΙΣ ΑΥΤΟΚΙΝΉΤΩΝ) Τύπος κινητήρα PHEV BEV Μερίδιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπαταρίας και plug-in υβριδικών (2023) Ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων 2023 Νορβηγία Σουηδία Δανία Ολλανδία Βέλγιο Αυστρία Γαλλία Γερμανία Λοιπές χώρες Ισπανία Ιταλία ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ 23% 7 ΜΑΡΤΙΟΣ 2024 #17

Αναβαθμισμένο, δυναμικό και ευέλικτο ΝΕΟ PEUGEOT 2008 ΤΟ ΝΈΟ ΜΟΝΤΈΛΟ διαθέτει περισσότερη γοητεία μέσω της κομψότητας και της εντυπωσιακής του σχεδίασης. Το νέο εμπρόσθιο μέρος τονίζει το στιβαρό και μυώδες στυλ που έκανε το συγκεκριμένο SUV τόσο επιτυχημένο σε όλες τις αγορές και απεικονίζει την αναβάθμισή του. Χαρακτηρίζεται από τους τρεις κάθετους φωτεινούς «όνυχες» που είναι ενσωματωμένοι στα μαύρα γυαλιστερά πλαίσια του νέου προφυλακτήρα. Τα νέα πίσω φώτα LED αποτελούνται από τρεις επάλληλες οριζόντιες διπλές λεπτές λωρίδες, που συμβάλλουν στην οπτική διεύρυνση του πλάτους του αυτοκινήτου. Τα φώτα της όπισθεν και τα φλας είναι επίσης τεχνολογίας LED. Το νέο μοντέλο διαθέτει 4άκτινες ζάντες αλουμινίου ανατρεπτικής σχεδίασης, με το νέο έμβλημα της Peugeot στο κέντρο. Το νέο Peugeot 2008 προσφέρει περισσότερες συγκινήσεις, χάρη στο ασύγκριτο i-Cockpit® 3D που υποστηρίζεται από την κεντρική Το Peugeot 2008, best-seller στην αγορά των Β-SUV για πάνω από τρία χρόνια, αναβαθμίστηκε από πλευράς σχεδίασης, τεχνολογίας και ηλεκτροκίνησης. 8 #17 ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

ADVERTORIAL οθόνη υψηλής ανάλυσης 10 ιντσών -στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις- αλλά και την εξαιρετική οδική του συμπεριφορά. Το μικρό τιμόνι είναι χαρακτηριστικό του Peugeot i-Cockpit® και δεκαπλασιάζει την οδηγική απόλαυση, προσφέροντας μοναδική ευελιξία και ακρίβεια χειρισμού. Το νέο μοντέλο διαθέτει, προαιρετικά και αναλόγως έκδοσης, σύστημα ελέγχου πρόσφυσης (Grip Control), με τρία προγράμματα ελέγχου πρόσφυσης και ελαστικά παντός καιρού «3PMSF». Το νέο Peugeot 2008 χαρακτηρίζεται από περισσότερη αριστεία χάρη στις επιδόσεις του νέου ηλεκτροκινητήρα και των νέων ενσωματωμένων τεχνολογιών. Το E-2008, πρωτοπόρο στην αγορά των αμιγώς ηλεκτρικών Β-SUV, διαθέτει τον νέο κινητήρα που θα εξοπλίσει και τα E-208 και E-308. Η μέγιστη ισχύς του αυξάνεται κατά 15%, από 100 kW/136 hp σε 115 kW/156 hp, ενώ η χωρητικότητα της μπαταρίας αυξάνεται από τις 50 kWh στις 54 kWh. Πρόκειται για σημαντική προσπάθεια με στόχο την οικονομία, που είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση της απόδοσης και της αυτονομίας, η οποία φτάνει πλέον τα 406 χλμ. Οι εκτιμώμενοι χρόνοι φόρτισης από 20 έως 80% είναι 