Fleet Business #9

ΤΗΝ ΤΕΛΕΥΤΑΊΑ δεκαετία η ανάπτυξη της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων (BEV) ήταν στο επίκεντρο των υπευθύνων χάραξης πολιτικής και της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ήταν ευκαιρία για όλους, όχι μόνο για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης μέσω της μείωσης των εκπομπών ρύπων, αλλά ως προοπτική ανάπτυξης των επιχειρήσεων σε επίπεδο τεχνολογίας και καινοτομίας. Ωστόσο, τα EV εξακολουθούν να είναι πολύ πιο ακριβά από τα μοντέλα βενζίνης και ντίζελ. Μετά τον εκτεταμένο αντίκτυπο της πανδημίας Covid-19, οι περιβαλλοντικές ανησυχίες δεν ήταν ποτέ υψηλότερες στην ημερήσια διάταξη, ενώ τα επόμενα χρόνια θα αποδειχθούν κρίσιμα αφενός για τη μείωση των εκπομπών και αφετέρου για τον ανταγωνισμό στην ηλεκτροκίνηση. Καθώς ορισμένες κυβερνήσεις προσπαθούν να μειώσουν και τελικά να αποσύρουν τα προγράμματα κινήτρων και τις επιδοτήσεις, οι κατασκευαστές πρέπει να αρχίσουν να παράγουν οικονομικά οχήματα χωρίς την υποστήριξη αυτή, προκειμένου να παραμείνουν ανταγωνιστικοί, επισημαίνει ο David Krajicek, CEO της JATO Dynamics στον πρόλογο της ανάλυσης «EV: Μια πρόκληση τιμολόγησης». Η ανάλυση της JATO Dynamics εξετάζει βασικές αγορές αυτοκινήτων, συγκεκριμένα την Κίνα, τις ΗΠΑ, τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία, την Ολλανδία και τη Νορβηγία, επισημαίνοντας πώς έχουν αλλάξει τα κίνητρα και η τιμολόγηση των EV, παράλληλα με τα βήματα της Κίνας προς την παραγωγή προσιτών EV. Οι επιδοτήσεις υπήρξαν κινητήριος παράγοντας για την υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων την τελευταία δεκαετία, αλλά η αγορά έχει αλλάξει σημαντικά σε σύγκριση με πριν από 10 χρόνια - και ακόμη περισσότερο τους τελευταίους 18 μήνες. Στο επίκεντρο αυτού του μεταβαλλόμενου τοπίου βρίσκεται η σχέση μεταξύ της τιμολόγησης των ηλεκτρικών οχημάτων και των κυβερνητικών προγραμμάτων κινήτρων, τα οποία υποστηρίζουν επί του παρόντος τις πωλήσεις αυτών των οχημάτων. Η ΜΕΤΑΒΟΛΉ ΤΩΝ ΤΙΜΏΝ Όσον αφορά στην τιμολόγηση των ηλεκτρικών οχημάτων είναι σαφής η αντίθεση ΗΠΑ και Ευρώπης, με την Κίνα. Συγκεκριμένα, οι τιμές των ΒEV στις ΗΠΑ και την Ευρώπη συνεχίζουν να αυξάνονται, ενώ στην Κίνα μειώνονται - με άμεσες επιπτώσεις στη ζήτηση. (Σχήμα 1) Στην Κίνα φέτος, το 40% των ηλεκτρικών οχημάτων που πωλήθηκαν ήταν αυτοκίνητα πόλης, με μέση λιανική τιμή 6.700 ευρώ. Και οι καταναλωτές μπορούν να αγοράσουν καινούργιο ΒEV με μόλις 3.700 ευρώ. Η τιμή στην Ευρώπη εκτοξεύτηκε συγκριτικά – και οι καταναλωτές χρειάζονται τουλάχιστον 15.740 ευρώ για να αγοράσουν ΒEV. Στις ΗΠΑ αυξήθηκε ακόμη περισσότερο, ξεκινώντας από 24.800 ευρώ. (Σχήμα 2) Αυτές οι διαφορές τιμών επηρεάζονται επίσης από τη ζήτηση και την προσφορά ηλεκτρικών μοντέλων. Στην Ευρώπη, η αγορά κυριαρχείται από τα SUV και στις ΗΠΑ από τα μεσαία σεντάν - αμφότερα ακριβότερα από τα αυτοκίνητα πόλης που κυριαρχούν στην κινεζική αγορά. (Σχήμα 3) Η πρόοδος που παρατηρείται στα ηλεκτρικά οχήματα στην Κίνα είναι εντυπωσιακή. Το 2011, η μέση τιμή λιανικής ήταν 41.800 ευρώ και φέτος μειώθηκε σημαντικά, στα μόλις 22.100 ευρώ - σημειώνοντας πτώση 47%. Η πρόοδος της Κίνας μπορεί να αποδοθεί σε μεγάλο βαθμό στην εστίασή της σε δημοφιλή αυτοκίνητα με προσιτές τιμές. Ενώ ο κλάδος γενικότερα επιχειρεί να αναπτύξει καλύτερες τεχνολογίΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ Μια ανάλυση της JATO Dynamics ΣΧΗΜΑ 1: ΣΤΑΘΜΙΣΜΕΝΗΜΕΣΗ ΤΙΜΗΛΙΑΝΙΚΗΣΠΩΛΗΣΗΣ BEV Πηγή: JATO, EVs: A pricing challenge 15.000 € 20.000 € 25.000 € 30.000 € 35.000 € 40.000 € 45.000 € 50.000 € 55.000 € 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 Κίνα ΗΠΑ Ευρώπη* *Γερμανία, Γαλλία, Ην. Βασίλειο, Νορβηγία, Ολλανδία Η εξέλιξη των τιμών την τελευταία δεκαετία 16 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2022

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=