Fleet Business #13

ΠΡΌΚΕΙΤΑΙ για δύο ερωτήματα που πολλοί σκέπτονται αλλά δεν τολμούν να εκφράσουν, από φόβο μήπως επιδείξουν άγνοια. Γιατί οφείλουν να γνωρίζουν, έτσι δεν είναι; Ακόμα και αν η έννοια της MaaS είναι κατανοητή, η εφαρμογή, το κόστος και τα οφέλη της δεν γίνονται αντιληπτά γιατί, πολύ απλά, δεν γίνονται σωστά. Υπάρχουν κάποιες επιτυχημένες εφαρμογές, που αναφέρονται σε αυτό το αφιέρωμα του Fleet Europe, αλλά πρωταρχικό μέλημα είναι ο σαφής ορισμός της MaaS (και των στοιχείων της), η κατανόηση των οφελών της και ο τρόπος, αλλά και ο λόγος, θέσπισης προϋπολογισμών κινητικότητας στην εταιρική πολιτική μετακινήσεων. ΠΡΟΣΑΡΜΌΖΟΝΤΑΣ ΤΙΣ ΠΡΟΣΔΟΚΊΕΣ Εδώ και μερικά χρόνια, η MaaS προωθείται ως βέλτιστη λύση και προβάλλεται ως ευέλικτη, βιώσιμη, οικονομική και «επιθυμητή από τη νέα γενιά εργαζομένων». Η υιοθέτησή της, ωστόσο, υπήρξε απογοητευτική (εκτός σπάνιων εξαιρέσεων) και δεν αποτελεί πλέον προτεραιότητα των υπευθύνων στόλου, προς όφελος της βιωσιμότητας. Τι πήγε στραβά; Μήπως οι ιδιαίτερα υψηλές προσδοκίες και η MaaS βαίνει προς εξαφάνιση ή αξίζει ακόμα μιας ευκαιρίας; ΤΙ ΑΝΑΜΈΝΕΤΑΙ ΑΠΌ ΤΗΝ ΕΤΑΙΡΙΚΉ MAAS; Η MaaS ξεκίνησε σε λάθος βάση. Προωθήθηκε ως εναλλακτική λύση στο εταιρικό αυτοκίνητο και έτσι άρχισε να πηγαίνει στραβά. Ας παραθέσουμε τα στοιχεία που διαμορφώνουν μια εταιρική λύση: u Ευκολία χρήσης: οι εργαζόμενοι μέσω ενιαίας πλατφόρμας προγραμματίζουν και κλείνουν τη μετακίνησή τους, εξ ου και η έννοια της «σούπερ εφαρμογής». u Συμμόρφωση με την πολιτική: οι εργαζόμενοι διαθέτουν επιλογές μετακίνησης βάσει εταιρικής πολιτικής. u Ολοκληρωμένες συναλλαγές: πλήρως αυτοματοποιημένες, από το αίτημα μετακίνησης, την έγκριση έως και την επεξεργασία (καταμερισμός στον Γενικό Λογαριασμό/Κέντρο Κόστους). u Προϋπολογισμός/Επεξεργασία πληρωμών: οι μετακινήσεις αφαιρούνται από τους προϋπολογισμούς των εργαζομένων και οι πληρωμές γίνονται βάσει αρχείων ψηφιακών συναλλαγών. Αυτό περιλαμβάνει όρους πληρωμής βάσει προτύπων προμηθειών. u Μηδενική απώλεια χρόνου: δεν πρέπει οι εργαζόμενοι να αναλίσκουν περισσότερο χρόνο για τη μετακίνησή τους με τη MaaS από ό, τι με εταιρικό αυτοκίνητο. u Επεκτασιμότητα: οι υπεύθυνοι εταιρικού στόλου πρέπει να αποφύγουν την υπερβολικά πολύπλοκη εφοδιαστική αλυσίδα και να επωφεληθούν από την ενοποίηση. Τα αναμενόμενα αποτελέσματα υστερούν πάντα έναντι της πραγματικότητας και κανένας πάροχος δεν κατάφερε το αντίθετο. ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΉ ΠΡΟΣΔΟΚΙΏΝ Η MaaS έχει μέλλον, αρκεί οι προσδοκίες να συμβαδίζουν με τις πραγματικές δυνατότητες: uΗ MaaS δεν πρόκειται να αντικαταστήσει το εταιρικό αυτοκίνητο, παρά μόνον για συγκεκριμένες μετακινήσεις, όπως μέσα στην πόλη. uΔεν υπάρχει ακόμα στην Ευρώπη επεκτάσιμη «σούπερ εφαρμογή», αλλά υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις σε επίπεδο πόλης/περιοχής. uΗ ενοποιημένη επεξεργασία συναλλαγών και πληρωμών δεν μπορεί να γίνει μέσω του παρόχου MaaS, αλλά μέσω εσωτερικών διαδικασιών, π.χ. πολιτικής εξόδων. Η MaaS πρέπει να επιλεγεί και να προΗ κινητικότητα ως υπηρεσία και τα πλεονεκτήματά της MAAS Ο όρος Mobility-as-a-Service (MaaS) είναι πολύ γνωστός αλλά όχι ευρέως κατανοητός. Τι σημαίνει στην πραγματικότητα και γιατί πρέπει να μας ενδιαφέρει; 34 ΜΑΡΤΙΟΣ 2023

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=