Π Ε Ρ Ι Ο Δ Ι Κ Η Ε Κ Δ Ο Σ Η Γ Ι Α Τ Ο F L E E T M A N A G E M E N T • Α Π Ρ Ι Λ Ι Ο Σ 2 0 2 2 • # 0 9 DIRECTION BUSINESS NETWORK ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΊΑ ΜΕ ΤA FLEET EUROPE ΚΑΙ GLOBAL FLEET Εξέλιξη τιμών και μοντέλων ΗΛΕΚΤΡΟΚΊΝΗΣΗ Υποδομή και Λύσεις ΦΟΡΤΙΣΗ EV Αξιοποίηση δεδομένων ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗ Έρχονται τα robotaxi ΑΥΤΟΝΟΜΑ ΝΕΟ 308 ΑΝΟΙΓΕΙ ΝΕΟΥΣ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ Βενζίνη • Diesel • Hybrid Νέας γενιάς 3D i-Cockpit®
Μεταξύ Σκύλλας και Χάρυβδης Η εισβολή στην Ουκρανία κατέδειξε το «εύθραυστον» της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας, επιδρώντας καταλυτικά στην ήδη ευάλωτη, λόγω πανδημίας, παραγωγή της αυτοκινητοβιομηχανίας. Δεδομένων και των κυρώσεων, η πίεση στον βιομηχανικό κλάδο είναι τεράστια. Παράλληλα, η μείωση της οικονομικής εμπιστοσύνης μετά την εισβολή επιδρά στη ζήτηση, που ούτως ή άλλως είχε μεταστραφεί λόγω της κλιματικής κρίσης. Εν μέσω όλων αυτών των παγκόσμιων προκλήσεων, αλλά και των νέων τάσεων, που όχι μόνο δεν μεταβάλλουν τη δυναμική τους αλλά την εντείνουν, οι στόλοι οφείλουν να πλοηγηθούν με ασφάλεια, χαράσσοντας τη στρατηγική που θα ανταποκρίνεται τόσο στις προκλήσεις, όσο και στα ζητούμενα της εποχής. Το περασμένο έτος, το μεγαλύτερο πρόβλημα σε όλη την Ευρώπη για τους πελάτες εταιρικών στόλων ήταν η προμήθεια οχημάτων ή η έλλειψή τους και έτσι όπως εξελίσσονται τα πράγματα, το πρόβλημα αυτό θα παραμείνει, τουλάχιστον προς το παρόν. Να σημειωθεί πως, σύμφωνα με την Παγκόσμια Έρευνα Στόλου που πραγματοποιήθηκε από το Global Fleet το 2021, το 90% τουλάχιστον των Ευρωπαίων fleet managers προέβλεπαν αύξηση των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων των στόλων τους πολύ σύντομα. Παράλληλα, ήταν σαφές πως επεδίωκαν εξοικονόμηση κόστους και μεγαλύτερη ευελιξία. Οι εταιρείες διαχείρισης στόλου και leasing, τουλάχιστον οι μεγάλες, καταβάλλουν τις απαιτούμενες προσπάθειες προσαρμογής σε κάθε τέτοια νέα πρόκληση που παρουσιάζεται, επενδύοντας στην ψηφιοποίηση, σε νέες λύσεις κινητικότητας και σε ευέλικτα προϊόντα και υπηρεσίες. Αναφερόμαστε στο θέμα αυτό στις σελίδες του παρόντος τεύχους, όπως και στην εξέλιξη των τιμών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Εξηγούμε ποια χαρακτηριστικά οδηγών συνδυάζονται με κάθε σύστημα κίνησης. Παρουσιάζουμε τα μοντέλα που κυκλοφορούν ή που πρόκειται να κυκλοφορήσουν και ενδιαφέρουν τον μέσο στόλο, αλλά και τα ζητήματα που τίθενται από πλευράς υποδομής, καθώς και τις λύσεις που προσφέρονται για τη φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αναφερόμαστε στη βελτιστοποιημένη τεχνολογία ελαστικών, που είναι πολύ σημαντική για τα EV. Ενημερώνουμε για τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να γίνει ασφαλέστερη η μικροκινητικότητα, που αρχίζει να περιλαμβάνεται όλο και περισσότερο στην ευρωπαϊκή εταιρική πολιτική. Παρουσιάζουμε, ακόμα, λύσεις για αποφυγή της κυκλοφοριακής συμφόρησης και εξηγούμε πώς μπορούν οι εταιρικοί στόλοι να χρησιμοποιήσουν αποτελεσματικά τα δεδομένα συνδεδεμένων οχημάτων. Περιλαμβάνουμε επίσης ανάλυση για το πώς θα κατανέμεται η νομική ευθύνη στα αυτόνομα οχήματα, τα οποία αποτελούν την επόμενη μεγατάση και μελέτη που προβλέπει πως τα ρομποταξί θα είναι ανάμεσά μας συντομότερα από το αναμενόμενο. Επίσης, αναφερόμαστε στην πορεία των ηλεκτρικών λεωφορείων στην Ευρώπη και στην εξάρτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τα ορυκτά, μία ακόμα πρόκληση στην οποία πρέπει να ανταποκριθεί η αυτοκινητοβιομηχανία. Τέλος, ένα τρισέλιδο με στατιστικά δίνει την εικόνα των EV παγκοσμίως. Καλή ανάγνωση! Λίνα Τσαγκαράκη - Ξένου ΕΚΔΟΤΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΕΚΔΟΣΗΣ ΛΙΝΑ ΤΣΑΓΚΑΡΑΚΗ-ΞΕΝΟΥ l.tsagaraki@direction.gr ΒUSINESS DEVELOPMENT MANAGERS KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΒUSINESS UNIT MANAGER ΜΕΜΑ ΚΑΤΩΠΟΔΗ mkatopodi@direction.gr ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΤΑΙΡΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ georgiadi@direction.gr ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΥΛΗΣ ΓΙΩΤΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΘΥΜΙΑΝΟΣ ART DIRECTOR ΘΕΟΔΩΡΑ ΚΟΥΛΗ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ - ΣΚΙΤΣΑ ΦΩΤΗΣ ΦΩΤΙΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟΥ ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΥΠΈΥΘΥΝΗ ΣΥΝΔΡΟΜΏΝ ΙΩΑΝΝΑ ΜΑΚΑΡΙΟΥ ISSN έντυπης έκδοσης 2653-9918 ISSN ηλεκτρονικής έκδοσης 2732-7906 Μ. Ασίας 43 | 152 33 | Χαλάνδρι T: 210.77.12.400 | F: 210 77.85.097 e-mail: info@direction.gr www.direction.gr ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΊΑ ΜΕ FOR INTERNATIONAL FLEET & MOBILITY LEADERS T H E E X E C U T I V E N E T W O R K 3 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2022
Fleet Business Market..........................6 FLEET MANAGEMENT Συνδυάστε κινητήρια συστήματα με οδηγούς..................... 8 LEASING Πώς να χρηματοδοτήσετε το στόλο σας στην Ευρώπη............ 10 FLEET MANAGEMENT Πρότυπο στόλου για παραδόσεις οχημάτων.................... 14 ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ Η εξέλιξη των τιμών την τελευταία δεκαετία Ανάλυση της JATO Dynamics...... 16 ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ Νέα μοντέλα EV................................. 22 Λύσεις φόρτισης του στόλου το 2022.......................... 30 Υποδομή και λύσεις φόρτισης στην Ελλάδα......................................... 36 HAGER Μιχάλης Μαυρουλίδης, Product Manager, Modular Devices & Enclosures ΟRION Μπάμπης Μαρμάγγελος, Commercial Director & Co Founder BLINK CHARGING HELLAS Λίνα Πρέκα, Business Development Manager ElpeFuture Αναστάσιος Ματίκας, e-Mobility Business Development Manager ΦΟΡΤΙΣΙΣ Έλενα Ταβλάκη, Διευθύντρια Ανάπτυξης Εργασιών nrg Ηλίας Πετρής, Strategy & Business Development Manager CARGE Πέτρος Μπένος και Λευτέρης Καραμπατσάκης, Ιδρυτές Και μια άποψη από την Evziiin - Γεώργιος Δασκαλέλος, Διευθυντής Marketing & Επικοινωνίας ΕΛΑΣΤΙΚΑ Καλύτερο κράτημα, οικολογικά υλικά................................ 42 ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΣΥΜΦΟΡΗΣΗ 5 λύσεις στόλου για πόλεις.......... 44 ΜΙΚΡΟΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ 10 συστάσεις για να γίνει ασφαλέστερη...................................... 48 ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗ Αξιοποίηση δεδομένων συνδεδεμένων οχημάτων.............. 50 SHARED MOBILITY Πώς να διαχειριστείτε την κινητικότητα.................................. 53 Κοινωνικά οφέλη της κινητικότητας διαμοιρασμού........ 54 ΑΥΤΟΝΟΜΑ ΟΧΗΜΑΤΑ Ποιος θα είναι νομικά υπεύθυνος;........................... 56 ΑΥΤΟΝΟΜΗ ΟΔΗΓΗΣΗ Τα Ρομποταξί θα διαταράξουν την αγορά Ανάλυση της εταιρείας συμβούλων ARTHUR D. LITTLE............................58 ΑΥΤΟΝΟΜΑ ΟΧΗΜΑΤΑ Η αυτόνομη οδήγηση δεν είναι υποβοήθηση......................63 ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ Μεγάλη αύξηση το 2021 στην Ευρώπη........................................ 64 ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ Από πού προέρχονται τα ορυκτά;...............................................68 ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ Παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων.......................72 4 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2022 INDEX
