ΠΕΡΙΟΔΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΤΟ FLEET MANAGEMENT • ΙΟΥΛΙΟΣ 2023 • # 14 AVERE Σχέδιο αλληλεπίδρασης ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ Ο οδικός χάρτης του στόλου ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ Βελτίωση της απόδοσης DIRECTION BUSINESS NETWORK ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΊΑ ΜΕ ΤA FLEET EUROPE ΚΑΙ GLOBAL FLEET Expect Better! ΓΙΏΡΓΟΣ ΛΕΙΒΑΔΊΤΗΣ - ΕΠΙΚΕΦΑΛΉΣ SIXT ΕΛΛΆΔAΣ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ Οι σημαντικότερες εξελίξεις και η σημασία τους
Μονόδρομος η βιωσιμότητα! Η Ευρωπαϊκή Ένωση απαιτεί από τις μεγάλες και τις εισηγμένες εταιρείες να δημοσιεύουν τακτικές εκθέσεις σχετικά με τους κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς κινδύνους που αντιμετωπίζουν και τον αντίκτυπο των δραστηριοτήτων τους στους ανθρώπους και το περιβάλλον. Η κινητικότητα και οι μεταφορές είναι σημαντικές για όλους, διευκολύνοντας την οικονομική και κοινωνική ζωή, από την καθημερινή μετακίνηση στην εργασία, μέχρι την εύρυθμη λειτουργία των εφοδιαστικών αλυσίδων πρώτων υλών και αγαθών στα καταστήματα και τη βιομηχανική παραγωγή. Όμως, παρά τα πολλαπλά οφέλη τους, ενέχουν μεγάλο κόστος για το κοινωνικό σύνολο. Έτσι, η βιωσιμότητα καθίσταται πλέον μονόδρομος. Εξάλλου, η βιώσιμη εταιρική κινητικότητα συνιστά πλεονέκτημα, τόσο για την προσέλκυση υποψήφιων πελατών, όσο και πιθανών νέων εργαζομένων. Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το 60% των καταναλωτών είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν περισσότερα για προϊόντα και υπηρεσίες περιβαλλοντικά υπεύθυνων εταιρειών. Καθώς οι εταιρικοί στόλοι αντιπροσωπεύουν πάνω από το 50% των ευρωπαϊκών ταξινομήσεων αυτοκινήτων, η επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας εξαρτάται από την ικανότητά τους απανθρακοποίησης των μεταφορών και κινητικότητας των εργαζομένων. Αρκεί όμως η ηλεκτροκίνηση για να επιτευχθεί η βιωσιμότητα;. Τα ηλεκτρικά οχήματα που κινούνται από ανανεώσιμες πηγές είναι ένα μόνο στοιχείο του βιώσιμου στόλου. Οι υπεύθυνοι στόλου πρέπει να εξασφαλίσουν γενικότερα πιο βιώσιμες πρακτικές προμηθειών και το σύνολο της αλυσίδας εφοδιασμού της αυτοκινητοβιομηχανίας πρέπει να μειώσει, να επαναχρησιμοποιήσει και να ανακυκλώσει, για να καταστεί πραγματικά βιώσιμο. Το τεύχος αυτό αφιερώνει ένα μεγάλο μέρος του στη βιωσιμότητα και στο τι μπορούν να κάνουν οι fleet managers για να την εξασφαλίσουν. Παρουσιάζει, ακόμα, ενδιαφέροντα θέματα για την τεχνολογία, την ψηφιοποίηση του στόλου και την αύξηση της απόδοσής του, αλλά και την ασφάλεια. Περιλαμβάνει, επίσης, ανάλυση της McKinsey για τις σημαντικότερες εξελίξεις του πρόσφατου παρελθόντος στην κινητικότητα, που επιχειρεί παράλληλα να οραματιστεί τη σημασία τους στο άμεσο μέλλον, υπό το πρίσμα της τεχνολογίας, του συναισθήματος των πελατών και του ρυθμιστικού και λειτουργικού περιβάλλοντος. Τέλος, περιλαμβάνει συνέντευξη του Eric-Mark Huitema, Γενικού Διευθυντή Οχημάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ηλεκτροκίνησης. Και βέβαια το cover story, τη συνέντευξη του Γιώργου Λειβαδίτη, επικεφαλής της SIXT στην Ελλάδα. Καλή ανάγνωση και καλό καλοκαίρι! Λίνα Τσαγκαράκη - Ξένου ΕΚΔΟΤΗΣ - ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΛIΝΑ ΤΣΑΓΚΑΡAΚΗ-ΞΕΝΟΥ l.tsagaraki@direction.gr ΒUSINESS DEVELOPMENT MANAGERS KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ MANAGER CORPORATE & FLEET BUSINESS UNIT ΜΕΜΑ ΚΑΤΩΠΟΔΗ mkatopodi@direction.gr CORPORATE COMMUNICATION MANAGER ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ georgiadi@direction.gr COPY EDITOR ΓΙΩΤΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ PRODUCTION MANAGER ΒΑΣΙΛΗΣ ΘΥΜΙΑΝΟΣ ART DIRECTOR ΘΕΟΔΩΡΑ ΚΟΥΛΗ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ - ΣΚΙΤΣΑ ΦΩΤΗΣ ΦΩΤΙΟΥ DIRECTOR ACCOUNTING ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΥΠΈYΘΥΝΗ ΣΥΝΔΡΟΜΏΝ ΡΟΔΟΥΛΑ ΒΑΡΒΑΓΙΑΝΝΗ FLEETBUSINESS ΤΡΙΜΗΝΙΑΙΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΤΕΥΧΟΣ 14 ISSN έντυπης έκδοσης 2653-9918 ISSN ηλεκτρονικής έκδοσης 2732-7906 Ετήσια συνδρομή: 120 € Μ. Ασίας 43 | 152 33 | Χαλάνδρι T: 210.77.12.400 | F: 210 77.85.097 e-mail: info@direction.gr www.direction.gr IΔΙΟΚΤΗΤΕΣ - ΕΤΑΙΡΟΙ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΊΑ ΜΕ FOR INTERNATIONAL FLEET & MOBILITY LEADERS THE EXECUTIVE NETWORK Pantone 187 3 ΙΟΥΛΙΟΣ 2023
