Fleet Business #14

Ένα BEV μεσαίου μεγέθους στην Ευρώπη θα εκπέμπει 66%–69% λιγότερο άνθρακα από ένα αντίστοιχο αυτοκίνητο βενζίνης. «Τα BEV που τροφοδοτούνται εξ ολοκλήρου από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αντιστοιχούν σε 81% χαμηλότερες εκπομπές αερίων θερμοκηπίου (GHG) κατά τον κύκλο ζωής τους από τα βενζινοκίνητα», ανέφερε το ICCT. Ωστόσο, η ανάλυση αερίων θερμοκηπίου (GHG) κύκλου ζωής δεν μπορεί να αγνοήσει τα υψηλότερα ποσοστά CO2 στην κατασκευή BEV, κυρίως για τις μεγάλες συστοιχίες μπαταριών τους. Για την εξόρυξη και την επεξεργασία των ορυκτών των μπαταριών, όπως το λίθιο, το κοβάλτιο και το νικέλιο σε υψηλές θερμοκρασίες, απαιτούνται ορυκτά καύσιμα. Στην εξόρυξη σκληρών πετρωμάτων, για κάθε τόνο λιθίου εκπέμπονται 15 τόνοι CO2. Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης (MIT), η κατασκευή μπαταρίας ιόντων λιθίου 80 kWh του Tesla Model 3 παράγει 2,5 με 16 μετρικούς τόνους CO2 (η ακριβής ποσότητα εξαρτάται από την πηγή ενέργειας της θερμικής επεξεργασίας). Αυτή η διεργασία κατασκευής μπαταριών σημαίνει ότι η κατασκευή ενός νέου EV μπορεί να εκπέμπει περίπου 80% περισσότερους ρύπους από την κατασκευή ενός αντίστοιχου βενζινοκίνητου αυτοκινήτου. ΤΑ BEV ΥΠΕΡΤΕΡΟΎΝ ΤΩΝ ICE Αλλά από τη στιγμή που ένα BEV βγαίνει από τη γραμμή παραγωγής, υπερτερεί των ανταγωνιστών του βενζίνης και ντίζελ όσον αφορά στα αέρια υπερθέρμανσης του πλανήτη και το σημείο εξισορρόπησης εξαρτάται από τις διανυθείσες αποστάσεις και την πηγή ενέργειας που τροφοδοτεί τις μπαταρίες. Ο Sergey Paltsev, Αναπληρωτής Διευθυντής του Κοινού Προγράμματος του MIT για την Επιστήμη και την Πολιτική της Παγκόσμιας Αλλαγής, δήλωσε: «Δεν πρέπει να πιστέψουμε πως με αυτή τη μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα λύνεται το πρόβλημα και θα έχουμε μηδενικές εκπομπές ρύπων. Αλλά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πράγματι πολύ - πολύ καλύτερα για το κλίμα σε σύγκριση με τα οχήματα εσωτερικής καύσης». Το όφελος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα καταστεί ακόμα μεγαλύτερο μέχρι το τέλος της δεκαετίας, καθώς οι ανανεώσιμες πηγές παράγουν περισσότερη ενέργεια. Ακόμα και σήμερα, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο του οποίου η μπαταρία παράγεται στην Κίνα και κυκλοφορεί στην Πολωνία (και οι δύο χώρες εξακολουθούν να βασίζονται σε σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής καύσης άνθρακα) εξακολουθεί να εκπέμπει 37% λιγότερο CO2 από ένα βενζινοκίνητο κατά τη διάρκεια ζωής του, σύμφωνα με την Transport & Environment, ενώ ένα EV με μπαταρία που παράγεται στη Σουηδία και κυκλοφορεί στη Σουηδία μπορεί να εκπέμπει 83% λιγότερο από ένα βενζινοκίνητο. ΚΥΚΛΙΚΉ ΟΙΚΟΝΟΜΊΑ Οι περιορισμοί CO2 είναι ευπρόσδεκτοι, αλλά αυτή η περιορισμένη