ADVERTORIAL Το PEUGEOT 308 νέας γενιάς με μοναδική σχεδίαση και κορυφαία ποιότητα κατασκευής, φέρει το νέο έμβλημα της μάρκας, ενώ η συνολική βελτίωση της αρχιτεκτονικής αντικατοπτρίζεται στους εσωτερικούς χώρους και τονίζει το δυναμισμό και την προσωπικότητα του νέου μοντέλου. Σε ό,τι αφορά την τεχνολογία, το νέο μοντέλο προσφέρει τελευταίας γενιάς συστήματα υποβοήθησης οδήγησης, το νέο PEUGEOT i-Cockpit® και το i-Connect® Advanced, ένα πρωτοποριακό, απόλυτα μοντέρνο και δικτυωμένο σύστημα infotainment. Το νέο PEUGEOT 308 που άρχισε να πωλείται στην ελληνική αγορά τον Ιανουάριο του 2022, αποτελεί έναν ακόμα εμβληματικό εκπρόσωπο της φιλοσοφίας της «δύναμης της επιλογής» και εκτός από κινητήρες εσωτερικής καύσεως βενζίνης και πετρελαίου, προσφέρεται και με δύο plug-in υβριδικά κινητήρια σύνολα, τα οποία απαλλάσσονται από τον εταιρικό φόρο χρήσης: u HYBRID 180 e-EAT8 / κίνηση στους 2 τροχούς / συνδυασμός ενός βενζινοκινητήρα 150hp (110kW) PureTech και ηλεκτροκινητήρα 81 kW συνδεδεμένο στο κιβώτιο eEAT8 / από 24g CO2 ανά χιλιόμετρο και έως 70 χλμ αυτονομίας με 100% ηλεκτροκίνηση (βάσει του πρωτοκόλλου δοκιμών WLTP), u HYBRID 225 e-EAT8 / κίνηση στους 2 τροχούς / συνδυασμός βενζινοκινητήρα 180 hp (132 kW) PureTech και ηλεκτροκινητήρα 81 kWσυνδεδεμένο στο κιβώτιο e-EAT8 / απο 26g CO2 ανά χιλιόμετρο έως 71 χλμ αυτονομίας με 100% ηλεκτροκίνηση (βάσει του πρωτοκόλλου δοκιμών WLTP). Η μπαταρία ιόντων λιθίου έχει χωρητικότητα 12,4kWh, και διατίθεται με δύο τύπους ενσωματωμένου φορτιστή, που ικανοποιούν όλες τις χρήσεις και λύσεις επαναφόρτισης του χρήστη, με στάνταρ ένα μονοφασικό φορτιστή 3,7kW και προαιρετικά ένα μονοφασικό φορτιστή 7,4kW. ΟΙ ΕΚΤΙΜΏΜΕΝΟΙ ΧΡΌΝΟΙ ΦΌΡΤΙΣΗΣ ΕΊΝΑΙ ΟΙ ΑΚΌΛΟΥΘΟΙ: u μέσω Wall Box (32 A) 7,4 kW, για πλήρη φόρτιση σε 1 ώρα 55λεπτά με μονοφασικό ενσωματωμένο φορτιστή (7,4kW), u μέσω ενισχυμένης παροχής (16 A), για πλήρη φόρτιση σε 3ώρες 50λεπτά με μονοφασικό ενσωματωμένο φορτιστή (3,7kW), u μέσω συμβατικής παροχής (8 A), για πλήρη φόρτιση σε 7ώρες 5λεπτά με μονοφασικό ενσωματωμένο φορτιστή (3,7 kW). Να σημειωθεί ότι όλες οι υβριδικές εκδόσεις του μοντέλου επωφελούνται από τον μηδενικό εταιρικό φόρο χρήσης, μπαίνουν στο δακτύλιο και απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας. Ακόμα, για τη διευκόλυνση των πελατών της προς την ενεργειακή μετάβαση η Peugeot προσφέρει μια σειρά λύσεων φόρτισης για το σπίτι ή την εργασία, μέσω μία ευρείας γκάμας εξοπλισμού (ενισχυμένη παροχή, Wall box, Smart Wall box, κλπ.), μια μελέτη αξιολόγησης της υφιστάμενης ηλεκτρικής εγκατάστασης και την καλύτερη λύση φόρτισης καθώς και την τελική εγκατάσταση, μέσω των προτεινόμενων συνεργατών μας. H μπαταρία καλύπτεται από εγγύηση 8 ετών ή 160.000 km για το 70% της χωρητικότητας φόρτισης. Από την εφαρμογή MyPeugeot® για smartphone ή μέσω της κεντρικής οθόνης, υπάρχει τώρα η δυνατότητα του προγραμματισμού φόρτισης του ηλεκτρικού Peugeot από απόσταση και ενεργοποίηση του κλιματισμού στην επιθυμητή θερμοκρασία. Το νέο PEUGEOT 308 είναι το πρώτο όχημα της γκάμας που φέρει το νέο λογότυπο της PEUGEOT. Διαχρονική, με τη γαλλική τεχνογνωσία και παράδοση, η μάρκα ανοίγει μια νέα σελίδα στην ιστορία της. ΝΕΟ PEUGEOT 308 Το νέο πρόσωπο της Peugeot 5 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2022