30 λεπτά σε δημόσιο σταθμό φόρτισης (100 kW), 4 ώρες και 40 λεπτά σε Wall Box (7.4kW), και 11 ώρες και 10 λεπτά σε ενισχυμένη παροχή (3.2 kW). Η μπαταρία του καλύπτεται από εγγύηση 8 ετών ή 160.000 χλμ. Σύντομα το νέο 2008 θα διατίθεται και με το νέο σύστημα κίνησης 48V Hybrid, ενώ στην γκάμα του περιλαμβάνονται και επιλογές κινητήρων βενζίνης και πετρελαίου. Το τελευταίας γενιάς σύστημα υπηρεσιών συνδεσιμότητας της Peugeot και η πλήρης σειρά συστημάτων υποβοήθησης οδήγησης, εξασφαλίζουν αναβαθμισμένες λειτουργίες ελέγχου, προγραμματισμού διαδρομών, ασφάλειας και άνεσης. Η γκάμα του νέου 2008 περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις: Active, Allure και GT. ΆΜΕΣΗ ΔΙΑΘΕΣΙΜΌΤΗΤΑ ΤΩΝ ΕΚΔΌΣΕΩΝ ΠΟΥ ΑΠΑΛΛΆΣΣΟΝΤΑΙ ΤΟΥ ΦΌΡΟΥ ΕΤΑΙΡΙΚΏΝ ΑΥΤΟΚΙΝΉΤΩΝ 9 ΜΑΡΤΙΟΣ 2024 #17

uBYD - SEAL U DM-i Η κινεζική BYD ανακοίνωσε το λανσάρισμα έκδοσης PHEV του Seal U σε συγκεκριμένες ευρωπαϊκές αγορές και για στόλους που δεν είναι ακόμα έτοιμοι για αμιγή ηλεκτροκίνηση. Το μεσαίου μεγέθους cross-over συνδυάζει κινητήρα βενζίνης 1,5 λίτρου με την περίφημη μπαταρία Blade της εταιρείας, ικανή να φορτίσει 30 έως 80% σε 35 λεπτά. Η συστοιχία μπορεί να χρησιμεύσει και ως αποθήκη ισχύος για φόρτιση άλλων ηλεκτρικών συσκευών. Νέα μοντέλα αυτοκινήτων και βαν Στην τακτική ανασκόπηση του Fleet Europe περιλαμβάνονται νέα και αναβαθμισμένα μοντέλα αυτοκινήτων και βαν στόλου. uBYD - TANG Το EV Tang της BYD αναβαθμίζεται ένα χρόνο μετά την κυκλοφορία του στην Ευρώπη. Η νέα μπαταρία 108 kWh αυξάνει την αυτονομία του στα 530 χλμ (από 400 χλμ), με βελτιωμένες δυνατότητες φόρτισης (έως 11 kW AC και 190 kW DC). Οι βελτιώσεις του επταθέσιου κινεζικού SUV του παρέχουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι του Tesla Model Y. uDacia - DUSTER Με πιο στιβαρή σχεδίαση και επιρροές από το πρότυπο Bigster, το νέο Duster βασίζεται στην πλατφόρμα CMF-B της Renault -όπως τα Captur, Clio, Sandero και Jogger- για βελτιωμένη άνεση και περισσότερο χώρο. Για πρώτη φορά διατίθεται επιλογή υβριδικού συστήματος κίνησης. Το Duster 2024 θα διαθέτει ήπιο υβριδικό κινητήρα 1,2 λίτρων και υβριδικό κινητήρα 1,6 λίτρων, καθώς και επιλογή υγραερίου. Διαθέτει οθόνη αφής 10 ιντσών και ψηφιακή οθόνη οργάνων. Διατίθεται ως FWD και AWD. 10 #17 ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