Fleet Business Market.......................6 Τα νέα μοντέλα του καλοκαιριού...................................8 ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ Eric-Mark Huitema – AVERE........ 12 Γιώργος Λειβαδίτης – Επικεφαλής SIXT Ελλάδας.....................................16 ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ Η πορεία της Ευρώπης.................. 22 Ο οδικός χάρτης βιωσιμότητας στόλου..................... 26 Η πραγματική βιωσιμότητα εξαρτάται από την κυκλική οικονομία.................... 28 Διαλειτουργική συνεργασία για τη βιωσιμότητα..........................30 Έλεγχος βιωσιμότητας του στόλου.......................................... 32 Πώς να πυροδοτήσετε τη βιώσιμη αλλαγή..........................34 CASE STUDY Η IKEA επενδύει σε σημεία φόρτισης του στόλου της EV...... 36 Τεχνολογία για καθαρότερο στόλο.......................... 38 FLEET MANAGEMENT Ο ρόλος του fleet manager αλλάζει σε manager βιωσιμότητας.....................................40 ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ e-LCV κατά παραγγελία................42 ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Ο μετασχηματισμός των στόλων τελικής παράδοσης.........................................44 ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΟΛΟΥ 5 τρόποι βελτίωσης της απόδοσης....................................46 ΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΑ ΕΛΑΣΤΙΚΑ Αύξηση της απόδοσης στόλου..................................................48 ΑΣΦΑΛΕΙΑ Διατηρήστε το στόλο σας ασφαλή ......................................50 ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΉ ΚΙΝΗΤΙΚΌΤΗΤΑ Μετάβαση στην πραγματικότητα................................54 ΚΥΚΛΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Επανάχρηση και ανακύκλωση μπαταριών EV........64 CASE STUDY Η προσέγγιση TCO στην ενεργειακή μετάβαση.........66 4 ΙΟΥΛΙΟΣ 2023 INDEX
Οι στόλοι αρχίζουν να δέχονται εκπτώσεις στα νέα EV Οι περικοπές τιμών της Tesla, η εμφάνιση νέων κατασκευαστών από την Κίνα και η αύξηση της παραγωγής έχουν ως αποτέλεσμα την παροχή εκπτώσεων στους στόλους για παραγγελίες νέων ηλεκτρικών οχημάτων. Σύμφωνα με τον Mike Potter, CEO της Drive Electric (εταιρείας leasing και fleet management), στο Συνέδριο της Ένωσης Επαγγελματιών Στόλου (AFP) 2023, αυτό σημαίνει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα «εντάσσονται στην κανονικότητα των στόλων» και του κλάδου, βάσει των «παραδοσιακών συνθηκών της αγοράς». Όπως ανέφερε, «δεν πρόκειται για μεγάλες εκπτώσεις, αλλά η εποχή που τα EV πωλούνταν βάσει τιμών καταλόγου φαίνεται να έχει παρέλθει, τουλάχιστον προς το παρόν». Κατασκευή EV σε δύο ώρες Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Guizhou Changjiang Automobile ισχυρίζεται ότι η χρήση «ευφυούς τεχνολογίας» της επέτρεψε να συναρμολογεί τα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα σε λιγότερο από δύο ώρες. Η εταιρεία αναφέρει πως η διαδικασία κατασκευής ενός οχήματος νέας ενέργειας (NEV), από την καλωδίωση, την τοποθέτηση πλαισίου, έως την ευθυγράμμιση και τη δοκιμή, διαρκεί λιγότερο από δύο ώρες. Το εργοστάσιό της σχεδιάστηκε για την παραγωγή 210.000 EV ετησίως. Διαθέτει τέσσερις γραμμές παραγωγής και προέβη στις πρώτες παραδόσεις ελαφρών ηλεκτρικών φορτηγών. Η πρόεδρος Zhou Hong δήλωσε ότι το έξυπνο σύστημα παραγωγής της εταιρείας και οι εγκαταστάσεις βάσει IoT της επιτρέπουν να παράγει διάφορους τύπους οχημάτων. Η Κίνα εγκαθιστά τους περισσότερους φορτιστές Η Κίνα απέκτησε 649.000 περισσότερους δημόσιους φορτιστές πέρυσι, πάνω από το 70% όσων εγκαταστάθηκαν παγκοσμίως. Η China Charging Infrastructure