Οι στόλοι να μειώσουν την ταχύτητα κατά 10 χλμ/ώρα Πολιτικοί και αναλυτές καλούν τις επιχειρήσεις να θεσπίσουν χαμηλότερα όρια ταχύτητας, περιορισμούς στη χρήση αυτοκινήτου και να ενθαρρύνουν την εργασία κατ’ οίκον, στο πλαίσιο μέτρων που ελήφθησαν για μείωση της ζήτησης πετρελαίου. Οι τιμές της βενζίνης και του ντίζελ εκτοξεύθηκαν με την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, λόγω των κυρώσεων που επέβαλε η Δύση στις ρωσικές εξαγωγές. Η Διεθνής Αρχή Ενέργειας (IEA) αναφέρει πως η ζήτηση πετρελαίου θα μπορούσε να μειωθεί κατά 2,7 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως (ισοδυναμεί με τη ζήτηση πετρελαίου όλων των αυτοκινήτων της Κίνας) εάν οι στόλοι και οι ιδιώτες οδηγοί εφαρμόσουν το σχέδιό της 10 σημείων για τη μείωση της χρήσης πετρελαίου. ETSC: Οι στόλοι να υπόκεινται σε πρόστιμα Οι στόλοι θα μπορούσαν να βρεθούν αντιμέτωποι με πρόστιμα υπέρβασης ταχύτητας, μετά την απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) να καταστήσουν οι εθνικές κυβερνήσεις τον ιδιοκτήτη ή τον κάτοχο οχήματος υπεύθυνο για παραβάσεις υπερβολικής ταχύτητας και όχι τον οδηγό. Η αρχή της «ευθύνης του ιδιοκτήτη» βελτιώνει την αποτελεσματικότητα καταβολής προστίμων για παραβάσεις οδήγησης: «Δεδομένου ότι είναι ευκολότερος και ταχύτερος ο εντοπισμός του ιδιοκτήτη παρά του οδηγού», σύμφωνα με το ETSC. Το «Dare Forward 2030» θέτει δύσκολους στόχους. Τι σας διαβεβαιώνει πως αυτοί μπορούν να επιτευχθούν; ρώτησε το Automotive News τον 63χρονο CEO Carlos Tavares. «Πρόκειται για πρόγραμμα που εφαρμόζεται από τη βάση προς τα επάνω [που σημαίνει ότι αναπτύχθηκε στα χαμηλότερα επίπεδα της εταιρείας και διοχετεύτηκε μέσω διαδοχικών επιπέδων μέχρι τη διοίκηση]. Ρώτησα την ομάδα πολλές φορές, “Είστε σίγουροι ότι μπορείτε να το κάνετε αυτό;”. Είπαν “ναι”. Προέκυψε ένα πολύ δυνατό πρόγραμμα, γιατί ο κόσμος θέλει αλλαγή. Δεν θέλει να εγκλωβιστεί σε μια παραδοσιακή εταιρεία δεινόσαυρο. Οι άνθρωποί μας ασπάστηκαν αμέσως την αλλαγή. Κάποια ενδιαφερόμενα μέρη και συγκεκριμένα κάποιες κρατικές αρχές, ίσως εκπλαγούν με την ταχύτητα των αποφάσεών μας. Έχουμε δοσοληψίες με πολλές startup και εταιρείες τεχνολογίας και μπορώ να σας διαβεβαιώσω πως η ταχύτητα λήψης αποφάσεων της Stellantis είναι ίδια με τη δική τους, παρόλο που πολλοί μας βλέπουν ως δεινόσαυρο. Η ταχύτητα αποφάσεων της Stellantis Volvo Cars: νέος τεχνολογικός κόμβος 700 θέσεων εργασίας Η Volvo Cars επεκτείνει την παρουσία της στη Στοκχόλμη, επενδύοντας σε τεχνολογικό κόμβο στο κέντρο της πρωτεύουσας και δημιουργώντας χώρο εργασίας για περισσότερους από 700 επαγγελματίες ειδικούς στη μηχανική λογισμικού, την επιστήμη δεδομένων και ανάλυσης, τη διαχείριση προϊόντων, την διαδικτυακή επιχειρηματικότητα και την εμπειρία χρηστών. Η εταιρεία σκοπεύει να προσελκύσει εκατοντάδες νέα μέλη από όλο τον κόσμο στον τεχνολογικό της κόμβο. Ως τόπος με πολλές παγκοσμίως επιτυχημένες εταιρείες τεχνολογίας δισεκατομμυρίων δολαρίων, η Στοκχόλμη έχει διεθνή απήχηση στην παγκόσμια τεχνολογία. Ηλεκτροκίνηση στόλων στην Ευρώπη Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζετε στην Ευρώπη, στη στρατηγική ηλεκτροκίνησης στόλου, ρώτησε το Fleet Europe τον Ricardo Koevoet, Procurement Team Lead Fleet Global της ABB. «Ενώ έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος στην ανάπτυξη υποδομής φόρτισης στην Ευρώπη - χάρη και στο χαρτοφυλάκιο φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων της ABB - γνωρίζουμε ότι σε αρκετές χώρες απαιτούνται περαιτέρω επενδύσεις δημόσιας υποδομής φόρτισης. Επιπλέον, αντιλαμβανόμαστε την ανάγκη βελτίωσης της εμπειρίας πληρωμής της φόρτισης. Επί του παρόντος, χρησιμοποιούμε διάφορες κάρτες φόρτισης σε κάποιες χώρες για όσο το δυνατόν μεγαλύτερη κάλυψη. Ταυτοχρόνως, ελπίζουμε να κυκλοφορήσουν περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα, συμπεριλαμβανομένων των στέισον βάγκον, για τους μηχανικούς μας». 6 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2022
