ΔΙΠΛΑΣΙΆΣΤΗΚΑΝ ΟΙ ΤΙΜΈΣ ΤΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΉΤΩΝ Το Volkswagen Golf, με παραγωγή άνω των 35 εκατομμυρίων μονάδων, είναι από τα πιο δημοφιλή μοντέλα όλων των εποχών και το αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις στη Γερμανία το 1997 και το 2021. u Το 1997, το νέο Golf IV 1.8 T των 150 ίππων κόστιζε περίπου 30.000 γερμανικά μάρκα. (περίπου 15.340 ευρώ). u Το 2022, το νέο Golf Variant 2.0 TSI 4Motion RDSG κοστίζει στη Γερμανία 63.800 ευρώ (τιμή καταλόγου συν ΦΠΑ). Πρόκειται για υπερδιπλάσια τιμή. Αλλά η σύγκριση ενός Golf 8ης γενιάς με ένα της 4ης γενιάς μοιάζει με τη σύγκριση μήλων με πορτοκάλια. Πρόκειται για το ίδιο μοντέλο, αλλά διαφορετικό αυτοκίνητο, εξοπλισμένο με προηγμένη τεχνολογία, με μεγαλύτερη απόδοση καυσίμου, βελτιωμένη ασφάλεια και χαμηλότερες εκπομπές ρύπων. ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΌΣ: ΤΟ ΕΥΡΏ ΑΞΊΖΕΙ ΠΛΈΟΝ 37% ΛΙΓΌΤΕΡΟ Σύμφωνα με τους οικονομολόγους, ο πληθωρισμός στο 2% είναι σχεδόν τέλειος. Και για τα περισσότερα από τα τελευταία 25 χρόνια, αυτόν είχε η Ευρωζώνη. u Το 1997, το ECU (προκάτοχος του ευρώ) είχε πληθωρισμό 1,70%. u Ο μέσος πληθωρισμός του ευρώ από το 1999 έως πέρυσι ήταν 1,98%. u Συνολικά, υπήρξε αύξηση τιμών 63,19%. Με άλλα λόγια: 100 ευρώ του 1997 είχαν την ίδια αγοραστική αξία με 163,19 ευρώ σήμερα. Ο ετήσιος πληθωρισμός της Ευρωζώνης το 2022 προβλέπεται να είναι πάνω από 9%. Αυτό θα επηρεάσει ιδιαιτέρως το Στόλο και την Κινητικότητα. ΥΠΕΡΔΙΠΛΑΣΙΆΣΤΗΚΕ Η ΤΙΜΉ ΤΩΝ ΚΑΥΣΊΜΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΜΈΝΕΙ ΡΕΥΣΤΉ Το 1997, ένα λίτρο βενζίνης στη Γαλλία κόστιζε 6,27 φράγκα (0,96 ευρώ) και ένα λίτρο ντίζελ 4,48 φράγκα (0,68 ευρώ). Η παλαιότερα καταγεγραμμένη τιμή ντίζελ ήταν στα 3,19 φράγκα το 1982, περίπου 0,17 ευρώ. Προσφάτως στη Γαλλία οι τιμές των υδρογονανθράκων υπερδιπλασιάστηκαν έναντι του 1997: 2,12 ευρώ ανά λίτρο η βενζίνη και 2,25 ευρώ ανά λίτρο το ντίζελ. Αυτό συνέβη τον Μάρτιο, αμέσως μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία. Οι τιμές μειώθηκαν κάπως, αλλά η συνεχιζόμενη ρευστότητά τους αποτελεί πρόσθετο κίνητρο μετάβασης στα EV. ΤΟ LEASING ΥΠΕΡΔΙΠΛΑΣΙΆΣΤΗΚΕ Το εταιρικό leasing δεν αφορά πλέον σε μεγαλύτερους στόλους, όπως ήταν στα τέλη της δεκαετίας του 1990, αλλά έχει καταστεί τυπική πρακτική για μεγάλες και μικρές εταιρείες. Η επέκτασή του δημιούργησε διάφορα πρότυπα, όπως το carpooling, το διαμοιρασμό και τις συνδρομές. Όλα αυτά συνιστούν μορφές leasing. Προσφάτως το leasing έπαψε να αποτελεί εταιρικό προνόμιο και επεκτείνεται στην ιδιωτική αγορά. Αποτέλεσμα, ενώ το leasing απευθυνόταν αρχικά στη μειοψηφία ακόμα και του εταιρικού τομέα το 1997, σήμερα κυριαρχεί σε ολόκληρη την αγορά. Το σημείο καμπής, σύμφωνα με την Jato Dynamics, ήταν το 2013 όταν, για πρώτη φορά, οι ταξινομήσεις νέων ιδιωτικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη έπεσαν στο 47%. Τα υπόλοιπα χρηματοδοτήθηκαν με διάφορους τρόπους, συνήθως υπό κάποια μορφή leasing. ΤΑ ΑΥΤΟΚΊΝΗΤΑ ΕΊΝΑΙ ΠΟΛΎ ΜΕΓΑΛΎΤΕΡΑ Για λόγους άνεσης, ασφάλειας και τεχνολογίας, τα μοντέλα αυτοκινήτων των τελευταίων 25 ετών είναι συνεχώς μεγαλύτερα. Σύγκριση τεσσάρων δημοφιλών μοντέλων: u Mini Cooper: +61% από το 1950 u Fiat 500: +47% από το 1957 u Land Rover Range Rover: +43% από το 1981 u VWGolf: +40% από το 1974 Ένας ακόμα παράγοντας αύξησης του μέσου μεγέθους των αυτοκινήτων είναι η ανάπτυξη της κατηγορίας SUV. Πρόκειται για αξιοσημείωτη επιτυχία: u Το 1997, ξεκίνησε στην Ευρώπη η τρέλα των αμερικανικών SUV. u Το 2000, τα SUV αντιπροσώπευαν μόλις το 3,7% της ευρωπαϊκής αγοράς. Η μεγαλύτερη κατηγορία ήταν τα hatchback (46%). u Μέχρι το 2020, τα SUV έφτασαν στο 40% και τα hatchback μειώθηκαν στο 30%. u Στις αρχές του χρόνου, τα SUV έφτασαν για πρώτη φορά στο 50% των ταξινομήσεων νέων οχημάτων σε όλη την Ευρώπη. ΥΠΈΡΒΑΣΗ ΓΉΙΝΩΝ ΔΥΝΑΤΟΤΉΤΩΝ: 66 ΗΜΈΡΕΣ ΝΩΡΊΤΕΡΑ Ο χρόνος υπέρβασης γήινων δυνατοτήτων επέρχεται όταν εξαντληθούν οι προβλεπόμενοι ετήσιοι πόροι. u Το 1997, φτάσαμε αυτό το σημείο την 1η Οκτωβρίου. u Το 2022, η Ημέρα Υπέρβασης ήταν η 28η Ιουλίου, δηλαδή 66 ημέρες νωρίτερα. Αν συνεχίσουμε έτσι, θα χρειαστούμε 1,75 πλανήτες Γη - που δεν έχουμε. Θα πρέπει λοιπόν να αλλάξουμε τον τρόπο διαβίωσης. Η βιώσιμη κινητικότητα αποτελεί μεγάλο μέρος της λύσης. 19 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2022
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=