Promotion Alliance προβλέπει σημαντική περαιτέρω ανάπτυξη εγκαταστάσεων, με 975.000 επιπλέον δημόσιες εγκαταστάσεις το 2023, υπερδιπλάσιες από τις παγκόσμιες προβλέψεις του BloombergNEF. Ο καθησυχασμός των χρηστών ως προς τη διαθεσιμότητα υποδομής φόρτισης είναι μεταξύ των επιτυχών πολιτικών της κινεζικής αγοράς EV και δημιουργεί τη δυνατότητα ανάπτυξης των αυτοκινητοβιομηχανιών της. ΤΑ ΠΡΏΤΑ ΜΟΝΤΈΛΑ ΑΝΆ ΚΑΤΗΓΟΡΊΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΆΔΑ ΙΑΝ-ΜΑΙ 2023 Μοντέλο Κατηγορία Κατάταξη στην κατηγορία το 5μηνο Μονάδες 5μηνου Μερίδιο στην κατηγορία Σύνολο μονάδων κατηγορίας Μερίδιο κατηγορίας στη συνολική αγορά Hyundai i10 Α’ 1ο 1.200 27,84% 4.311 7,57% Kia Picanto 2ο 798 18,51% Opel Corsa Β’ 1ο 3.828 12,23% 30.541 53,61% Citroen C3 2ο 2.491 8,16% Peugeot 3008 C’ 1ο 1.322 7,63% 17.322 30,41% Toyota C-HR 2ο 1.312 7,57% Renault Arcana D’ 1ο 561 14,75% 3.804 6,68% Tesla Model Y 2ο 458 12,04% Mercedes GLE-Series E’ 1ο 57 23,27% 245 0,43% Range Rover Sport 2ο 46 18,78% Volvo XC90 F‐G’ 1ο 71 29,58% 240 0,42% Tesla Model S 2ο 29 12,08% Volkswagen ID.Buzz MPV’ 1ο 25 60,98% 41 0,07% Volkswagen Touran 2ο 10 24,31% Mercedes V-Series MPV‐M/ COMBI’ 1ο 57 60,98% 290 0,51% Toyota Proace City Verso 2ο 47 16,21% MINI Cabrio SPORTS 1ο 86 49,71% 173 0,30% Mazda MX-5 2ο 52 30,06% ΕΓΚΑΤΑΣΤΆΣΕΙΣ ΦΟΡΤΙΣΤΏΝ ΔΗΜΌΣΙΑΣ ΧΡΉΣΗΣ ΑΝΆ ΧΏΡΑ ΤΟ 2023 ■Κίνα ■ΗΠΑ ■Λοιπές ευρωπαϊκές χώρες ■Γαλλία ■Γερμανία ■ΗΒ ■Ν. Κορέα ■Σκανδιναβικές χώρες ■Ιταλία ■Λοιπές χώρες Κίνα Λοιπές χώρες 6 ΙΟΥΛΙΟΣ 2023
Το EX30 θεμελιώδες για τη Volvo Cars Κατά την ενημέρωση της Κεφαλαιαγοράς στις 8 Ιουνίου 2023, τα στελέχη της Volvo Cars τόνισαν πως το Volvo EX30 είναι μία από τις πιο σημαντικές επιχειρηματικές ευκαιρίες της εταιρείας τα επόμενα χρόνια, χρησιμεύοντας ως δομικό στοιχείο για τον στρατηγικό μετασχηματισμό της. Ανακοίνωσαν, ακόμα, πως στοχεύουν στα μέσα της τρέχουσας δεκαετίας να επιτύχουν περιθώριο λειτουργικού κέρδους 8%-10%, από 5,1% που είναι σήμερα. 15 ηλεκτροκίνητα μοντέλα Η Opel έθεσε έναν φιλόδοξο στόχο: να πουλά μόνο αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα έως το 2028, που ο νέος CEO Florian Huettl έχει υιοθετήσει από τότε που ανέλαβε τον Ιούνιο του 2022. Δύο από τα πιο σημαντικά μοντέλα της Opel, το Astra compact hatchback και το Grandland compact SUV, θα έχουν σύντομα αμιγώς ηλεκτρικές εκδόσεις, μετά τα Corsa και Mokka και τα επιβατικά βαν. Μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους η Opel θα προσφέρει 15 ηλεκτροκίνητα μοντέλα. Το Corsa είναι το best seller μοντέλο της ελληνικής αγοράς φέτος. (βλ. πίνακα διπλανής στήλης). Το BMW Group κάνει σημαντικά βήματα για την κατασκευή EV. Επί του παρόντος, παράγει ηλεκτρικά εξαρτήματα και μπαταρίες υψηλής τάσης για την τρέχουσα γκάμα ηλεκτρικών μοντέλων στις εγκαταστάσεις του Dingolfing και του Regensburg στη Γερμανία καθώς και του Shenyang στην Κίνα. Νέες εγκαταστάσεις συναρμολόγησης για τις μπαταρίες υψηλής τάσης έκτης γενιάς θα δημιουργηθούν στο Debrecen (Ουγγαρία), στο San Luis Potosí (Μεξικό) και μόλις θεμελιώθηκε ένα νέο εργοστάσιο συναρμολόγησης μπαταριών υψηλής τάσης στο Woodruff της Νότιας Καρολίνας στις ΗΠΑ. Συναρμολόγηση μπαταριών από το BMW Group Έρχεται το Citroën ë-C3 Peugeot: pay-as-you-go Η Peugeot έχει ένα ικανοποιητικό βιβλίο παραγγελιών και επιδιώκει να επεκτείνει τις επιλογές ηλεκτρικών οχημάτων, ακόμη και όταν αυξάνονται οι ενδείξεις ότι η ζήτηση αυτοκινήτων μειώνεται παγκοσμίως, δήλωσε η Linda Jackson, CEO της μάρκας. Η μάρκα εγκαινιάζει ένα πρόγραμμα pay-as-you-go στην Ευρώπη, με μηνιαία πληρωμή και ανά χιλιόμετρο για το μοντέλο της e-208. Το 2023 αποτελεί ορόσημο στην πορεία της ηλεκτροκίνησης, αφού κάθε μοντέλο της γκάμας διατίθεται πλέον σε ηλεκτροκίνητη έκδοση (100% ηλεκτρική, plug-in υβριδική ή 48V υβριδική). Στην ελληνική αγορά το 3008 αναδεικνύεται σε best seller (1o στην κατηγορία του το 5μηνο) με ετοιμοπαράδοτα οχήματα σε ανταγωνιστική τιμή. Παρουσιάζει τα λιγότερα προβλήματα Η Alfa Romeo, ανεβαίνοντας 24 θέσεις, βρέθηκε στην