Νέο Skoda KAROQ: εντυπωσιακή εμφάνιση, καλύτερη αεροδυναμική Το επιτυχημένο μοντέλο αναβαθμίζεται: η Škoda χρησιμοποιεί βελτιωμένο σχεδιαστικό ύφος, βιώσιμα υλικά, νέες τεχνολογίες και επιλογή αποδοτικών εξελιγμένων κινητήρων τελευταίας γενιάς. Από το λανσάρισμά τους ως δεύτερη γκάμα μοντέλων SUV, το 2017, έχουν παραχθεί περισσότερα από μισό εκατομμύριο KAROQ και καθιερώθηκαν ως βασικά μικρότερα μοντέλα της γκάμας Škoda. Το συμπαγές SUV διατίθεται σήμερα σε 60 χώρες. Προς πλήρη εξηλεκτρισμό η Jeep Η επιτυχημένη πορεία των Jeep 4xe πλαισιώνεται από το νέο υβριδικό σύστημα των 48V, που εφοδιάζει τα Renegade και Compass, με στόχο να αυξηθεί περαιτέρω η προσφορά εξηλεκτρισμένων Jeep, προσεγγίζοντας το στόχο του 100% που έχει θέσει η εταιρεία για την Ευρώπη. Για το λόγο αυτό η Jeep για πρώτη φορά σε υβριδικό σύστημα της κατηγορίας προσφέρει λειτουργίες αμιγώς ηλεκτρικής κίνησης, με τον ηλεκτροκινητήρα των 15 kW που εφοδιάζει τα δύο μοντέλα να έχει τη δυνατότητα να τα κινήσει χωρίς τη χρήση του θερμικού κινητήρα σε συνθήκες υψηλής κίνησης/ χαμηλών ταχυτήτων, όπου ο ηλεκτροκινητήρας έχει σαφές πλεονέκτημα απόδοσης σε σχέση με το θερμικό. Πόσο προσαρμόσιμα είναι τα εργοστάσια στη συνεχή ανάπτυξη της τεχνολογίας μπαταριών, ρωτήθηκε ο Sebastian Wolf, Head of Operations Battery Cell Volkswagen Group. «Ο σχεδιασμός του τυπικού εργοστασίου βασίζεται σε τεχνολογικό matrix, το οποίο καλύπτει περισσότερες από 30 προβλέψιμες καινοτομίες διεργασιών μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Περιλαμβάνουν την ξηρή επίστρωση ηλεκτροδίων, νέα κυτταρική χημεία και μπαταρίες ξηρού τύπου. Υποθέτουμε ότι θα συνεχίσουμε την παραγωγή σε τρεις γενιές εργοστασίων. Θα αλλάξει μια σειρά από αλυσίδες διεργασιών και θα αντικαταστήσουμε ορισμένες εγκαταστάσεις. Κάθε γενιά τυπικών εργοστασίων έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να είμαστε πάντα συμβατοί προς τα πάνω και έτσι να διασφαλίζουμε ότι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τις επενδύσεις μακροπρόθεσμα». Gigafactories της Volkswagen στη Europe Η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά BEV στον κόσμο Πέρυσι, η Ευρώπη εδραίωσε τη θέση της ως η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά BEV στον κόσμο, τόσο από άποψη όγκου όσο και μεριδίου αγοράς, μετά την Κίνα, η οποία κατείχε συνολικό μερίδιο αγοράς 12,3% γι’ αυτά τα οχήματα. Οι προσπάθειες των κατασκευαστών να επεκτείνουν την προσφορά τους στα EV προσφέρουν στους ευρωπαίους καταναλωτές περισσότερες επιλογές από ποτέ. Το 2018 υπήρχαν 28 διαφορετικά ηλεκτρικά μοντέλα διαθέσιμα. Η προσφορά αυξήθηκε σε 33 το 2019 και σε 57 το 2020. Πέρυσι, οι Ευρωπαίοι μπορούσαν να επιλέξουν από 74 διαφορετικά ηλεκτρικά μοντέλα. Νέο Peugeot 308 με premium Focal Hi-Fi System Το σύστημα FOCAL® Premium Hi-Fi του νέου PEUGEOT 308, το οποίο αναπτύχθηκε σε συνεργασία με τη Focal, γαλλική εταιρεία εξειδικευμένη στην ακουστική υψηλής ακρίβειας, είναι αποτέλεσμα υπερτετραετούς σχεδιαστικής συνεργασίας. Τέλεια ενσωματωμένο στο PEUGEOT i-cockpit του νέου 308, προσφέρει εξατομικευμένη εμπειρία ήχου, συνδυάζοντας την απόλαυση της ευκρινούς ακρόασης με την οδήγηση υψηλής πιστότητας. Οι ομάδες PEUGEOT και FOCAL συνεργάστηκαν για τον καθορισμό συγκεκριμένης θέσης κάθε ηχείου, για εξαιρετική ηχητική απόλαυση των επιβατών. Οι ομάδες μελέτησαν τα στρατηγικά μέρη (θύρες, σχάρες, διακοσμητικά στοιχεία, τζάμια κ.λπ.), για καλύτερη απόδοση εντός της καμπίνας. Φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων και για τη θάλασσα Μια νέα σειρά προϊόντων υψηλής καινοτομίας για τον κλάδο της φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων όχι μόνον στη στεριά και στο δρόμο, αλλά και εν πλω, έρχονται από την EVziiin©. Η EVziiin φέρνει τις συγκεκριμένες state-ofthe-art λύσεις στην Ελλάδα σε συνεργασία με την Marine Charging Point Ltd, μία πρωτοπόρο εταιρεία από τη Φινλανδία, μαζί με την οποία θα μεταφέρουν τη σημαντική εμπειρία της Σκανδιναβικής Χερσονήσου στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, τώρα και στις ελληνικές θάλασσες. 7 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2022
