τιμή ΒEV αυξήθηκε από 30.500 ευρώ το 2010 - όταν διατίθεντο μόνον μικρά αυτοκίνητα - στις 44.500 ευρώ φέτος. Η άφιξη και η δημοτικότητα του Tesla Model 3, του Audi e-tron και πρόσφατα του Volkswagen ID.4 εξηγούν αυτή την αύξηση, λόγω των ανάλογων τιμών τους. Είναι σαφές πως οι δυτικές αγορές πρέπει να καλύψουν τη διαφορά με τις αντίστοιχες κινεζικές. Παρά τις προσπάθειες, τα ΒEV εξακολουθούν να είναι πολύ πιο ακριβά από τα μοντέλα βενζίνης και ντίζελ - κατά μέσο όρο, η μέση σταθμισμένη τιμή λιανικής πώλησης ενός EV το 2021 ήταν υψηλότερη ενός αυτοκινήτου ICE κατά 32% στην Ευρώπη και 45% στις ΗΠΑ. Έως ότου οι κατασκευαστές καταστήσουν πιο προσιτή την τιμή των ηλεκτρικών οχημάτων, η υιοθέτηση εκ μέρους των καταναλωτών θα συνεχίσει πιθανότατα να υπολείπεται των πωλήσεων της Κίνας. (Σχήμα 6) ΣΥΜΠΈΡΑΣΜΑ Τα ΒEV στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ εξακολουθούν να είναι πολύ ακριβά σε σύγκριση με τα μοντέλα ICE. Υπάρχει επείγουσα ανάγκη προσφοράς εκ μέρους του κλάδου προσιτών ηλεκτρικών μοντέλων για τους καταναλωτές. Για παράδειγμα, πέρυσι, το 44% της παγκόσμιας ζήτησης επιβατικών αυτοκινήτων αφορούσε σε SUV, αλλά οι πωλήσεις τους κάλυψαν μόνον το 25% των συνδυασμένων πωλήσεων επιβατικών EV στην Κίνα, τις ΗΠΑ και την Ευρώπη. Όσο τα δυτικά εργοστάσια προσανατολίζονται στην παραγωγή μεγάλων αριθμών οχημάτων ανώτερης κατηγορίας, είναι απίθανο οι κατασκευαστές να αλλάξουν σύντομα τα σχέδιά τους και να κατασκευάσουν οικονομικά αυτοκίνητα βασικής κατηγορίας, χωρίς την απαραίτητη ζήτηση εκ μέρους των καταναλωτών, που θα δικαιολογεί την αλλαγή προτύπων λειτουργίας τους. Ωστόσο, εάν οι τιμές των ΒEV δεν μειωθούν κατά προτεραιότητα, θα υπάρξουν σημαντικές επιπτώσεις σε ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς μεγάλο ποσοστό του κόσμου δεν θα μπορέσει ποτέ να αγοράσει ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Ο τρόπος με τον οποίο οι κατασκευαστές θα προετοιμαστούν ενόψει της κατάργησης των κινήτρων –και θα μειώσουν την τιμολόγησή τους– είναι ακόμα άγνωστος. Είναι ωστόσο σαφές πως οι κατασκευαστές των ΗΠΑ και της Ευρώπης πρέπει να μεταστρέψουν την υπάρχουσα ζήτηση των καταναλωτών για μοντέλα ICE στη γκάμα τους ΒEV και να βρουν τρόπους μείωσης του κόστους παραγωγής ή διακυνδυνεύουν να μείνουν πίσω έναντι των κινέζων ομολόγων τους. (Σχήμα 7) +45% +72% +45% +8% +67% +42% +61% +115% +55% +54% +91% +70% -15% +78% +27% +67% +87% +46% +92% +51% +51% +53% +7% ΣΧΗΜΑ 6: ΧΑΣΜΑ ΤΙΜΩΝBEV ΚΑΙ ICE. ΣΤΑΘΜΙΣΜΕΝΗΛΙΑΝΙΚΗ ΤΙΜΗ ΕΠΙΒΑΤΙΚΩΝΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝΠΟΥ ΤΑΞΙΝΟΜΗΘΗΚΑΝ ΙΑΝ.-ΜΑΙ. 2021 Πηγή: JATO, EVs: A pricing challenge 7,1% 18,1% 15,5% 6,3% 1,9% 2,4% 17,1% 18,5% 6,6% 2,7% 3,2% Χιλιάδες BEV ICE 0 € 20 € 10 € 40 € 30 € 60 € 50 € 80 € 70 € 100 € 90 € 120 € 110 € Μερίδιο αγοράς Small SUV Compact SUV Midsize SUV Large SUV Van City-car Subcompact Compact Midsize Executive MPV *Γερμανία, Γαλλία, Ην. Βασίλειο, Νορβηγία, Ολλανδία Πηγή: JATO, EVs: A pricing challenge ΣΧΗΜΑ 7: ΣΤΑΘΜΙΣΜΕΝΗΜΕΣΗ ΤΙΜΗΛΙΑΝΙΚΗΣ BEV ΚΑΙ ICE ΑΝΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ. ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΙΣ ΕΠΙΒΑΤΙΚΩΝΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ* ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ-ΜΑΪΟΥ 2021 20 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2022
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=