της συμφόρησης και της ρύπανσης των μεταφορών. u Και τρίτον, επειδή ελλείψει υπερεφαρμογής ομαδοποίησης όλων των υπηρεσιών κινητικότητας, οι προσφορές είναι ετερογενείς. Κατόπιν τούτων, η MaaS υπάρχει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες (όχι όμως στην Ελλάδα), όπως θα δείτε παρακάτω. Ωστόσο, υπάρχουν αναμφίβολα πολλά ακόμα περιθώρια ανάπτυξης. uΤο 2017, η MaaS Global λανσάρει την εφαρμογή «Whim» στο Ελσίνκι της Φινλανδίας. Η Whim προσφέρει στους συνδρομητές απεριόριστη πρόσβαση στα μέσα μαζικής μεταφοράς, καθώς και περιορισμένη χρήση ταξί, ενοικίαση αυτοκινήτου και άλλες επιλογές κινητικότητας. Η εφαρμογή κυκλοφόρησε αργότερα στην Αμβέρσα, στη Βιέννη, στα Γουέστ Μίντλαντς του Η.Β. και στην Ελβετία. uΔιάφορες «έξυπνες πόλεις» σε όλη την Ευρώπη επικεντρώνονται στη MaaS ως φορέα αλλαγής για ένα βιώσιμο μέλλον. Κορυφαίο παράδειγμα είναι το Γκέτεμποργκ της Σουηδίας, το οποίο πρωτοστάτησε δοκιμάζοντας λύσεις MaaS σε μικρή κλίμακα, πριν τις διαθέσει στο ευρύτερο κοινό. uΤο 2019 στο Βερολίνο, ο φορέας δημόσιων μεταφορών BVG και διάφοροι πάροχοι κινητικότητας λανσάρισαν την Jelbi, μια ολοκληρωμένη εφαρμογή κινητικότητας, η οποία καλύπτει τα μέσα μαζικής μεταφοράς, τα ταξί, τον διαμοιρασμό αυτοκινήτου, τα ηλεκτρικά σκούτερ, τα μοτοποδήλατα και τα ποδήλατα. uΕπίσης, το 2019, η Citymapper λανσάρισε ένα συνοπτικό πάσο στο Λονδίνο, αρχικά για τις Ζώνες 1-2, αλλά επεκτάθηκε και στη Ζώνη 6 του αστικού συγκοινωνιακού δικτύου. Το πάσο προσφέρει εβδομαδιαία συνδρομή στα μέσα μαζικής μεταφοράς, απεριόριστη ενοικίαση ποδηλάτων και περιορισμένη πίστωση για ταξί, ηλεκτρικά ποδήλατα και σκούτερ. Ένα άλλο σημαντικό πρόγραμμα MaaS του Η.Β. είναι το Solent Transport, που καλύπτει τις πόλεις Πόρτσμουθ και Σαουθάμπτον. uΗ ανάδειξη της MaaS δεν περιορίζεται στη βόρεια Ευρώπη, αλλά εκτείνεται και στον Νότο. Από το 2022, το Μιλάνο, η Ρώμη και η Νάπολη της Ιταλίας, δοκιμάζουν τη MaaS μέσω ενιαίας ψηφιακής πλατφόρμας για κάθε πόλη. Επιπλέον, το Μιλάνο δοκιμάζει καινοτόμους λύσεις τοπικών μεταφορών. ΠΡΆΣΙΝΗ ΜΕΤΑΚΊΝΗΣΗ: ΑΠΌ ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΉ ΣΕ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΉ Ο Υπολογισμός Αερίων Θερμοκηπίου (GGA) απαιτεί να αναφέρουν οι εταιρείες τις εκπομπές που παράγονται από τη μετακίνηση των εργαζομένων, όχι μόνο για όσους διαθέτουν εταιρικό αυτοκίνητο, αλλά και για όσους δεν έχουν. Αυτό είναι περίπλοκο, καθώς οι περισσότερες εταιρείες δεν διαθέτουν τα απαραίτητα εργαλεία, ούτε μπορούν να επηρεάσουν τις εκπομπές των εργαζομένων χωρίς εταιρικό αυτοκίνητο. Ωστόσο, η ιδέα μιας εταιρικής στρατηγικής μετακίνησης δεν είναι νέα. Από την αρχή της βιομηχανικής επανάστασης, όταν ο κόσμος έπρεπε να φύγει από το σπίτι και να μεταβεί στην εργασία του, οι εταιρείες διοργάνωναν τις μετακινήσεις εργαζομένων. Με την πάροδο του χρόνου, οι εργαζόμενοι κέρδιζαν περισσότερα χρήματα και τα αυτοκίνητα φθήνυναν. Έτσι, οι οργανωμένες μετακινήσεις δεν ήταν αναγκαίες. Σήμερα, οι εταιρείες αντιμετωπίζουν δίλημμα για τους εργαζομένους που δεν δικαιούνται εταιρικού αυτοκινήτου: να αποδεχτούν τις εκπομπές ρύπων μετακινήσεων ή να επιδοτήσουν πράσινες λύσεις, μέσω προγραμμάτων εταιρικής κινητικότητας. Δεν υπάρχει όμως πιθανότητα να προμηθευτούν εξοπλισμό καταγραφής αυτών των εκπομπών, αλλά η αναφορά εκπομπών τύπου 3 γίνεται σταδιακά υποχρεωτική. Η Ολλανδία, για παράδειγμα, έχει ζητήσει από μεγάλες εταιρείες να αναφέρουν τις εκπομπές μετακινήσεων από το 2023. ΣΗΜΕΊΑ ΔΡΆΣΗΣ: uΕργαζόμενοι με εταιρικά αυτοκίνητα: μετάβαση σε εταιρικά αυτοκίνητα χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών ρύπων. uΕργαζόμενοι χωρίς εταιρικά αυτοκίνητα: επιδότηση μετακίνησης χαμηλών εκπομπών ρύπων (δημόσιες συγκοινωνίες ή άλλα). uΥπολογισμός GHG: απόκτηση εργαλείου μέτρησης εκπομπών μετακινήσεων. Καθώς ο αντίκτυπος αφορά σε ολόκληρη την εταιρεία και περιλαμβάνει αλλαγές, αυτό είναι έργο που περιλαμβάνει τις Διευθύνσεις Οικονομικών, Ανθρώπινου Δυναμικού, Επικοινωνίας/Αλλαγών, Κτιριακών Εγκαταστάσεων, Στόλου και Βιωσιμότητας. 39 ΜΑΡΤΙΟΣ 2023
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=