αυτοκινήτων μπαταρίας. Παραμένουν όμως οριακά στην Πολωνία, με μερίδιο μόλις 5,1%. Η Νορβηγία εξακολουθεί να βρίσκεται στην πρώτη θέση με διείσδυση ηλεκτρικών οχημάτων 80,6%, αν και απώλεσε μερίδιο 2,4% έναντι του 2021, λόγω τεράστιας πτώσης πωλήσεων PHEV (-66%). Ως προς τα BEV, την ξεπέρασαν σε απόλυτους αριθμούς η Σουηδία (33.400) και το Βέλγιο (29.529). Η Γερμανία εξακολουθεί να αντιπροσωπεύει την μεγαλύτερη αγορά στόλου στην Ε.Ε. (868.474), αλλά υστερεί κατά 16.110 ταξινομήσεις BEV έναντι του Η.Β. (160.614). Το 2022, οι πέντε μεγάλες χώρες της Ε.Ε. (Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Ισπανία και Ιταλία) αντιπροσώπευαν πάνω από το 70% των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων (BEV και PHEV μαζί). (Πίνακας 2) ΤΆΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΆΖΟΥΝ ΤΗΝ ΑΓΟΡΆ Η Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.) επενδύει όλο και περισσότερο σε ηλεκτρικά οχήματα (EV) και ηλεκτρικά plug-in υβριδικά (PHEV), προκειμένου να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα και να επιτύχει κλιματική ουδετερότητα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι χώρες να εφαρμόζουν διάφορα φορολογικά κίνητρα και κανονισμούς υπέρ των EV. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια επήλθαν αλλαγές που διαφοροποίησαν τον τρόπο φορολόγησής τους. Μία από τις κύριες τάσεις που επηρεάζουν τις προοπτικές φορολόγησης των EV είναι το αυξανόμενο κόστος μπαταριών και οχημάτων. Η αύξηση του κόστους τους επιφέρει αύξηση φόρων και τιμών EV, μειώνοντας την ελκυστικότητά τους. Για να το αντιμετωπίσουν, οι κυβερνήσεις θέσπισαν διάφορα κίνητρα, όπως μειωμένους φόρους και επιδοτήσεις που καθιστούν τα EV πιο προσιτά. Αυτό φαίνεται σε χώρες όπως η Γαλλία και η Ολλανδία, όπου οι φοροαπαλλαγές και οι επιδοτήσεις επέφεραν αύξηση αγορών ηλεκτρικών οχημάτων. ΓΙΑ ΠΌΣΟΝ ΚΑΙΡΌ ΘΑ ΕΊΝΑΙ ΦΘΗΝΌΤΕΡΑ ΤΑ PHEV Άλλη μια τάση που επηρεάζει τις προοπτικές φορολόγησης των EV είναι η δημοτικότητα των PHEV. Τα PHEV αποτελούν φθηνότερη επιλογή από τα EV, καθώς συνδυάζουν τα πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης και της βενζίνης. Ως εκ τούτου, οι κυβερνήσεις προσπάθησαν να εφαρμόσουν κίνητρα για τα PHEV για να ενθαρρύνουν την υιοθέτησή τους. Για παράδειγμα, το Ηνωμένο Βασίλειο προσφέρει μειωμένο συντελεστή ειδικού τέλους οχημάτων για PHEV και η Γερμανία προσφέρει μείωση τελών ταξινόμησης για νέα PHEV. Πολλές ευρωπαϊκές χώρες προχωρούν σε μείωση των κινήτρων για το μέλλον. Για παράδειγμα, η Σουηδία μείωσε πρόσφατα τα κίνητρα νέων EV και δήλωσε ότι θα συνεχίσει να τα επανεξετάζει εφεξής. Επίσης, το Βέλγιο θέσπισε δραστικές αλλαγές στους φορολογικούς κανονισμούς αυτοκινήτων και παροχών, εξαιρώντας της απαλλαγής φόρων τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που δεν κινούνται με μπαταρία, από το 2026. Αυτό είναι ενδεικτικό της αυξανόμενης εστίασης στη μείωση εκπομπών, πέραν της χρήσης ηλεκτρικών οχημάτων για την επίτευξη των στόχων. Συνολικά, οι προοπτικές φορολόγησης EV στην Ευρώπη είναι ασαφείς και οι τάσεις μεταβάλλονται ταχέως. Ωστόσο, ενδέχεται να συνεχίσουν να εφαρμόζονται κίνητρα και επιδοτήσεις PHEV, εφόσον προσφέρουν οικονομικότερη εναλλακτική. Οι κυβερνήσεις μπορεί επίσης να επικεντρωθούν στη μείωση των κινήτρων και των επιδοτήσεων EV, προκειμένου να δώσουν προτεραιότητα σε άλλες προσπάθειες μείωσης των εκπομπών. Τελικά, το μέλλον της φορολόγησης ηλεκτρικών οχημάτων θα εξαρτηθεί από τις ενέργειες των κυβερνήσεων και τη δέσμευσή τους για μείωση των εκπομπών. 50 ΜΑΡΤΙΟΣ 2023
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=