κορυφή της κατηγορίας των premium μαρκών (με βαθμολογία 143 PP100), και στην τρίτη θέση γενικά της αγοράς αυτοκινήτου, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας αρχικής ποιότητας της J.D. Power U.S. για το 2023. Η Porsche (167 PP100) κατέχει τη δεύτερη θέση και η Cadillac (170 PP100) την τρίτη. Επιπλέον, η Alfa Romeo Stelvio αναδείχθηκε κορυφαίο αυτοκίνητο στην κατηγορία των premium compact SUV. Η επόμενη γενιά του best-seller C3, του μικρού hatchback της Citroën, θα είναι ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο κατασκευασμένο στην Ευρώπη που θα πωλείται για λιγότερο από 25.000 ευρώ, δήλωσε ο νέος CEO της μάρκας Thierry Koskas. Το C3 αντιπροσωπεύει το 30% των πωλήσεων της Citroën στην Ευρώπη, ενώ καταγράφει εξαιρετικές πωλήσεις και στην Ελλάδα (2ο στην κατηγορία του). 7 ΙΟΥΛΙΟΣ 2023
uBMW i5 Ο πολυαναμενόμενος ανταγωνιστής της Mercedes EQE. Αμιγώς ηλεκτροκίνητο i5 με μπαταρία 81,2 kWh με αυτονομία 477-582 χιλιομέτρων (eDrive40) ή 455-516 χιλιομέτρων (M60 xDrive) και επαναφόρτιση 10%-80% σε μισή ώρα (205 kW DC). Το σύστημα ηλεκτρονικών παιγνίων είναι χρήσιμο κατά την αναμονή φόρτισης και για το εσωτερικό παρέχεται επιλογή vegan για ενίσχυση της βιωσιμότητας. Το ηλεκτρικό i5 διαθέτει ίδιο πλαίσιο με τις εκδόσεις εσωτερικής καύσης της νέας Σειράς 5. uBYD Dolphin Επεκτείνοντας την ευρωπαϊκή προσφορά της από τρία σε πέντε μοντέλα, το Dolphin της BYD ανταγωνίζεται το VW ID.3. Η μπαταρία Blade της εταιρείας διατίθεται σε δύο μεγέθη, 45 ή 60 kWh, υποσχόμενη νέα πρότυπα απόδοσης, ασφάλειας και προσιτής τιμής. Η φόρτιση δεν επιβαρύνεται ιδιαιτέρως, καθώς η BYD υπόσχεται επαναφόρτιση 30%- 80% σε μισή ώρα για το μεγαλύτερο πακέτο. Η τριφασική φόρτιση 11 kW AC διατίθεται στάνταρ. Διαθέτει τεράστια οθόνη αφής, LED και διζωνικού κλιματισμού και αυτονομία 255 - 340 χιλιομέτρων. uFIAT Topolino Πρόκειται για τον ανταγωνιστή του Citroën Ami, με μεσογειακό ύφος στον ηλεκτροκινητήρα του, σχοινιά αντί θυρών και αναδιπλούμενη οροφή, χωρίς όμως ιδιαίτερες επιδόσεις. Με μπαταρία 5,5 kWh και ισχύ 8 ίππων, συνιστά εναλλακτική λύση έναντι ηλεκτρικού ποδηλάτου. Παρόλο που το Topolino δεν φαίνεται να παίζει ιδιαίτερο ρόλο πέραν των ιταλικών στόλων, σηματοδοτεί την περίοδο των διακοπών. uLEXUS LBX Το πλέον συμπαγές Lexus θέτει την ιαπωνική πολυτέλεια στη διάθεση των νέων. Στοχεύει σε τμήμα αγοράς που παραβλέπουν οι γερμανικές μάρκες premium και με τον υβριδικό τρικύλινδρο κινητήρα του ανταγωνίζεται το αμιγώς ηλεκτρικό Volvo EX30. Στη νέα του εκδοχή, το αυτοφορτιζόμενο σύστημα κίνησης του Toyota Group προσφέρει άνετη οδήγηση, με τιμές CO2 120γρ/χλμ και μπορεί να συνδυαστεί με τετρακίνηση. Το μεσαίου μεγέθους LBX διαθέτει τέσσερις θέσεις και χώρο αποσκευών 332 λίτρων. Η συνδεσιμότητα φωνητικού ελέγχου συνοδεύεται από κορυφαία συστήματα ADAS. Τα νέα Η ανασκόπηση του Fleet Europe περιλαμβάνει νέα μοντέλα αυτοκινήτων για τους ευρωπαϊκούς στόλους. Πρόσφατα οι premium μάρκες ανανέωσαν την κατηγορία διευθυντικών και συμπαγών SUV και η εμφάνιση ενός μικροαυτοκινήτου ανήγγειλε την έναρξη της περιόδου των διακοπών. του καλοκαιριού ΜΟΝΤΈΛΑ 8 ΙΟΥΛΙΟΣ 2023
u MASERATI Grecale Folgore Η Maserati απευθύνεται στους στόλους, περιλαμβανομένων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, με την αμιγώς ηλεκτρική έκδοση του συμπαγούς SUV Grecale. Πιστή στην παράδοση, η ισχυρή μπαταρία 105 kWh εκτινάσσει την τετρακίνητη Grecale πάνω από τα 200 χλμ/ώρα, με επιτάχυνση 0-100 σε λιγότερο από πέντε δευτερόλεπτα και αυτονομία 500 χλμ. Παρόλη την παράδοση ταπετσαριών υψηλής ποιότητας, το εσωτερικό διαθέτει καθίσματα με επένδυση βιώσιμου υλικού Econyl, από δίχτυα ψαρέματος. u MERCEDES E-Class Estate Με μεγαλύτερο μεταξόνιο, χώρο φόρτωσης τύπου βαν με αναδιπλούμενο πίσω κάθισμα και έξυπνη ηλεκτροκίνηση, η νέα έκδοση Estate της E-Class απευθύνεται σε στόλους. Οι τετρακύλινδροι και εξακύλινδροι κινητήρες της (βενζίνης και ντίζελ) είναι ήπιοι υβριδικοί (48V). Ωστόσο, τα plug-in υβριδικά ξεχωρίζουν πραγματικά λόγω μηδενικών εκπομπών στα 100 