Η ΗΛΕΚΤΡΟΚΊΝΗΣΗ των οχημάτων γίνεται σταδιακά, ανάλογα με την ετοιμότητα των οδηγών, τα κίνητρα, τις απαγορεύσεις των πόλεων στα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης και την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης. ΣΩΣΤΟΣ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ Μέχρι το τέλος της δεκαετίας, η ηλεκτρική ενέργεια θα είναι λίγο-πολύ ο κανόνας, αλλά εφόσον τα συμβόλαια των εταιρικών αυτοκινήτων λήγουν στο ήμισυ αυτού του διαστήματος, το πλήθος των κινητήρων στην αγορά δεν χάνει τη σημασία του. Ποια χαρακτηριστικά οδηγού συνδυάζονται με το σωστό σύστημα κίνησης; Για σωστό συνδυασμό, πρέπει να λάβετε υπόψη τα χιλιόμετρα του οδηγού, τη συγκεκριμένη καθημερινή διαδρομή, τα κίνητρα και τον προτιμώμενο τύπο οχήματος. Παραδείγματα: ένας οδηγός που διανύει 40 χιλιόμετρα από το σπίτι του στη δουλειά δεν θα επωφεληθεί από το ντίζελ, η plug-in υβριδική τεχνολογία αφορά σε μεγαλύτερα αυτοκίνητα και όσοι δεν έχουν εύκολη πρόσβαση σε σημεία φόρτισης θα πρέπει να απέχουν από ηλεκτρικό όχημα. ΥΠΕΡ ΚΑΙ ΚΑΤΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΚΙΝΗΣΗΣ Μια ματιά στους διαφορετικούς κινητήρες: uICE: Τα μοντέλα βενζίνης χωρίς κάποια μορφή ηλεκτροκίνησης θα αρχίσουν να σπανίζουν και οι υψηλότερες εκπομπές τους CO2 συνεπάγονται φορολογική επιβάρυνση. Η απαγόρευση ή η πρόσβαση με διόδια στην πόλη θα αποτελεί όλο και μεγαλύτερο πρόβλημα. Το ντίζελ προτιμάται για μεγαλύτερα οχήματα και για όσους ταξιδεύουν συχνά σε αυτοκινητόδρομους (πάνω από 30 000 χιλιόμετρα το χρόνο) και επιθυμούν γρήγορο ανεφοδιασμό προς εξοικονόμηση χρόνου. + Κόστος αγοράς, αυτονομία, χαμηλό CO2 στα οχήματα ντίζελ - Κόστος συντήρησης, υψηλό CO2 στα οχήματα βενζίνης, απαγορεύσεις ή διόδια σε ζώνες χαμηλών εκπομπών (LEZ και ZEZ) uCNG: Το συμπιεσμένο φυσικό αέριο είναι το καθαρότερο από τα ορυκτά καύσιμα, βελτιώνει την ποιότητα του αέρα και προσφέρει καλή αυτονομία. Λίγα διαθέσιμα μοντέλα, περιορισμένες υποδομές, ενώ οι κατασκευαστές εγκαταλείπουν την τεχνολογία. Προτιμάται στα ελαφρά επαγγελματικά (LCV). + Ποιότητα αέρα, τιμή, αυτονομία - Δίκτυο, μικρότερα επιβατικά αυτοκίνητα, πάγωμα ανάπτυξης uΥβριδικά (HEV): Υποστηρίζονται από μια μικρή μπαταρία (ήπια και αμιγή) και έχουν σχετικά μικρότερη κατανάλωση. Η μπαταρία τους επαναφορτίζει συνεχώς και έτσι το σύστημα είναι πάντα «ενεργό». Λιγότερο αποτελεσματικά στους αυτοκινητόδρομους. + πάντα φορτισμένο, όχι πολύ ακριβό, μεγάλη ποικιλία οχημάτων - επισκιάστηκε από τα PHEV, μικρό φορολογικό όφελος, αναποτελεσματικότητα στους αυτοκινητόδρομους Συνδυάστε κινητήρια συστήματα με οδηγούς FLEET MANAGEMENT Το μερίδιο ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνεται στους ευρωπαϊκούς στόλους και διατίθεται ευρεία γκάμα συστημάτων κίνησης προς επιλογή. Τα μοντέλα βενζίνης χωρίς κάποια μορφή ηλεκτροκίνησης θα αρχίσουν να σπανίζουν και οι υψηλότερες εκπομπές τους CO2 συνεπάγονται φορολογική επιβάρυνση 8 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2022