uDacia - SPRING Το πιο οικονομικό EV της αγοράς ανανεώθηκε και έχει ήδη σημειώσει 120.000 πωλήσεις. Το Dacia Spring διαθέτει πλέον τις ψηφιακές οθόνες του Duster και αναβαθμισμένη ταπετσαρία με ακριβότερα πλαστικά. Διαθέτει επίσης ανανεωμένη εξωτερική εμφάνιση. Τα μηχανικά μέρη παραμένουν ίδια, με ηλεκτρικά συστήματα ισχύος 45 ή 65 PS και μπαταρία 26,8 kWh. Το Spring δεν υποστηρίζεται από κίνητρα στην κύρια αγορά του, τη Γαλλία και αντιμετωπίζει νέο ανταγωνισμό και, ως εκ τούτου, αναμένεται οι τιμή του να υποχωρήσει περαιτέρω. uFord - KUGA Το PHEV Ford Kuga, κορυφαίο σε πωλήσεις στους ευρωπαϊκούς στόλους, διαθέτει νέα εμφάνιση με ανανεωμένη μάσκα, προβολείς LED και αναβαθμισμένα πίσω φώτα. Διαθέτει βελτιωμένη εσωτερική τεχνολογία, με μεγαλύτερη οθόνη infotainment και πιο προηγμένα βοηθήματα οδήγησης. Η ισχύς του plug-in υβριδικού αυξάνεταια από 225 σε 243 hp, επιτάχυνση στα 100 χλμ βελτιωμένη κατά 2 δευτερόλεπτα και αυτονομία μηδενικών εκπομπών 70 χλμ με μπαταρία 14,4 kWh. Διατίθενται εκδόσεις υβριδικού αυτοφορτιζόμενου μοντέλου και ήπιου υβριδικού. uFord Pro - TRANSIT CONNECT Το Transit Connect είναι το αντίστοιχο Volkswagen Caddy Cargo της Ford. Όμως, σε αντίθεση με το γερμανικό μοντέλο, διαθέτει σύστημα κίνησης plug-in υβριδικό, με ηλεκτρική αυτονομία 110 χλμ και ταχυφόρτιση. Εναλλακτικά, διατίθεται με πετρελαιοκινητήρα EcoBlue 2,0 λίτρων. Βασικά χαρακτηριστικά του είναι το μεγάλο ωφέλιμο φορτίο (820 κιλά), ο εντυπωσιακός όγκος φόρτωσης 3,7 μ3 (L2) και η έκδοση ευέλικτης δεύτερης σειράς καθισμάτων για μεταφορά εμπορευμάτων ή επιβατών. uHyundai - BAYON Οι βελτιώσεις του ανανεωμένου Hyundai Bayon περιλαμβάνουν ασύρματες ενημερώσεις πλοήγησης, προαιρετικό πολύχρωμο εσωτερικό φωτισμό LED και ηλεκτρονική κλήση (eCall) δεύτερης γενιάς για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Αισθητικά, οι αλλαγές είναι προσεγμένες, με λωρίδα LED στο εμπρόσθιο μέρος, εμπνευσμένη από το μεγαλύτερο Kona. Ο βενζινοκινητήρας 1.0 T-GDi των 100 ίππων διαθέτει ήπια υβριδική υποβοήθηση. 12 #17 ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

E-HYBRID

uMG - 3 HYBRID+ Διαθέσιμο μέχρι πρότινος μόνο στους στόλους του Ηνωμένου Βασιλείου, το νέο MG3 θα κυκλοφορήσει στην Ευρώπη. Διαθέτει υβριδικό σύστημα κίνησης και η απόδοση και το μέγεθός του αυξήθηκαν σε σχέση με τον προκάτοχό του. Το σύστημα Hybrid+ συνδυάζει βενζινοκινητήρα 1,5 λίτρου 100 ίππων με ηλεκτροκινητήρα 136 ίππων για συνολική ισχύ 194 ίππων και περιλαμβάνει ξεχωριστή γεννήτρια για διάφορες λειτουργίες. Προσφέρει οικονομία καυσίμου 4,4 λίτρα/100 χλμ και εκπομπές CO2 100 γρ/χλμ. Κύριοι ανταγωνιστές είναι οι αμιγώς υβριδικές εκδόσεις των Renault Clio και Toyota Yaris. uNamX - HUV Η αφροευρωπαϊκή νεοσύστατη εταιρεία NamX παρουσιάζει τις προδιαγραφές του υδρογονοκίνητου HUV: κινητήρας υδρογόνου V8, με εναλλάξιμες κάψουλες, που παραδίδονται κατ› οίκον βάσει συνδρομής. Διατίθενται δύο μοντέλα, GT και GTH, που συνδυάζουν παραδοσιακή οδήγηση