χιλιόμετρα και δυνατότητα ταχυφόρτισης για μεγαλύτερες μετακινήσεις. Το εσωτερικό εμπνέεται από τη σειρά EQ και στη Γερμανία, οι πελάτες έχουν στη διάθεσή τους υπερσύγχρονη εξυπηρέτηση στάθμευσης άνευ οδηγού. uPOLESTAR 2 Μεγαλύτερη αυτονομία και χαμηλότερο αποτύπωμα άνθρακα από το ανανεωμένο Polestar 2, του οποίου οι βελτιώσεις είχαν ήδη ανακοινωθεί στις αρχές του 2023. Χάρη στη μεγαλύτερη μπαταρία και τους νέους ηλεκτροκινητήρες του, το sedan έχει άνω του 20% αυξημένη αυτονομία, έως και 654 χιλιόμετρα, σύμφωνα με το WLTP, καλύτερη από ένα Tesla Model 3 Long Range (602 χλμ). Η εξ ολοκλήρου μετάβαση του εργοστασίου παραγωγής σε ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές και η χρήση αλουμινίου χαμηλών εκπομπών άνθρακα στους τροχούς και τη θήκη μπαταριών μειώνουν τις εκπομπές CO2. uRENAULT Rafale Το εμβληματικό μοντέλο της Renault απευθύνεται στην κατηγορία D, που φιλοξενεί τις γερμανικές μάρκες premium, με υβριδικό σύστημα κίνησης και κεκλιμένη οροφή. Το σπορ SUV διαθέτει τα δομικά στοιχεία των Espace και Austral. Διατίθεται με κίνηση στους εμπρόσθιους τροχούς και τετρακίνηση, με ιδιαίτερη έμφαση στη δυναμική οδήγηση. Η Renault παρέχει 32 προηγμένα συστήματα οδήγησης, που ενισχύουν την ενεργητική ασφάλεια, συμπεριλαμβανομένης αυτόνομης οδήγησης Επιπέδου 2. uTOYOTA CH-R Η νέα γενιά CH-R θέλει να προσελκύσει νεότερους αγοραστές με το δυναμικό της στυλ, τη λειτουργία αυτόματης στάθμευσης και τη συνδεσιμότητα με το Apple Car Play και το Android Auto. Τα κινητήρια σύνολα επιτρέπουν την επιλογή υβριδικής τεχνολογίας πέμπτης γενιάς, αισθητά πιο ισχυρής έναντι του προηγούμενου μοντέλου. Υπάρχει για πρώτη φορά επιλογή plug-in πλήρως ηλεκτρικής αυτονομίας 68 χιλιομέτρων και λειτουργία γεωπεριορισμού, που αλλάζει αυτομάτως σε ηλεκτρική λειτουργία στις ζώνες LEZ. uVOLVO EX30 Μικρό σημαίνει βιώσιμο: το μήνυμα του πιο μικρού μέχρι σήμερα Volvo. Ο κινητήρας μηδενικών εκπομπών του EX30 διαθέτει μπαταρία LFP (51 kWh) ανταγωνιστικής τιμής, με αυτονομία 344 χιλιομέτρων. Το μεγαλύτερο σύνολο των 69 kWh μπορεί να ξεπεράσει τα 480 χιλιόμετρα αυτονομίας και να παρέχει τετρακίνηση. Στο εσωτερικό, υπάρχει επιλογή μεταξύ τεσσάρων οικολογικών λύσεων, με ιδιαίτερη αξιοποίηση ανακυκλωμένων υλικών. Το αποτύπωμα άνθρακα του EX30 είναι 25% μικρότερο του αμιγώς ηλεκτρικού XC40 Recharge. Οι παραδόσεις ξεκινούν στις αρχές του 2024. 10 ΙΟΥΛΙΟΣ 2023
Η ΠΟΙΌΤΗΤΑ και η σημασία στη λεπτομέρεια συνδυάζονται ιδανικά με τα δυναμικά χαρακτηριστικά, ενώ η ενσωματωμένη τεχνολογία και οι διαθέσιμες υπηρεσίες συνδεσιμότητας την καθιστούν την πιο ‘’hi-tech’’ Alfa Romeo που έχει κατασκευαστεί ποτέ. Η Tonale Sprint Plug-In Hybrid Q4, με ΛΤΠΦ κάτω των 40.000 ευρώ και προνομιακές τιμές στα διαθέσιμα μεταλλικά χρώματα, είναι ελκυστική για εταιρικούς χρήστες, αφού δεν επιβαρύνεται με φόρο εταιρικής χρήσης βάσει της τρέχουσας νομοθεσίας. Το ιστορικό έμβλημα της Alfa Romeo έχει επανασχεδιαστεί, τονίζοντας τον εξηλεκτρισμό της μάρκας. Το ”biscione - φιδάκι” από το οικόσημο της μάρκας κοσμεί το πίσω αριστερό φινιστρίνι, ακριβώς πάνω από το σημείο σύνδεσης του μοντέλου με την πηγή φόρτισης. Το εσωτερικό του αυτοκινήτου περιλαμβάνει: υφασμάτινες επενδύσεις Alfa Carbon και τεχνητό δέρμα Soft Touch με κόκκινες ραφές - σπορ δερμάτινο τιμόνι με κουμπί εκκίνησης - πίνακα οργάνων 12,3” πλήρως παραμετροποιήσιμο - σύστημα πολυμέσων με οθόνη αφής 10,2’’ και σύστημα πλοήγησης - θέση ασύρματης (επαγωγικής) φόρτισης smartphone - ηλεκτρικά ρυθμιζόμενη οσφυϊκή περιοχή 4 επιλογών για τον οδηγό. Ακόμα, διαθέτει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά: είσοδος και εκκίνηση χωρίς κλειδί - ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και αναδιπλούμενους εξωτερικούς καθρέφτες - ηλεκτροχρωμικό εσωτερικό καθρέφτη - αυτόματο διζωνικό κλιματισμό με AQS (Air Quality System) - αισθητήρες στάθμευσης εμπρός και πίσω - σύστημα αναγνώρισης πινακίδων οδικής σήμανσης - σύστημα ανίχνευσης κόπωσης οδηγού - σύστημα προειδοποίησης παρεκτροπής και διατήρησης πορείας - αυτόνομο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης - iACC - Αυτόματα Προσαρμοζόμενο Cruise Control - Apple CarPlay / Android auto. Το κινητήριο σύνολο εξασφαλίζει στην Tonale Plug-in Hybrid Q4 Sprint κορυφαίες επιδόσεις, οικονομία, φιλικότητα προς το περιβάλλον και αυτονομία. Το εξελιγμένο υβριδικό σύστημα συνδυάζει έναν τετρακύλινδρο turbo κινητήρα MultiAir 1.3 λίτρων (180ίππων), αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων που δίνει κίνηση στους εμπρός τροχούς και ηλεκτροκινητήρα ισχύος 90kW με ροπή 250Nm, που δίνει κίνηση στους πίσω τροχούς, με αποτέλεσμα η μέγιστη ισχύς του μοντέλου να φτάνει συνδυαστικά τους 280 ίππους. Η μπαταρία ιόντων-λιθίου των 306-volt, με χωρητικότητα 15.5 kWh, εξασφαλίζει ηλεκτρική αυτονομία 80 χλμ. σε αστικό κύκλο. Το νέο υβριδικό σύστημα κίνησης επιτυγχάνει εκπομπές CO2 που δεν υπερβαίνουν τα 33 γρ./χλμ., ενώ η μέση κατανάλωση δεν ξεπερνά τα 1.3-1.5 λίτρα/100 χλμ. Η μπαταρία χρειάζεται μόλις 2,5 ώρες για πλήρη φόρτιση από φορτιστή των 7,4 kW. ALFA ROMEO TONALE SPRINT PLUG-IN HYBRID Q4 ADVERTORIAL Χωρίς φόρο εταιρικής χρήσης Η νέα έκδοση Tonale Sprint Plug-In Hybrid Q4 ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της Alfa Romeo, καθώς συνδυάζει ιδανικά την οικονομία και το σπορ πνεύμα. 11 ΙΟΥΛΙΟΣ 2023
Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΉ ΈΝΩΣΗ ΗΛΕΚΤΡΟΚΊΝΗΣΗΣ AVERE ιδρύθηκε το 1978. Τα μέλη της είχαν φανταστεί τα EV πολύ πριν από όλους τους άλλους. «Η αποστολή μας παραμένει ίδια: προώθηση της ηλεκτρικής κινητικότητας στην Ευρώπη», αναφέρει ο Eric-Mark Huitema, Γενικός Διευθυντής Οχημάτων της ένωσης. Τώρα που συντελείται η ηλεκτροκίνηση, ο ρόλος της AVERE είναι πιο επίκαιρος από ποτέ. «Και ενώ το 95% της ενασχόλησής μας σχετίζεται με αυτοκίνητα και φορτηγά, υποστηρίζουμε και τα ηλεκτρικά δίτροχα». Αρχικά, η AVERE ήταν οργανισμός που κάλυπτε τους εθνικούς οργανισμούς προώθησης των EV. Προσφάτως, επεκτάθηκε και συμπεριλαμβάνει ευρύτερο φάσμα εταιρειών ηλεκτρικής κινητικότητας, συμπεριλαμβανομένων παρόχων φόρτισης και υποδομής, κατασκευαστών και χρηστών. Με τι ασχολείται η AVERE; Είμαστε απαραίτητοι, γιατί η ηλεκτροκίνηση χρειάζεται εναρμόνιση. Γι’ αυτό διατηρούμε στενές επαφές με πολλές Γενικές Διευθύνσεις της ΕΕ, ιδίως με τις MOVE (Κινητικότητα και Μεταφορές), CLIMA (Ενέργειες για το Κλίμα) και GROW (Εσωτερική Αγορά, Βιομηχανία, Επιχειρηματικότητα και ΜΜΕ). Έχουμε επαφές και με μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που ζητούν τις γνώσεις μας για θέματα όπως το CO2 και η EPBD (Οδηγία Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων). Καθοδηγούμε και ορισμένες ομάδες εργασίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, π.χ. πυρασφάλειας ηλεκτρικών οχημάτων. Εν ολίγοις, βοηθάμε τους αρμόδιους λήψης αποφάσεων να κατανοήσουν τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών οχημάτων Eric-Mark, Ποιος είναι ακριβώς ο ρόλος σας στην AVERE; Ως Γενικός Διευθυντής Οχημάτων, καλώ τα μέλη μας για θέματα στρατηγικής, π.χ. για να καταστρώσουμε σχέδιο αλληλεπίδρασης, ως κλάδος, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. Καλώ επίσης τα μέλη για συγκεκριμένα θέματα πολιτικής. Η AVERE διαθέτει μια μικρή, εστιασμένη ομάδα περίπου 10 ατόμων, με τον ίδιο στόχο: την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Ποια είναι τα μέλη σας; Έχουμε τις εθνικές ενώσεις, στις οποίες περιλαμβάνεται η Norwegian EV Association, από τους μεγαλύτερους οργανισμούς προώθησης EV παγκοσμίως, με αποτέλεσμα το 90% των νέων οχημάτων της Νορβηγίας να είναι ήδη ηλεκτρικά. Από άποψη υποδομής, έχουμε μεγάλες εταιρείες, όπως οι Fastned, Ionity και Last Mile Solutions και από κατασκευαστικές εταιρείες τις Tesla, Polestar, Rivian, Lucid, GM, αλλά και νέες κινεζικές καινοτόμες μάρκες, όπως η NIO. Έχουν, επίσης, ενταχθεί νέες ευρωπαϊκές μάρκες, όπως η Volta Trucks και προβλέπονται πολλά περισσότερα νέα μέλη. Τα νέα μέλη υποβάλλουν αίτηση ή τα προσκαλείτε; Οι οργανισμοί που επιθυμούν να ενταχθούν πρέπει να υποβάλουν αίτηση. Δεχόμαστε