uPlug-in υβριδικά (PHEV): Μια εξωτερικά φορτισμένη μεγαλύτερη μπαταρία μπορεί να κινήσει το αυτοκίνητο για περίπου 50 χιλιόμετρα χωρίς την παρεμβολή του κινητήρα ICE. Ορισμένα μοντέλα μπορούν να ενεργοποιήσουν τη λειτουργία EV σε αστικές περιοχές μέσω γεωφραγής και διαθέτουν ταχυφόρτιση. Συνήθως, τα φορολογικά οφέλη είναι όμοια με των BEV. Ωστόσο, με άδεια μπαταρία, τα PHEV έχουν πολύ μεγαλύτερη κατανάλωση από τα ICE. Ταιριάζουν καλύτερα σε οδηγούς με μικρότερες μετακινήσεις. + φορολογικά οφέλη, κατάλληλα για LEZ και λειτουργία EV - συνήθως μεγαλύτερα αυτοκίνητα, αναποτελεσματικά σε μεγαλύτερες αποστάσεις, βαρέα οχήματα uΗλεκτρικά (BEV): Έρευνες δείχνουν πως οι οδηγοί EV όντως καλύπτουν μεγάλες αποστάσεις. Οι εκπομπές τους είναι μηδενικές, το κόστος συντήρησης και η φορολογητέα αξία εταιρικού αυτοκινήτου παραμένουν χαμηλά και οι υποδομές φόρτισης αναπτύσσονται. Οι στόλοι και οι ενοικιάσεις εξαρτώνται από την πιο ακριβή και όχι πάντα διαθέσιμη τεχνολογία ταχυφόρτισης, π.χ. σε χώρους στάθμευσης. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απαιτούν εξοικείωση οδηγού και παρ΄όλο που είναι ευπρόσδεκτα στις ζώνες χαμηλών εκπομπών ρύπων, οι κάτοικοι δυσκολεύονται στη φόρτιση. + μηδενικές εκπομπές, χαμηλό κόστος συντήρησης, φορολογικά οφέλη - φόρτιση στις πόλεις, άγχος αυτονομίας, λιγότερες επιλογές οχημάτων uΥδρογόνου (FCEV): Με τις μπαταρίες να είναι λιγότερο κατάλληλες για μεγάλα επαγγελματικά οχήματα, το υδρογόνο μπορεί να παρέμβει ως λύση. Υπάρχουν πολύ λίγα επιβατικά αυτοκίνητα και, ενώ ο ανεφοδιασμός διαρκεί μόνο λίγα λεπτά, το υπανάπτυκτο δίκτυο σταθμών αποτελεί τεράστιο πρόβλημα. Το ίδιο ισχύει και για τη μεγάλης κλίμακας παραγωγή πράσινου υδρογόνου, ως απαραίτητη προϋπόθεση βιωσιμότητας. Οι επιτόπιες υποδομές μπορεί να αποτελέσουν λύση. + μηδενικές εκπομπές, ταχύς ανεφοδιασμός, καλή αυτονομία - υποδομές, επιλογή μοντέλου, διαθεσιμότητα πράσινου υδρογόνου Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απαιτούν εξοικείωση οδηγού και παρ΄όλο που είναι ευπρόσδεκτα στις ζώνες χαμηλών εκπομπών ρύπων, οι κάτοικοι δυσκολεύονται στη φόρτιση 9 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2022
ΣΎΜΦΩΝΑ με την Παγκόσμια Έρευνα Στόλου (Global Fleet Survey) 2021, το full-service leasing είναι η προτιμώμενη λύση χρηματοδότησης του 93% των ευρωπαϊκών στόλων – περισσότερο από οπουδήποτε αλλού στον κόσμο. Ωστόσο, πάνω από τους μισούς (52%) ευρωπαίους υπεύθυνους στόλου επιθυμούν να αλλάξουν συνεργάτες leasing σε τουλάχιστον μία χώρα, ειδικά στη Γερμανία (14%), το Βέλγιο και τη Δανία (11%). ΈΛΛΕΙΨΗ ΗΜΙΑΓΩΓΏΝ Αυτά τα δύο στοιχεία δείχνουν την παράδοξη σχέση των στόλων με τους προμηθευτές τους: γενικά ικανοποιημένοι – αλλά ερευνούν τι άλλο υπάρχει στην αγορά. Τα γεγονότα του περασμένου έτους απλώς επιδείνωσαν την κατάσταση. Το 2021, το μεγαλύτερο πρόβλημα στην Ευρώπη για τους πελάτες εταιρικών στόλων ήταν η προμήθεια οχημάτων ή η έλλειψή τους, λόγω αντίστοιχης έλλειψης ημιαγωγών. Αυτό επιδείνωσε την απογοήτευση και την ενόχληση της υπάρχουσας κρίσης: οι πελάτες στόλου είχαν ήδη επεκτείνει τις συμβάσεις leasing από την αρχή της πανδημίας. Το θέμα αυτό επηρεάζει τις στρατηγικές των υπευθύνων στόλου. Ήδη η Παγκόσμια Έρευνα Στόλου 2021 το επεσήμανε. u Οι ευρωπαίοι υπεύθυνοι στόλων επιθυμούν, περισσότερο από οποιονδήποτε συνάδελφό τους σε παγκόσμιο επίπεδο, τον διαχωρισμό των υπηρεσιών από τη σύμβαση μίσθωσης, ιδίως στα καύσιμα (59%), τις ασφάλειες (51%) και τη διαχείριση στόλου (38%). u Οι ευρωπαϊκοί στόλοι επιδιώκουν μεγαλύτερη ετήσια εξοικονόμηση (7,8%) από οπουδήποτε αλλού στον κόσμο. Οι περισσότεροι υπεύθυνοι στόλου αναμένουν αυτή η εξοικονόμηση να προέλθει τουλάχιστον εν μέρει από κατασκευαστές ή συνεργάτες leasing (71%), επιλογή οχημάτων (59%) και βελτιστοποίηση χρήσης καυσίμου (52%). ΑΚΊΝΔΥΝΕΣ ΛΎΣΕΙΣ Τώρα πλέον, οι ευρωπαϊκοί στόλοι στρέφονται σε πιο ακίνδυνες λύσεις, ενσωματώνοντας πιο ευέλικτα προϊόντα και βραχυπρόθεσμες συμβάσεις στις πολιτικές τους. Στόχος είναι, φυσικά, η πρόβλεψη και η αντιμετώπιση πιθανών νέων κρίσεων. Ακόμα κι αν αυτό σημαίνει χαλάρωση των δεσμών με τους παραδοσιακούς παρόχους leasing. Τα καλά νέα είναι πως οι εταιρείες