με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Ωστόσο, η διαδικασία καύσης του και η παραγωγή πράσινου υδρογόνου παρουσιάζουν κάποια προβλήματα. uPorsche - MACAN Η Porsche παρουσίασε το πρώτο της ηλεκτρικό SUV, το νέο Macan, σε δύο εκδόσεις: Macan Turbo και Macan 4. Και τα δύο μοντέλα διαθέτουν μπαταρία 100 kWh, προσφέροντας αυτονομία 613 χλμ για την Macan 4 και 591 χλμ για την Turbo. Η μετάβαση από το μοντέλο καύσης με τις καλύτερες πωλήσεις στο ηλεκτρικό, συνιστά σημαντικό ορόσημο για τη μάρκα. Η Macan, με την ειδική πλατφόρμα PPE, διατηρεί το σχεδιαστικό ύφος της Porsche, με κάποιες αλλαγές στην εμφάνιση προς όφελος της αυτονομίας. uIneos - FUSILIER Με το νέο Fusilier, η Ineos λανσάρει το τρίτο της μοντέλο. Πρόκειται για μικρότερο SUV με επιλογή μηδενικών ή χαμηλών εκπομπών: Αμιγώς ηλεκτρικό σύστημα κίνησης ή ηλεκτροκίνητο χαμηλών εκπομπών εκτεταμένης αυτονομίας, που χρησιμοποιεί μικρό βενζινοκινητήρα για φόρτιση μπαταρίας. Όπως και τα άλλα μοντέλα, το Fusilier αναπτύχθηκε από κοινού με τον γνωστό κατασκευαστή οχημάτων εκτός δρόμου Magna, στο Γκρατς της Αυστρίας και βασίζεται στο πλαίσιο του Grenadier. 14 #17 ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

uRenault - R5 E-TECH Η ηλεκτροκίνητη εκδοχή του εμβληματικού 5 supermini της Renault θα κοστίζει περίπου 25.000 ευρώ και οι πωλήσεις ξεκινούν το επόμενο καλοκαίρι. Το αυτοκίνητο βασίζεται στην νέα πλατφόρμα AmpR Small και διαθέτει συμπαγή ηλεκτροκινητήρα με τρεις επιλογές ισχύος (150PS, 122PS, 95PS) και μπαταρία 52kWh, με αυτονομία 400 χλμ. Προγραμματίζεται έκδοση 40 kWh. Το μικρό αυτοκίνητο θα ανταγωνιστεί το αμιγώς ηλεκτρικό Mini. uToyota - bZ4X Η πρόσφατη αναβάθμιση του αμιγώς ηλεκτρικού bZ4X SUV αφορά κυρίως στην πρακτικότητα και την άνεση. Οι βασικές βελτιώσεις περιλαμβάνουν το αναθεωρημένο σύστημα θέρμανσης μπαταρίας για ταχύτερη φόρτιση σε ψυχρό περιβάλλον, νέο σύστημα θέρμανσης για ενεργειακά αποδοτικότερη θέρμανση εσωτερικού και σύστημα ασφαλείας για αποφυγή οπίσθιων συγκρούσεων. Το πολυτελές μοντέλο διαθέτει ψηφιακό κλειδί συμβατό με smartphone. uVolkswagen - GOLF Η Volkswagen γιορτάζει την 50ή επέτειο του Golf με την έκδοση 8.5, με νέο σύστημα infotainment, επανασχεδιασμένο εμπρόσθιο και οπίσθιο τμήμα και αποτελεσματικά συστήματα κίνησης, συμπεριλαμβανομένων plug-in υβριδικών με ηλεκτρική αυτονομία 100 χλμ. Διαθέτει επανασχεδιασμένο εξοπλισμό, όπως πιο διαισθητική οθόνη αφής, φωνητικό βοηθό IDA με ChatGPT και προαιρετικές επιλογές για ευκολότερο παρκάρισμα και ελιγμούς. uVolkswagen - ID.7 TOURER Η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων estate μεγαλώνει, με το ID.7 Tourer