μόνον μέλη που εστιάζουν στην ηλεκτροκίνηση. Πρέπει, επίσης, να αποδεχθούν τις βασικές αρχές μας, συμπεριλαμβανομένων των απαιτήσεών μας μηδενικών εκπομπών ρύπων για όλα τα νέα οχήματα από το 2030 και όλα τα νέα φορτηγά από το 2035. Έχουμε τέσσερα premium μέλη αυτοκινήτου: τις Tesla, Polestar, NIO και Enterprise. Η Enterprise έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, γιατί είναι από τους μεγαλύτερους αγοραστές αυτοκινήτων στην Ευρώπη, τα οποία μεταπωλούνται μετά από μερικά χρόνια. Αυτό βοηθά στη δημιουργία σημαντικής αγοράς μεταχειρισμένων για τα άλλα μέλη μας. Περί ηλεκτροκίνησης, εξηλεκτρίζεται αρκετά γρήγορα η Ευρώπη; Η αρχή, από το μηδέν μέχρι κάποιες εκατοντάδες χιλιάδες, ήταν ταχύτατη. Αλλά επήλθε η πανδημία, ο πόλεμος της Ουκρανίας και η κρίση των μικροεπεξεργαστών. Η υιοθέτηση EV επιβραδύνθηκε κάπως. Αυτό δεν ήταν κακό, γιατί έδωσε την ευκαιρία να καλυφθεί η υστέρηση σε υποδομές. Συνολικά, η ανάπτυξη εξελίσσεται ακόμα ικανοποιητικά. Σε ορισμένες χώρες, τα περισσότερα νέα αυτοκίνητα είναι Eric-Mark Huitema - AVERE ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ Μια συζήτηση του Steven Schoefs, Αρχισυντάκτη του Fleet Europe, με τον Eric-Mark Huitema, πρώην Γενικό Διευθυντή της ACEA και νυν Γενικό Διευθυντή Οχημάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ηλεκτροκίνησης. 12 ΙΟΥΛΙΟΣ 2023
ήδη ηλεκτρικά. Όχι μόνον στη Νορβηγία, αλλά και στην Ολλανδία, τη Δανία και τη Σουηδία. Η Γερμανία και η Γαλλία εξελίσσονται ταχέως. Οι χώρες της Νότιας Ευρώπης είναι λίγο πιο αργές. Συνολικά, η τάση είναι θετική. Τι μπορεί να γίνει όσον αφορά στις υποδομές και στην πολιτική για να επιταχυνθεί η ηλεκτρική κινητικότητα; Στα προηγούμενα καθήκοντά μου στην ACEA, ένα από τα μέλη έλεγε ότι χρειάζονται τρία πράγματα για να επιτευχθεί η ηλεκτρική κινητικότητα: πρώτον, τα αυτοκίνητα. Κατόπιν, η υποδομή φόρτισης. Και τέλος, το σωστό TCO, είτε μέσω επιδοτήσεων είτε μέσω άλλων μορφών στήριξης. Χρειάζονται και τα τρία. Αν λείπει ένα, το όλο θέμα αποτυγχάνει. Ευτυχώς, και τα τρία προαπαιτούμενα συνδυάζονται στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Η Νορβηγία αποτελεί εξαιρετικό παράδειγμα. Στην αρχή η ανάπτυξη των EV ήταν περιορισμένη, όπως και ο αριθμός των φορτιστών. Αλλά τα οφέλη που προέκυψαν επέφεραν τεράστια ζήτηση. Αυτά τα οφέλη περιελάμβαναν τη δωρεάν στάθμευση, Oι παραδοσιακοί ευρωπαίοι κατασκευαστές είναι βραδύτεροι από ορισμένες εταιρείες των ΗΠΑ και της Κίνας, οι οποίες σήμερα αποσπούν μέρος του δυναμικού της αγοράς από τους ευρωπαίους, ειδικά τους Γερμανούς τη δωρεάν φόρτιση και τη χρήση των λεωφορειολωρίδων. Τι γίνεται με τους κατασκευαστές; Κάνουν αρκετές προσπάθειες εξηλεκτρισμού των μοντέλων τους; Η Tesla, με το νέο της εργοστάσιο κοντά στο Βερολίνο, κατασκευάζει αποκλειστικά BEV. Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές θα μπορούσαν να προσπαθήσουν περισσότερο. Ίσως, δεν το κάνουν, επειδή κερδίζουν περισσότερα από ένα όχημα ICE παρά από ένα EV. Ο κύριος λόγος είναι ότι οι παραδοσιακοί κατασκευαστές έχουν τον απόλυτο έλεγχο παραγωγής κινητήρων εσωτερικής καύσης. Οι περισσότερες μπαταρίες EV εξακολουθούν να προέρχονται από την Ασία. Ωστόσο, οι κατασκευαστές αλλάζουν τις διαδικασίες τους και συναρμολογούν τις μπαταρίες στην Ευρώπη. Αυτή είναι η σωστή κατεύθυνση. Βοηθά και το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πιέζει πλέον για κατασκευή μπαταριών EV στην Ευρώπη. Αυτό θα ωθήσει προς τη σωστή κατεύθυνση. Συνολικά, οι παραδοσιακοί ευρωπαίοι κατασκευαστές είναι βραδύτεροι από ορισμένες εταιρείες των ΗΠΑ και της Κίνας, οι οποίες σήμερα αποσπούν μέρος του δυναμικού της αγοράς από τους ευρωπαίους, ειδικά τους Γερμανούς. Είναι πλέον γνωστοί για την υψηλή ποιότητά τους, οπότε αυτό μπορεί να κάνει τη διαφορά. Αλλά τα πρόσφατα μοντέλα των Tesla, Polestar ή NIO, για παράδειγμα, έχουν πραγματικά καλό επίπεδο ποιότητας. Πολλοί άνθρωποι εξακολουθούν να πιστεύουν πως τα ICE είναι φθηνότερα από τα EV. Ποια είναι η άποψή σας; Αν το μόνο που εξετάζεται είναι η λιανική τιμή, τότε είναι μάλλον σωστό. Ωστόσο, ακόμα και εκεί η διαφορά μειώνεται. Αλλά όταν εξετάζεται το Συνολικό Κόστος Ιδιοκτησίας, υπάρχουν αρκετές μελέτες που δείχνουν ξεκάθαρα ότι είναι χαμηλότερο για τα EV, ειδικά ενόψει του 2025 ή 2030, όταν η αξία των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης μειωθεί δραστικά. Η αξία ενός μεταχειρισμένου EV, από την άλλη, θα παραμείνει υψηλή. Επιπλέον, πιστεύω ότι οι τιμές των EV θα συνεχίσουν να πέφτουν. Οι συνάδελφοί μου στην AVERE παρακο13 ΙΟΥΛΙΟΣ 2023
