Fleet Business #9

ΚΑΘΏΣ η προοπτική πλήρως αυτόνομων οχημάτων γίνεται πραγματικότητα, μια νέα σημαντική έκθεση αναφέρει πώς πρέπει να αντιμετωπίζει ο νόμος τις τεχνολογίες αυτόνομης οδήγησης. Θεωρητικά, τα αυτοκίνητα άνευ οδηγού θα περιορίσουν τη συχνότητα των συγκρούσεων, αλλά η τεχνολογία θα επιφέρει μετατόπιση της ευθύνης από τον οδηγό στον κατασκευαστή, σύμφωνα με έκθεση των Νομικών Επιτροπών της Αγγλίας, της Σκωτίας και της Ουαλίας, που ζητήθηκε από την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου. Αυτοί οι νομικοί εμπειρογνώμονες προτείνουν, σε ένα πραγματικά «αυτοοδηγούμενο» όχημα, ο οδηγός να είναι απλώς «χρήστης» - το άτομο στη θέση οδήγησης. Η ευθύνη για τον τρόπο χειρισμού του οχήματος και για τυχόν ατυχήματα θα ανήκει σε έναν Εξουσιοδοτημένο Φορέα Αυτοοδήγησης (ASDE) – είτε τον κατασκευαστή του οχήματος είτε τον προγραμματιστή λογισμικού που εξασφάλισε εξουσιοδότηση χρήσης της τεχνολογίας. Σε περίπτωση επικίνδυνης ή απρόσεκτης οδήγησης, όπως υπέρβαση του ορίου ταχύτητας ή σύγκρουση, οι Νομικές Επιτροπές υποστηρίζουν πως η ρυθμιστική αρχή και οι ασφαλιστές πρέπει να έχουν πρόσβαση σε όλα τα σχετικά δεδομένα, για να κατανοήσουν το σφάλμα και να αποδώσουν ευθύνη. Στη συνέχεια, η ρυθμιστική αρχή θα συνεργαστεί με την ASDE για να αποτρέψει την επανάληψη του περιστατικού και θα εξουσιοδοτείται να επιβάλλει κυρώσεις, αν και οι Νομικοί Επίτροποι λένε ότι στόχος τους είναι να ακολουθήσουν το παράδειγμα του αεροπορικού κλάδου, προωθώντας την «παράδοση ασφάλειας άνευ απόδοσης ευθυνών, που διδάσκεται από τα λάθη. Θεωρείται πως αυτό επιτυγχάνεται καλύτερα μέσω του συστήματος ρυθμιστικών κυρώσεων, παρά με την εφαρμογή ποινικών κυρώσεων σε ανθρώπους οδηγούς». ΕΥΘΎΝΗ ΟΔΗΓΟΎ Ο χρήστης θα εξακολουθεί να έχει κάποιες ευθύνες, σύμφωνα με τις νέες προτάσεις, όπως η ασφάλιση του οχήματος, ο έλεγχος των φορτίων και η χρήση ζωνών ασφαλείας από παιδιά. Το 2015, ο Hakan Samuelsson, τότε πρόεδρος της Volvo Cars, είπε πως η Volvo θα δεχόταν την πλήρη ευθύνη στην περίπτωση που τα αυτοκίνητά της είναι σε αυτόνομη λειτουργία, αλλά η απροθυμία του κλάδου να αναλάβει την ευθύνη έχει καθυστερήσει την ανάπτυξη συστημάτων αυτόνομης οδήγησης. ΈΡΧΟΝΤΑΙ ΤΑ ΑΥΤΟΟΔΗΓΟΎΜΕΝΑ ΑΥΤΟΚΊΝΗΤΑ Ο Matthew Avery, επικεφαλής στρατηγικών ερευνών της Thatcham Research, δήλωσε: «Στους επόμενους 12 μήνες, είναι πιθανό να έχουμε τις πρώτες εφαρμογές συστημάτων αυτόνομης οδήγησης στο Ηνωμένο Βασίλειο. Είναι σημαντικό το ότι η έκθεση της Νομικής Επιτροπής επισημαίνει τις νομικές υποχρεώσεις των οδηγών και ότι πρέπει να κατανοήσουν πως το όχημά τους δεν είναι ακόμα πλήρως αυτοοδηγούμενο. Διαθέτει συστήματα αυτοοδήγησης και, προς το παρόν, η χρήση τους θα περιορίζεται στους αυτοκινητόδρομους, σε χαμηλές ταχύτητες. Ο οδηγός θα πρέπει να είναι έτοιμος να πάρει τον έλεγχο ανά πάσα στιγμή, δεν θα μπορεί να κοιμάται ή να χρησιμοποιεί το κινητό του τηλέφωνο, το όχημα δεν θα μπορεί να αλλάξει λωρίδα και εάν ο οδηγός δεν ανακτήσει τον έλεγχο όταν χρειαστεί, θα ακινητοποιηθεί. Είναι σημαντικό να καταλάβουν οι χρήστες αυτούς τους περιορισμούς και τις νομικές τους υποχρεώσεις». ΑΥΤΌΝΟΜΗ ΟΔΉΓΗΣΗ ΈΝΑΝΤΙ ADAS Προς διευκρίνιση του θέματος, οι Νομικές Επιτροπές ζητούν σαφή διαχωρισμό μεταξύ «υποβοηθούμενης οδήγησης», όπως η αυτόνομη πέδηση έκτακτης ανάγκης και η υποβοήθηση λωρίδας, όπου το αυτοκίνητο υποστηρίζει τον οδηγό, και «ικανότητας αυτοοδήγησης», όπου το αυτοκίνητο αναλαμβάνει την οδήγηση, την παρακολούθηση του περιβάλλοντος χώρου και την αντίδραση σε συμβάντα. Η έκθεση αναφέρει πως οι κατασκευαστές πρέπει να χρησιμοποιούν ακριβή ορολογία για την προώθηση αυτών των τεχνολογιών, ώστε οι αυτοκινητιστές να κατανοούν πως πρέπει να προσέχουν στο δρόμο κατά τη χρήση συστημάτων υποβοήθησης οδήγησης. Προκειμένου ένα σύστημα να είναι πραγματικά αυτοοδηγούμενο, η εξουσιοδοτούσα αρχή πρέπει να βεβαιώνεται πως η τεχνολογία μπορεί να ελέγχει το όχημα ασφαλώς και νομίμως, ακόμα κι αν ο «οδηγός» δεν ελέγχει το περιβάλλον, το όχημα ή το χειρισμό του. «Χρησιμοποιούμε τον όρο "αυτοοδήΠοιος θα είναι νομικά υπεύθυνος; ΑΥΤΟΝΟΜΑ ΟΧΗΜΑΤΑ Τα οχήματα άνευ οδηγού θα μεταθέσουν την ευθύνη από τους αυτοκινητιστές στους κατασκευαστές, αναφέρουν οι νομικοί. Οι νομικοί εμπειρογνώμονες προτείνουν, σε ένα πραγματικά «αυτοοδηγούμενο» όχημα, ο οδηγός να είναι απλώς «χρήστης» - το άτομο στη θέση οδήγησης 56 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2022

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=