ως νεότερη προσθήκη. Βασισμένο στην πλατφόρμα MEB της VW και με νέο ηλεκτροκινητήρα 286 PS, προσφέρει δύο επιλογές μπαταρίας, με τη μεγαλύτερη να παρέχει αυτονομία 685 χλμ (WLTP). Η ταχυφόρτιση αποδίδει 10% έως 80% σε λιγότερο από 30 λεπτά. Με μέγιστο χώρο φόρτωσης 1.714 λίτρα, το ID.7 Tourer είναι λίγο μικρότερο από την έκδοση estate του Passat. Το εσωτερικό διαθέτει οθόνη head-up επαυξημένης πραγματικότητας και κλιματισμό με μηχανοκίνητους αεραγωγούς. Η επίσημη κυκλοφορία του προβλέπεται το καλοκαίρι. 16 #17 ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

ΜΕ ΤΗΝ ΚΛΙΜΑΤΙΚΉ ΑΛΛΑΓΉ να αποτελεί πλέον τη νέα πραγματικότητα, καλούμαστε όλοι να υιοθετήσουμε πρακτικές που θα προστατεύσουν το περιβάλλον. Όσο πιο περιβαλλοντικά συμβατές είναι οι επιλογές μας, ιδίως στο κομμάτι της μετακίνησης, τόσο περισσότερο συνεισφέρουμε για μια επικείμενη αλλαγή και ένα πιο βιώσιμο μέλλον. Η ηλεκτροκίνηση είναι η λύση για σένα που αναζητάς ένα όχημα φιλικότερο προς το περιβάλλον, που δεν επιβαρύνει την ατμόσφαιρα με βλαβερούς ρύπους αλλά ούτε και την τσέπη σου, με το υπέρογκο κόστος των καυσίμων. Πέρα από τα οφέλη στο περιβάλλον, γιατί να στραφείς στην ηλεκτροκίνηση; Γιατί τα ηλεκτροκίνητα οχήματα συνδυάζουν προηγμένη τεχνολογία και εξοικονόμηση χρημάτων, λόγω του μειωμένου κόστους συντήρησης, καυσίμων και των φορολογικών ελαφρύνσεων. Ιδιαίτερα για τους οδηγούς που κινούνται καθημερινά στον αστικό ιστό, η λύση του ηλεκτροκίνητου είναι σωτήρια, επιτρέποντάς τους να κινούνται εντός Δακτυλίου κάθε μέρα του χρόνου. Πώς διαφέρει ένα ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο από ένα συμβατικό; Αρχικά, υπάρχουν δύο κατηγορίες ηλεκτροκίνητων: τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα, που κινούνται αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια, αλλά και τα plug-in υβριδικά, που διαθέτουν ηλεκτροκινητήρα και κινητήρα βενζίνης. Και στις δύο περιπτώσεις, ανατροφοδοτούνται στο δίκτυο φόρτισης που επεκτείνεται σε διάφορα σημεία στην Ελλάδα, όπως σπίτια, καταστήματα, σταθμοί ανεφοδιασμού και αυτοκινητοδρόμους και εξασφαλίζει αυτονομία σε κοντινές ή πιο μακρινές αποστάσεις, ενθαρρύνοντας ολοένα και περισσότερους οδηγούς να στραφούν στην ηλεκτροκίνηση. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα προσφέρουν τη μοναδική εμπειρία ενός τεχνολογικά εξελιγμένου οχήματος για άνετη, οικονομική και οικολογική οδήγηση. Και αν το κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι αυτό που σε κρατάει από το να βάλεις την ηλεκτροκίνηση στη ζωή σου, η Autohellas Hertz έχει τη λύση και σε βοηθά να κάνεις την αλλαγή πιο εύκολα από ποτέ. Το Leasing είναι από τους