μάρκες όπως η BMW και η MercedesBenz, πωλούνται ικανοποιητικά στην Κίνα, εδώ και δεκαετίες. Για πρώτη φορά, όμως, έχουμε εισροή κινεζικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Ίσως, η κατάσταση να εξομαλύνεται. Αυτό που πρέπει να προσέξουμε – και νομίζω ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πράττει σωστά– είναι οι Συνοριακοί Μηχανισμοί Προσαρμογής Άνθρακα. Με άλλα λόγια, πρέπει να διασφαλίσουμε ίσες ποινές για το αποτύπωμα άνθρακα αυτοκινήτου κινεζικής παραγωγής έναντι του παραγόμενου στην Ευρώπη, εάν αμφότερα πωλούνται στην Ευρώπη. Η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία λαμβάνει υπόψη αυτούς τους μηχανισμούς προσαρμογής. Έτσι, κινέζοι και ευρωπαίοι κατασκευαστές ανταγωνίζονται με ίσους όρους. Υπάρχει μόνον ανταγωνισμός ποιότητας και τιμής». Τελευταία ερώτηση, για τα δεδομένα αυτοκινήτου. Μπορεί να είναι σημαντικά για την ασφάλεια. Δεν θα έπρεπε οι κατασκευαστές να παρέχουν δωρεάν πρόσβαση σε όλα τα δεδομένα; Το να προσφέρεις τα πάντα δωρεάν δεν αποτελεί ρεαλιστική λύση. Οι κατασκευαστές ξοδεύουν πολλά χρήματα για να καταστήσουν τα αυτοκίνητά τους ασφαλέστερα. Και υπάρχει και το κόστος δημιουργίας δεδομένων, συνδεσιμότητας και μετατροπής τους σε πληροφορίες προς χρήση. Επομένως, κάποια μικρή χρέωση φαίνεται λογική. Αυτό συζητάμε σήμερα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Οι κατασκευαστές επιθυμούν το διαμοιρασμό των δεδομένων με δίκαιο, λογικό και αμερόληπτο τρόπο, ειδικά εάν προάγει την οδική ασφάλεια. Η πρόταση της AVERE είναι να υπάρξει ανεξάρτητος οργανισμός που θα εξετάσει το πραγματικό κόστος των δεδομένων, ώστε να παρέχονται έναντι λογικής χρέωσης. Αλλά πρέπει επίσης να εξετάσουμε τα διαθέσιμα δεδομένα. Είναι σαφές ότι ένα EV χαμηλού κόστους δεν θα έχει τους ίδιους αισθητήρες με ένα EV προηγμένης τεχνολογίας, επομένως δεν μπορούν αμφότερα τα αυτοκίνητα να παρέχουν το ίδιο επίπεδο δεδομένων. Στο μέλλον, αναμένουμε οι καταναλωτές να επιλέγουν τα αυτοκίνητά τους όχι βάσει μάρκας, αλλά και βάσει συνδεσιμότητας. Αυτό συμβαίνει ήδη στην Κίνα. λουθούν στενά την εμφάνιση νέων τεχνολογιών. Προσφάτως, συζητούσαμε με έναν μεγάλο κατασκευαστή μπαταριών EV στην Κίνα. Ανέφερε ότι ετοιμάζουν μπαταρία αυτονομίας 1.000 χλμ, η οποία θα ζυγίζει και θα κοστίζει το ίδιο με μια μπαταρία που παρέχει σήμερα αυτονομία 300 χλμ. Έτσι, η καινοτομία μπορεί να καταστήσει εφικτά πολλά πράγματα. Τι μπορούν και τι πρέπει να κάνουν οι κατασκευαστές για ανακύκλωση μπαταριών; Πάντα έλεγα πως όταν καταναλώσεις ένα λίτρο ντίζελ, χάνεται για πάντα. Αλλά μετά την κατανάλωση ενός κιλοβάτ ενέργειας, η μπαταρία παραμένει ίδια και μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί και να ανακυκλωθεί. Στην Κίνα, για παράδειγμα, οι μπαταρίες EV που δεν επαρκούν πλέον για καθημερινή χρήση επαναχρησιμοποιούνται ως αποθηκευτικοί χώροι ηλιακών συλλεκτών. Έτσι παρέχεται ρεύμα για την νυκτερινή θέρμανση του σπιτιού, για παράδειγμα. Οι κινεζικές μάρκες EV εισέρχονται στην ευρωπαϊκή αγορά πιο εύκολα από ό,τι οι ευρωπαϊκές στην κινεζική αγορά. Δεν αντιλαμβάνεστε ότι υπάρχει μια ανισορροπία, λόγω της διαφοράς φόρου εισαγωγής μεταξύ ΕΕ και Κίνας; Η Κίνα είναι μεγάλη αγορά, μεγαλύτερη από την ΕΕ. Τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα που εξάγονται στην Κίνα, από Οι κατασκευαστές επιθυμούν τον διαμοιρασμό των δεδομένων με δίκαιο, λογικό και αμερόληπτο τρόπο, ειδικά εάν προάγει την οδική ασφάλεια 14 ΙΟΥΛΙΟΣ 2023
fleetnews.grRkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=