Ο ΚΎΚΛΟΣ ΖΩΉΣ μιας μπαταρίας αυτοκινήτου έχει τα όριά του: Μετά από οκτώ έως δέκα χρόνια ή περίπου 160.000 χιλιόμετρα, η απόδοση συνήθως μειώνεται κάτω του 70%. Τότε ίσως να μην είναι πλέον κατάλληλη για χρήση στο όχημα, αλλά, εξακολουθεί να διαθέτει αρκετή ισχύ που μπορεί και πρέπει να χρησιμοποιηθεί. Το πρώτο βήμα είναι να ελεγχθεί εάν η μπαταρία μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί σε ένα EV κατόπιν ανακατασκευής. Για να γίνει αυτό, αντικαθίστανται κάποιες κυψέλες και η μπαταρία μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί ως εφεδρική ή για άλλες εφαρμογές. Έτσι, η ανακατασκευή αποτρέπει την παραγωγή νέας μπαταρίας και μειώνει την ποσότητα των αποβλήτων, εξοικονομώντας ενέργεια και πρώτες ύλες. ΠΑΡΆΤΑΣΗ ΤΟΥ ΚΎΚΛΟΥ ΖΩΉΣ ΜΠΑΤΑΡΊΑΣ Για τις μπαταρίες που δεν είναι κατάλληλες για ανακατασκευή και επαναχρησιμοποίηση σε όχημα, π.χ. λόγω ανεπαρκούς υπολειπόμενης χωρητικότητας, υπάρχει λύση παράτασης του κύκλου ζωής τους. Στις μπαταρίες δεύτερης ζωής χρησιμοποιείται η υπόλοιπη ισχύ των κυψελών τους και παρέχουν αποθηκευμένη ενέργεια στο δίκτυο. Η BMW σε συνεργασία με τη Bosch και την ενεργειακή εταιρεία Vattenfall, μέσω της διαδικασίας «Second Life Batteries», δείχνει τον τρόπο με τον οποίο οι μπαταρίες μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν ως ευέλικτες συσκευές αποθήκευσης ενέργειας, συμβάλλοντας στη σταθερότητα του δικτύου. Οι εταιρείες από κοινού έχουν συνδέσει περίπου 2.600 μονάδες μπαταριών, από περισσότερα των 100 ηλεκτρικά οχήματα BMW, δημιουργώντας σύστημα αποθήκευσης ενέργειας. Η πρώτη εγκατάσταση αποθήκευσης, με μπαταρίες BMW i3, κατασκευάστηκε στο χερσαίο αιολικό πάρκο ισχύος 122 MW «Princess Alexia», κοντά στο Άμστερνταμ. Με χωρητικότητα 3,2 μεγαβάτ (MW), αποτελεί το πρώτο έργο αποθήκευσης μεγάλης κλίμακας της Vattenfall στην Ολλανδία και προμηθεύει 88.000 νοικοκυριά με καθαρή ηλεκτρική ενέργεια. Η αυξημένη χωρητικότητα των μπαταριών βοηθά στην αποθήκευση ισχύος από τις ανεμογεννήτριες και το αιολικό πάρκο παρέχει ηλεκτρική ενέργεια ακόμα και όταν οι καιρικές συνθήκες είναι σχετικά ήρεμες. Η Mercedes-Benz, σε συνεργασία με την τεχνολογική εταιρεία The Mobility House AG, κατασκεύασαν έναν από τους μεγαλύτερους αποθηκευτικούς χώρους μπαταριών δεύτερης ζωής στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία. Συνολικά 1.000 μπαταρίες –από ηλεκτροκίνητα μοντέλα smart fortwo –σε ένα τεράστιο αποθηκευτικό σύστημα συνολικής χωρητικότητας δώδεκα μεγαβάτ. Το πάρκο μπαταριών συνδέεται απευθείας στο δίκτυο ηλεκτροδότησης και μπορεί να αποθηκεύσει ή να αποδώσει ενέργεια αναλόγως των αναγκών. Η παραγόμενη ισχύς είναι αρκετή για να ανάψει όλα τα φώτα Επανάχρηση και ανακύκλωση μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων ΚΥΚΛΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Η μπαταρία είναι η καρδιά του ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Τι θα συμβεί αν παύσει να λειτουργεί, όπως πρέπει; Εάν πέσει η απόδοση της μπαταρίας, συνήθως χρειάζεται αντικατάσταση. Ωστόσο, ο κύκλος ζωής της μπαταρίας δεν τελειώνει εδώ. Στο άρθρο αυτό παρουσιάζουμε τη δεύτερη ζωή μιας μπαταρίας EV και τι συμβαίνει μετά. Της CLAUDIA BAUER* Το πρώτο βήμα είναι να ελεγχθεί εάν η μπαταρία μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί σε ένα EV κατόπιν ανακατασκευής 64 ΙΟΥΛΙΟΣ 2023
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=