πιο οικονομικούς τρόπους για να απολαύσεις τα οφέλη της ηλεκτροκίνησης. Επιλέγοντας ένα πρόγραμμα μακροχρόνιας μίσθωσης ηλεκτρικού αυτοκινήτου από την Autohellas Hertz, απολαμβάνεις τα οφέλη της ηλεκτροκίνησης, έχοντας την τελευταία λέξη της τεχνολογίας στα χέρια σου. Οι χρήστες ηλεκτροκίνητων και υβριδικών plug-in εταιρικών οχημάτων leasing απολαμβάνουν μηδενική φορολογική επιβάρυνση σε οχήματα αξίας (Λ.Τ.Π.Φ) έως 40.000 ευρώ, στο φορολογητέο τους εισόδημα, κάτι που δεν ισχύει για τη χρήση συμβατικών αυτοκινήτων leasing. Επιπλέον, η νέα ψηφιακή εφαρμογή Online Leasing Calculator της Autohellas Hertz κάνει το leasing «παιχνίδι». Απλά μπαίνεις στο hertz.gr, και από την άνεση του καναπέ σου, διαμορφώνεις την προσφορά Leasing όπως ακριβώς τη θέλεις μόνο με δύο βήματα. Στο πρώτο βήμα, επιλέγεις ανάμεσα σε όλα τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα της αγοράς. Χρησιμοποίησε τα φίλτρα αναζήτησης, για να διαμορφώσεις το αυτοκίνητο και το μίσθωμα σύμφωνα με τις ανάγκες σου. Στο δεύτερο βήμα «παίζεις» με τη διάρκεια της μίσθωσης, τα ετήσια χιλιόμετρα, την προκαταβολή και τη δυνατότητα εξαγοράς μέχρι να βρεις το σενάριο που σου ταιριάζει. Και η προσφορά έρχεται στο email σου μέσα σε δευτερόλεπτα. Όμως τα προνόμια που απολαμβάνεις δεν σταματούν εδώ. Για κάθε €2 μίσθωσης, κερδίζεις 3 μίλια επιβράβευσης από το πρόγραμμα Miles+Βonus της AEGEAN, τα οποία μπορείς να εξαργυρώσεις στο επόμενό σου ταξίδι με την AEGEAN Παράλληλα, έχεις 4 Bonus πόντους για κάθε €1 πληρωμής με τις κάρτες Bonus της Alpha Bank. Η Autohellas Hertz κάνει την ηλεκτροκίνηση προσβάσιμη σε όλους, μέσα από ευέλικτα πακέτα μακροπρόθεσμης μίσθωσης ηλεκτροκίνητων οχημάτων, είτε πρόκειται για εταιρικό είτε όχημα ιδιωτικής χρήσης. Επίλεξε το ηλεκτροκίνητο όχημα που σου ταιριάζει ή επισκέψου ένα κατάστημα της Autohellas Hertz και αφέσου στους εξειδικευμένους συμβούλους, για να σου προτείνουν το κατάλληλο όχημα για βραχυπρόθεσμη ή μακροπρόθεσμη μίσθωση, ανάλογα με τις ανάγκες σου. Ηλεκτροκίνηση με μία κίνηση! To leasing είναι ο πιο οικονομικός τρόπος να αποκτήσεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο ADVERTORIAL Το μέλλον είναι η ηλεκτροκίνηση και, με την υποστήριξη της Autohellas Hertz, μπορούμε όλοι να απολαύσουμε τα οφέλη της. 17 ΜΑΡΤΙΟΣ 2024 #17

