ΜΙΑ ΠΑΓΚΌΣΜΙΑ ΈΚΚΛΗΣΗ για ασφαλές, βιώσιμο αστικό και προαστιακό περιβάλλον, με λιγότερες εκπομπές ρύπων, μειωμένη κυκλοφορία και προσιτή κινητικότητα, σημαίνει πως οι παραδοσιακές μεταφορές πρέπει να συμπληρωθούν με προσιτές κατά παραγγελία υπηρεσίες μετακίνησης. Τα ηλεκτρικά, τα αυτόνομα (AV) και τα οχήματα διαμοιρασμού, όπως τα robotaxi, μπορούν να αποτελούν εφικτή λύση κινητικότητας σε πολλές αστικές και προαστιακές περιοχές, αν και είναι αβέβαια η ανάπτυξη και το εύρος αυτής της αγοράς. Η ταχύτητα υιοθέτησης των robotaxi και η αντικατάσταση των ιδιωτικών αυτοκινήτων εξαρτώνται από την εξέλιξη της τεχνολογίας, τους κανονισμούς, τα κίνητρα και την πρόθεση των πελατών. Η ανάλυση προβλέπει θετικές προοπτικές για τα robotaxi, με επέκταση εμπορικών υπηρεσιών από το 2024 και ευρεία υιοθέτηση στη συνέχεια. ΑΣΤΙΚΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ Η αντιμετώπιση των αυξημένων εκπομπών και της κυκλοφοριακής συμφόρησης και η δημιουργία ελκυστικών πόλεων στις οποίες οι άνθρωποι θα θέλουν να ζουν και να επισκέπτονται, απαιτεί περιορισμό των αυτοκινήτων. Για να γίνει κάτι εκ μέρους των αρμοδίων αρχών, απαιτούνται ανάλογα και οικονομικά προσιτά υποκατάστατα κινητικότητας έναντι των ιδιωτικών αυτοκινήτων. Οι δημόσιες συγκοινωνίες δεν επαρκούν επί του παρόντος για να καλύψουν τις ανάγκες των πολιτών για ευκολία και ευελιξία. Σύμφωνα με την έρευνα της Arthur D. Little (ADL), οι παράγοντες που αναφέρουν συχνότερα οι καταναλωτές για να μη χρησιμοποιούν τα ιδιωτικά τους αυτοκίνητα και να μεταβούν σε νέες υπηρεσίες κινητικότητας είναι η αυξημένη διαθεσιμότητα (45%) και το χαμηλότερο κόστος (42%). Σε πολλές περιπτώσεις, οι αρχές και οι εταιρείες διαχείρισης δημόσιων μεταφορών ανέφεραν πως αντιμετωπίζουν δυσκολίες σε θέματα τελικής κινητικότητας σε προαστιακές περιοχές. Οι επιβάτες προτιμούν το ιδιωτικό τους αυτοκίνητο όταν ο πλησιέστερος σταθμός δημόσιας συγκοινωνίας απέχει πάνω από 650 μέτρα ή όταν απαιτούνται πάνω από 15-30 λεπτά μεταξύ τοποθεσιών, με αποτέλεσμα πολλά μεγάλα λεωφορεία να υπολειτουργούν και να κυκλοφορούν με κενές θέσεις. Οι ειδικοί προτείνουν μικρότερες και πιο ευέλικτες μονάδες, με χωρητικότητα 10 επιβατών στο μέλλον. Η κινητικότητα «καθημερινής μετακίνησης από και προς την εργασία» με επιβατικά αυτοκίνητα κυριαρχεί επί του παρόντος στο μείγμα κινητικότητας πολλών πόλεων. Σε αστικές και προαστιακές περιοχές, οι οδηγοί αντιμετωπίζουν κυκλοφοριακή συμφόρηση και δυσκολία στάθμευσης κατά τις ώρες αιχμής, με αποτέλεσμα μεγάλο χρόνο μετακίνησης και ταλαιπωρία. Τα Robotaxi προσφέρουν λύση κινητικότητας κατά παραγγελία, με δυνατότητα διαμοιρασμού AV. Τα robotaxi αποτελούν οικονομικά προσιτή εναλλακτική λύση στις μετακινήσεις και ο μεγάλος χρόνος μετακίνησης αντισταθμίζεται από τη μειωμένη συμφόρηση και το πρόβλημα της στάθμευσης. Τα robotaxi μπορούν να φέρουν επανάσταση στην αστική και προαστιακή κινητικότητα, αποτελώντας βολική, ασφαλή και προσιτή επιλογή και αντικαθιστώντας το ιδιωτικό αυτοκίνητο. ΚΑΜΠΥΛΗ ΑΠΟΔΟΧΗΣ Αρκετές κλαδικές εκθέσεις στα τέλη της δεκαετίας του 2010 κατέληγαν σε συναίνεση ως προς το δυναμικό των robotaxi και προέβλεπαν εκρηκτική ανάπτυξη έως το 2030. Προσφάτως, αυτές οι προβλέψεις μειώθηκαν δραστικά, πιθανώς λόγω μεταβαλλόμενων αντιλήψεων για την ωριμότητα της τεχνολογίας αυτόνομης οδήγησης (AD) και της δυνατότητάς της να Τα Ρομποταξί θα διαταράξουν την αγορά ΑΥΤΟΝΟΜΗ ΟΔΗΓΗΣΗ Μπορεί να συμβεί νωρίτερα από το αναμενόμενο. Ανάλυση της εταιρείας συμβούλων ARTHUR D. LITTLE Των NIKLAS BRUNDIN, DR. KLAUS SCHMITZ, JONNA SVENSSON, DAVID ASENHIELM, DANIEL JOHANNESSON, ANNA RUDIN 58 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2022
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=