ΕΝΈΡΓΕΙΑ δεν σημαίνει μόνον οικονομία, σημαίνει και πολιτική. Η κρίση στην Ουκρανία δίδαξε στην Ευρώπη πως η εξάρτησή της από το ρωσικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο αποτελεί στρατηγική αδυναμία. Η Ευρώπη έχει πλέον πάρει την απόφαση να απογαλακτιστεί από τη ρωσική ενέργεια, επομένως είναι πιθανή η επιτάχυνση της μετάβασης σε βιώσιμες πηγές ενέργειας. Αλλά μήπως μεταβαίνουμε στα τυφλά στο επόμενο πρόβλημα; ΙΣΧΎΣ ΜΠΑΤΑΡΙΏΝ 6 TWH Όσον αφορά στην κινητικότητα, η ενεργειακή μετάβαση σημαίνει μετάβαση από αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICE) σε ηλεκτρικά οχήματα (EV). Το 2020, ταξινομήθηκαν 3,2 εκατομμύρια νέα ηλεκτρικά οχήματα παγκοσμίως, ανεβάζοντας τον παγκόσμιο αριθμό στα 10,9 εκατομμύρια. Η τάση ηλεκτροκίνησης θα επιταχυνθεί: έως το 2030, τα ηλεκτρικά οχήματα θα αντιπροσωπεύουν 25% έως 75% των νέων ταξινομήσεων παγκοσμίως. Αυτό θα επιφέρει παγκόσμια ζήτηση μπαταριών συνολικής ισχύος μεταξύ 1 και 6 TWh ετησίως. Δηλαδή, πολλές μπαταρίες EV. Η τυπική λύση για ηλεκτρικά οχήματα, σήμερα και στο άμεσο μέλλον, είναι οι μπαταρίες ιόντων λιθίου. Αυτές απαιτούν πέντε βασικά ορυκτά: γραφίτη, κοβάλτιο, λίθιο, μαγγάνιο και νικέλιο. Επί του παρόντος, η αλυσίδα εφοδιασμού αυτών των ορυκτών κυριαρχείται από την Κίνα. Όχι επειδή η Κίνα είναι ιδιαίτερα πλούσια σε αυτά τα ορυκτά. Τα περισσότερα βρίσκονται σε απομακρυσμένα μέρη όπως η Χιλή, το Κονγκό και η Αυστραλία. Αλλά η Κίνα έλαβε προ πολλού την στρατηγική απόφαση να κυριαρχήσει στην επεξεργασία αυτών των ορυκτών και τώρα ελέγχει περίπου τα τρία τέταρτα αυτής της αγοράς. ΔΕΚΑΠΛΆΣΙΑ ΑΎΞΗΣΗ Για να την προλάβουν, οι κυβερνήσεις και οι κατασκευαστές αυτοκινήτων της Βόρειας Αμερικής και της Ευρώπης προσπαθούν να εξασφαλίσουν άμεση πρόσβαση εξόρυξης και επεξεργασίας σε αυτά τα ορυκτά, προκειμένου να μειώσουν την εξάρτησή τους από την Κίνα. Έτσι, ο ανταγωνισμός για αυτά τα ορυκτά είναι πιθανόν να αυξηθεί, κυρίως επειδή η προβλεπόμενη ζήτηση ορισμένων από αυτά μπορεί να δεκαπλασιαστεί τα επόμενα χρόνια. ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ Τα ηλεκτρικά οχήματα (EV) βοηθούν στην καταπολέμηση ενός παγκόσμιου προβλήματος - της κλιματικής αλλαγής - αλλά δημιουργούν ένα άλλο: εξάρτηση από ορυκτά. Θα εξαρτώμεθα εξίσου από αυτούς που εξορύσσουν και επεξεργάζονται αυτά τα ορυκτά, όσο και από εκείνους που παράγουν το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο που χρησιμοποιούμε; Από πού προέρχονται τα ορυκτά; 68 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2022
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=