1ΥΔΡΟΓΌΝΟ (HEV) Έτοιμο για χρήση, τόσο σε κινητήρες εσωτερικής καύσης, όσο και σε κυψέλες καυσίμου, η απόδοση του υδρογόνου είναι σημαντικά υψηλότερη στις κυψέλες. Τα HEV λειτουργούν με ηλεκτρικούς κινητήρες μηδενικών εκπομπών (συχνά υβριδικούς με μπαταρία αποθήκευσης), έχουν αυξημένη αυτονομία και ταχύ ανεφοδιασμό. Η παραγωγή υδρογόνου από ανανεώσιμες πηγές και η ανάπτυξη της υποδομής παραμένουν προβληματικές, παρόλο που η ΕΕ ενέκρινε την ανάπτυξη δικτύου στο πλαίσιο του κανονισμού AFIR. Υπάρχει προβληματισμός για τη βιωσιμότητά του στα επιβατικά αυτοκίνητα και ελπίδα εφαρμογής σε επαγγελματικούς στόλους λόγω ευκολότερου ανεφοδιασμού, εάν πραγματοποιείται σε τερματικούς σταθμούς. 2ΣΥΝΘΕΤΙΚΆ ΚΑΎΣΙΜΑ Η χημική ένωση πράσινου υδρογόνου και δεσμευμένου CO2 παράγει καύσιμα γενικής χρήσης (από ντίζελ έως κηροζίνη) χωρίς μετατροπή των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Θεωρούνται μηδενικών εκπομπών λόγω αντιστάθμισης CO2 και όχι λόγω εκπομπών εξάτμισης και εξακολουθούν να έχουν τοξικές εκπομπές - ο περιορισμός της υψηλής τιμής τους θα επέλθει μόνον με μεγάλη ανάπτυξη δικτύου διανομής. Η Γερμανία άνοιξε το θέμα χρήσης e-fuels, μετά την απαγόρευση συμβατικών καυσίμων από την ΕΕ το 2035. Με υψηλή ευελιξία και επενδύσεις βιομηχανικών φορέων και κυβερνήσεων (και υποχρεωτική ανάμειξη με τα υπάρχοντα καύσιμα), τα e-fuels μπορούν να συντελέσουν στην απανθρακοποίηση των στόλων. Το πράσινο λόμπυ, ωστόσο, διαφωνεί. 3 ΟΧΉΜΑΤΑ ΠΕΠΙΕΣΜΈΝΟΥ ΑΈΡΑ (CAV) Η Toyota και η Peugeot παρουσίασαν αυτοκίνητα πεπιεσμένου αέρα (CAV), αλλά μέσω μικρών εταιρειών, όπως η MDI (Λουξεμβούργο) και η Energine Corporation (Νότια Κορέα). Τα CAV δεν εκπέμπουν ρύπους και χρησιμοποιούν δεξαμενές πεπιεσμένου αέρα για την κίνησή τους. Ο πεπιεσμένος αέρας μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί σε συνδυασμό με μπαταρία και ηλεκτρικό κινητήρα. Μικρού μεγέθους και περιορισμένου κόστους, τα CAV μπορούν να υποστηρίξουν την αστική κινητικότητα. Ο πεπιεσμένος αέρας διατίθεται σε αφθονία. Ωστόσο, η έλλειψη ροπής και η χαμηλή ενεργειακή πυκνότητα δεν ενδείκνυνται για οχήματα μεγαλύτερου μεγέθους. 4 ΗΛΙΑΚΆ ΗΛΕΚΤΡΙΚΆ ΟΧΉΜΑΤΑ (SEV) Τα αυτοκίνητα που λειτουργούν αποκλειστικά με ηλιακή ενέργεια έχουν εξαιρετικά άκομψη διαμόρφωση και, ως εκ τούτου, οι ηλιακοί συλλέκτες χρησιμεύουν κυρίως προς επέκταση της αυτονομίας των συμβατικών BEV. Πρωτοποριακές startups όπως η Ligthyear και η Sono Motors ανέστειλαν την παραγωγή τους και η τεχνολογία χρησιμοποιείται μόνον ως επικουρική. Τα ηλιακά ηλεκτρικά οχήματα (SEV) εγκαταλείφθηκαν στο στάδιο του προτύπου. Ωστόσο, οι επαγγελματικοί στόλοι των σημερινών eLCV και ηλεκτρικών φορτηγών μπορούν να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία για επέκταση της αυτονομίας. 7 εναλλακτικές σε κινητήρες μπαταρίας ΒΙΩΣΙΜΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ Παρ’ όλο που η μετάβαση στην κινητικότητα και τις μεταφορές ουδέτερου άνθρακα βασίζεται σχεδόν αποκλειστικά στην κίνηση με ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας, υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις υπό διερεύνηση και ανάπτυξη. Η νομοθεσία δεν επηρεάζεται από την τεχνολογία, επομένως υπάρχει πιθανότητα να παίξουν ρόλο στην απανθρακοποίηση των ευρωπαϊκών στόλων. Ας εξετάσουμε τις επιλογές και τις δυνατότητές τους. 18 #17 ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