εστίαση βασίζεται σε γραμμική οικονομία που λειτουργεί με πεπερασμένους πόρους. Μια πραγματικά βιώσιμη προσέγγιση πρέπει να βασίζεται σε κυκλική οικονομία, που ελαχιστοποιεί την εξόρυξη πρώτων υλών και μεγιστοποιεί τη χρήση τους, σχεδιάζοντας οχήματα ανθεκτικά, επαναχρησιμοποιούμενα και ανακυκλούμενα. Σύμφωνα με τη Volvo Cars, περίπου το 50% των σημερινών παγκόσμιων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου προέρχεται από την εξόρυξη και την επεξεργασία φυσικών πόρων, με πρόβλεψη διπλασιασμού της ζήτησης πρώτων υλών έως το 2050. Η μεταστροφή σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας μπορεί να εξαλείψει το 55% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, αλλά το υπόλοιπο 45% μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνον με αλλαγή του τρόπου παραγωγής και χρήσης προϊόντων. Η Volvo στοχεύει σε κυκλική δραστηριότητα με κυκλικά προϊόντα έως το 2040. «Η ανακατασκευή εξαρτημάτων απαιτεί περίπου 85% λιγότερη πρώτη ύλη και 80% λιγότερη ενέργεια σε σχέση με την κατασκευή νέων», αναφέρει η Volvo. «Σήμερα ανακατασκευάζουμε 36 διαφορετικούς τύπους εξαρτημάτων, συμπεριλαμβανομένων κινητήρων, κιβωτίων ταχυτήτων, στροβιλοσυμπιεστών και συμπλεκτών». Η Audi συμμετέχει, επίσης, σε ένα φιλόδοξο πρόγραμμα κυκλικού βρόχου της αυτοκινητοβιομηχανίας, δοκιμάζοντας τεχνικές επαναχρησιμοποίησης υλικών τέλους κύκλου ζωής, όπως χάλυβα, αλουμίνιο, πλαστικό και γυαλί, σε νέα οχήματα. Αυτά τα υλικά συνήθως ανακυκλώνονται από σκραπ, για εφαρμογές χαμηλότερης ποιότητας, αντί νέων αυτοκινήτων. Ο Markus Duesmann, CEO της Audi (μέχρι το τέλος Αυγούστου 2023), δήλωσε: «Στόχος μας είναι η ανάκτηση όσο το δυνατόν περισσότερων υλικών υψηλής ποιότητας και επαναχρησιμοποίησής τους στην παραγωγή. Έτσι θα εξοικονομηθούν πολύτιμες πρώτες ύλες και θα περιοριστεί το οικολογικό αποτύπωμα των προϊόντων. Ταυτοχρόνως, η άμεση πρόσβαση σε δευτερεύοντα υλικά μπορεί να συμβάλει σε αυξημένη ασφάλεια εφοδιασμού. Δεν θα απαιτείται πλέον εξόρυξη πρώτων υλών». ΤΟ RE:FACTORY Και η Renault προχώρησε ένα ακόμα βήμα, δημιουργώντας το πρώτο ευρωπαϊκό «Re-factory», αφιερωμένο στην κυκλική οικονομία. Θα περιλαμβάνει ανακατασκευή οχημάτων για δεύτερη ζωή, όπως μετατροπή παλαιών οχημάτων ICE σε νέα EV, δεύτερη ζωή σε μπαταρίες EV και ανακύκλωση πρώτων υλών μπαταριών τέλους κύκλου ζωής και αποσυναρμολόγηση οχημάτων τέλους κύκλου ζωής για ανακατασκευή και επαναχρησιμοποίηση των ανταλλακτικών τους, συνεχίζοντας τη διαδικασία μέχρι την τελική ανακύκλωση των πρώτων υλών τους. Μόνον τότε θα καταστεί πραγματικά βιώσιμη η αυτοκινητοβιομηχανία. Τα ηλεκτρικά οχήματα που κινούνται από ανανεώσιμες πηγές είναι ένα μόνο στοιχείο του βιώσιμου στόλου. 29 ΙΟΥΛΙΟΣ 2023

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=