Η ΗΛΕΚΤΡΟΚΊΝΗΣΗ είναι η πιο σημαντική από τις τέσσερις τάσεις, η αυτονομία ίσως η τελευταία (η μαζική χρήση της πλήρους αυτονομίας θα πάρει χρόνια). Γνωρίζουμε όμως και τις τέσσερις τάσεις. Το CASE, ωστόσο, έχει επιπλέον σημασία: το ακρωνύμιο επισημαίνει κάτι που συχνά παραβλέπουμε – πώς αυτές οι τέσσερις τάσεις αλληλεπιδρούν και ενισχύουν η μία την άλλη. ΜΕΓΑΛΎΤΕΡΟ ΑΠΌ ΤΟ ΆΘΡΟΙΣΜΑ Παράδειγμα: η συνδεσιμότητα διευκολύνει το διαμοιρασμό οχημάτων. Τα ιδανικά οχήματα διαμοιρασμού θα ήταν τα αυτόνομα. Η διαχείριση των EV (και των μπαταριών τους) απαιτεί σχεδόν συνδεσιμότητα των αυτοκινήτων. Το CASE, με άλλα λόγια, είναι μεγαλύτερο από το άθροισμα των επί μέρους τάσεών του. Πού θα μας οδηγήσουν αυτές οι συνέργειες; Στην πραγματικότητα, πολλά νέα οχήματα συνδυάζουν ήδη αυτές τις τέσσερις ιδιότητες, μέχρις ενός σημείου. Ωστόσο, οι αναλυτές προβλέπουν ότι τα αυτοκίνητα CASE –πλήρως εξοπλισμένα με τις τέσσερις ιδιότητες– θα καταστούν κοινότυπα από το 2030 περίπου. Η συνέργεια της συνδεδεμένης, αυτόνομης, διαμοιράσιμης και ηλεκτρικής οδήγησης θα μετατρέψει τελικά την κινητικότητα σε υπηρεσία κατά παραγγελία. Αυτός ο τύπος κινητικότητας επόμενου σταδίου μπορεί να είναι ασφαλέστερος, φθηνότερος και πιο βιώσιμος από τον σημερινό. ΠΟΣΟΣΤΌ ΧΡΉΣΗΣ 10% Πώς θα λειτουργήσει το CASE στην πράξη; Το υπάρχον «κλασικό» αυτοκίνητο, με ποσοστό χρήσης μικρότερο του 10%, παραμένει τον υπόλοιπο χρόνο σταθμευμένο. Τα αυτόνομα οχήματα διαμοιρασμού θα μπορούν να χρησιμοποιούνται συνεχώς, έως και από 15 διαφορετικούς χρήστες την ημέρα, σύμφωνα με μελέτη. Αυτό θα μειώσει σημαντικά τον όγκο των οχημάτων που χρειάζονται οι στόλοι, καθώς και τον αριθμό των θέσεων στάθμευσης. Ακόμα και σε σχετικά μικρή κλίμακα, το CASE μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά. Μερικές εκατοντάδες αυτοκίνητα διαμοιρασμού μπορούν να παρέχουν την ίδια υπηρεσία με πολλές χιλιάδες κλασικά αυτοκίνητα και λόγω της συνεχούς χρήσης, θα καταλαμβάνουν το χώρο μερικών δεκάδων. Αυτό αποτελεί σημαντική βελτιστοποίηση των πάγιων στοιχείων, με τεράστια, θετικά αποτελέσματα στο κόστος. Στη συνέχεια, υπολογίστε το πρόσθετο περιβαλλοντικό όφελος από την ηλεκτροκίνηση και πώς το CASE μπορεί να μειώσει τις εκπομπές ρύπων έως και κατά δύο τρίτα - και σχεδόν να τις εξαλείψει, εάν η ηλεκτρική ενέργεια κίνησης των αυτοκινήτων παράγεται με βιώσιμο τρόπο. Επιπλέον, τα EV (ηλεκτρικά οχήματα) δεν είναι απλώς καλύτερα για το περιβάλλον, είναι και πιο απλά στην κατασκευή, επομένως φθηνότερα στη συντήρηση από τα ICE (οχήματα εσωτερικής καύσης). ΛΟΓΙΚΉ ΚΑΤΆΛΗΞΗ Για τους εταιρικούς στόλους, η κατά παραγγελία κινητικότητα βάσει CASE θα είναι η λογική κατάληξη εξέλιξης δεκαετιών, πέραν της ιδιοκτησίας, μέσω leasing, στην απλούστερη μορφή της. Η αποτελεσματικότητα, δηλαδή το κόστος και η τεχνολογία, θα μειώσει τη σημασία του εταιρικού αυτοκινήτου, από εξατομικευμένο προνόμιο σε εναλλάξιμο εργαλείο, που θα χρησιμοποιείται μόνον όταν όλες οι άλλες επιλογές κινητικότητας δεν διατίθενται, δεν είναι πρακτικές ή απαιτούν περισσότερο χρόνο ή χρήμα. Η εταιρική κινητικότητα θα συμβάλει αισθητά και αξιοθαύμαστα σε μεγαλύτερους στόχους οικονομικής και οικολογικής αποτελεσματικότητας. Ωστόσο, η διαχείριση του μέλλοντος της εταιρικής κινητικότητας κατ’ απαίτηση θα είναι περίπλοκη και απαιτεί δημιουργικότητα και σκληρή δουλειά – ειδικά σε ώρες αιχμής, όταν η αποτελεσματικότητα της κινητικότητας κατ’ απαίτηση μεταφράζεται αναγκαστικά σε έλλειψη επιλογών. Υπέρ (και κατά) των τάσεων του CASE Tο κόστος και η τεχνολογία θα μειώσουν τη σημασία του εταιρικού αυτοκινήτου, από εξατομικευμένο προνόμιο σε εναλλάξιμο εργαλείο CASE – ΜΕ ΤΗ ΜΑΤΙΑ ΤΟΥ ΕΙΔΙΚΟΥ CASE σημαίνει Connected, Autonomous, Shared και Electric (Συνδεδεμένη, Αυτόνομη, Διαμοιράσιμη και Ηλεκτρική). Ξεχωριστά, η κάθε τάση μεταμορφώνει την κινητικότητα. Από κοινού φέρνουν την επανάσταση. Τι σημαίνει αυτό για τους στόλους; Του FRANK JACOBS 58 ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2022
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=