5 ΦΥΤΙΚΆ ΈΛΑΙΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΊΑΣ ΥΔΡΟΓΌΝΟΥ (HVO100) Συνθετικό υποκατάστατο του ντίζελ. Το φυτικό έλαιο που έχει υποστεί επεξεργασία με υδρογόνο διαφέρει από το βιοντίζελ. Παράγεται από πρώτες ύλες, όπως κατάλοιπα και απόβλητα, συμπεριλαμβανομένου του χρησιμοποιημένου μαγειρικού ελαίου και όχι από φυτά όπως η ελαιοκράμβη. Επίσης, ο καταλύτης είναι υδρογόνο και όχι μεθάνιο. Ως βιοκαύσιμο δεύτερης γενιάς, έχει περιορισμένο CO2 (90%) και αποδίδει καλύτερα από το βιοντίζελ πρώτης γενιάς. Οι κινητήρες ντίζελ μπορούν να λειτουργούν με HVO χωρίς μετατροπές. Η περιορισμένη παραγωγή, η υψηλή τιμή και η περιορισμένη αλυσίδα εφοδιασμού εμποδίζουν την υιοθέτησή του. Έχει δυνατότητες σε στόλους βαρέων μεταφορών και αγροτικών προϊόντων, αλλά όχι στα επιβατικά αυτοκίνητα, καθώς δεν είναι μηδενικών εκπομπών. 6 ΚΥΨΈΛΕΣ ΡΟΉΣ Οι κυψέλες ροής (χρησιμοποιούνται και ως σταθερή αποθήκευση ενέργειας ανεμογεννητριών) διαθέτουν δύο δεξαμενές ιονικού υγρού, μία θετική και μία αρνητική, που συνδυάζονται σε μια μεμβράνη, παρέχοντας ενέργεια στον ηλεκτροκινητήρα. Χάρη στην εξαιρετική παροχή ισχύος, οι κυψέλες ροής μπορούν να προσφέρουν αυτονομία έως και 800 χιλιομέτρων, ενώ επανεφοδιάζονται σε λίγα λεπτά. Οι κυψέλες ροής συνιστούν ασφαλή, πράσινη και ευέλικτη λύση ισχύος, αλλά δεν υποστηρίζονται από τους παραδοσιακούς κατασκευαστές αυτοκινήτων επειδή η δημιουργία υποδομής ανεφοδιασμού είναι πολύ δύσκολη. Η εταιρεία nanoFlowcell παρουσίασε το πρώτο της αυτοκίνητο προ δεκαετίας και έκτοτε δεν έχουν αλλάξει οι προοπτικές. 7 ΝΑΝΟΣΩΛΉΝΕΣ Εντελώς νέα τεχνολογία παραγωγής ενέργειας. Βασίζεται σε νανοσωλήνες άνθρακα μοναδικών ηλεκτρικών ιδιοτήτων. Οι κοίλοι σωλήνες από ίνες άνθρακα επικαλύπτονται με λεπτό στρώμα καυσίμου, LPG, υδρογόνο ή ντίζελ, το οποίο στη συνέχεια υπερθερμαίνεται, προκαλώντας ηλεκτρική αντίδραση. Οι νανοσωλήνες μπορούν να παράγουν ηλεκτρική ενέργεια χωρίς μπαταρία, καταργώντας το βάρος και τους χρόνους φόρτισης. Αν και σχεδόν διπλάσιας ενεργειακής απόδοσης από έναν συμβατικό κινητήρα εσωτερικής καύσης (κατά 80%), εξακολουθούν να εκπέμπουν CO2 και δεν συνάδουν με τους στόχους μηδενικών εκπομπών. 19 ΜΑΡΤΙΟΣ 2024 #17

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=