leasing σε όλη την Ευρώπη ακούν τους πελάτες και ανταποκρίνονται ανάλογα, επενδύοντας σε νέες λύσεις κινητικότητας και ευέλικτα προϊόντα και υπηρεσίες. Η δήλωση του Alain Van Groenendael, CEO της Arval, κατά τη συζήτηση στο τελευταίο Fleet Europe Summit στις Βρυξέλλες, αποδίδει σωστά την αντίληψη και ευαισθησία των παρόχων: «Το τυπικό πρότυπο εταιρικού αυτοκινήτου εξελίσσεται, τείνοντας να ενσωματωθεί στους μισθούς, τους προϋπολογισμούς κινητικότητας, τα οχήματα διαμοιρασμού. Αλλά όχι αρκετά. Μια Πώς να χρηματοδοτήσετε το στόλο σας στην Ευρώπη LEASING Η Ευρώπη είναι η πιο ώριμη αγορά leasing οχημάτων στον κόσμο. Αποτελεί την πιο δημοφιλή μέθοδο χρηματοδότησης εταιρικών στόλων και διεισδύει πλέον σοβαρά στην ιδιωτική αγορά. Αλλά αυτή η φαινομενική επιτυχία δεν πρέπει να οδηγήσει σε εφησυχασμό, γράφουν οι Steven Schoefs και Frank Jacobs του Fleet Europe. Η αγορά αλλάζει, οι πελάτες είναι έτοιμοι για νέα πράγματα και οι εταιρείες leasing δεν πρέπει να τους θεωρούν δεδομένους. 10 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2022
πιο σημαντική τάση: οι εταιρείες μάς ζητούν να παρέχουμε λύσεις κινητικότητας για όλους τους εργαζομένους τους. Αισιοδοξώ πως η ανάπτυξη της τάσης αυτής θα αντισταθμίσει με το παραπάνω τυχόν απώλειες». ΥΨΗΛΌΤΕΡΕΣ ΤΙΜΈΣ Ωστόσο, στην ίδια εκδήλωση, ο συνάδελφός του Tim Albertsen, CEO της ALD, προειδοποίησε πως, ενόψει των προβλημάτων παράδοσης, «οι κατασκευαστές επιδιώκουν να εξυγιάνουν την αγορά, που θα σημάνει υψηλότερες τιμές. Ένα μέρος θα μετακυλίσει στους πελάτες μας, επομένως το leasing θα ακριβύνει. Αυτό σημαίνει πως πρέπει να μιλήσουμε με τους πελάτες μας για την προσαρμογή των πολιτικών για τα αυτοκίνητα». Αύξηση κόστους έναντι καλύτερων προϊόντων και υπηρεσιών: πώς θα αντιδράσουν οι πελάτες; Ένας τρόπος να τους διατηρήσουν είναι να αναπτύξουν οικονομίες κλίμακας, προκειμένου να βρεθεί η χρυσή τομή μεταξύ τιμής και ποιότητας υπηρεσιών. Αυτό εξηγεί γιατί οι εταιρείες leasing επεκτείνουν το εύρος των πελατών τους: οι εκμισθωτές πλέον δεν παρέχουν απλώς υπηρεσίες B2B, αλλά επεκτείνονται σε υπηρεσίες B2B2E και ακόμα και σε υπηρεσίες B2B2E2C. ΈΝΩΣΗ ΔΥΝΆΜΕΩΝ Έτσι εξηγείται επίσης γιατί η ALD και η LeasePlan, δύο σημαντικές εταιρείες του κλάδου leasing, ανακοίνωσαν στην αρχή του έτους πως θα ενώσουν τις δυνάμεις τους για να καταστούν μεγαλύτερη εταιρεία. Όχι απλώς μεγαλύτερη εταιρεία leasing, αλλά καλύτερος πάροχος κινητικότητας. Αυτό συνάδει με τις προσδοκίες των πελατών στόλου: πως οι εταιρείες leasing θα εξελιχθούν σε πραγματικούς παρόχους κινητικότητας και ακόμα και σε εταιρείες ολοκληρωμένης κινητικότητας. Και πράγματι, λόγω της εμπειρίας τους στην παροχή λύσεων υπηρεσιών αυτοκινήτων, οι εταιρείες leasing ίσως είναι σε καλύτερη θέση να καταστούν ειδικοί ολοκληρωμένης διαχείρισης κινητικότητας. Το 2021, το μεγαλύτερο πρόβλημα στην Ευρώπη για τους πελάτες εταιρικών στόλων ήταν η προμήθεια οχημάτων ή η έλλειψή τους, λόγω αντίστοιχης έλλειψης ημιαγωγών. Η έλλειψη αυτή συνεχίζεται ως σήμερα και, όπως προειδοποίησε πρόσφατα ο Oliver Zipse, επικεφαλής της BMW και της ACEA, αναμένεται να συνεχιστεί μέχρι το 2023 Κάτι τέτοιο απαιτεί πολύ περισσότερο από απλή συγχώνευση και μεγέθυνση εταιρειών leasing. Στην Ευρώπη, οι εταιρείες αυτές γνωρίζουν πως πρέπει να επεκτείνουν τις ψηφιακές τους ικανότητες και το πράττουν εστιάζοντας στη συνδεδεμένη τεχνολογία και με εξορθολογισμό εσωτερικών διαδικασιών, υποστηρίζοντας την μετάβαση διαχείρισης στόλου και κινητικότητας εξωτερικών πελατών. ΠΡΩΤΆΘΛΗΜΑ ΚΙΝΗΤΙΚΌΤΗΤΑΣ Βλέποντας την τάση ενοποίησης να επιταχύνεται κατά τη διάρκεια του 2022, οι πελάτες στόλου φοβούνται πως το αναδυόμενο τοπίο του κλάδου leasing θα επιφέρει πολύ μεγάλες διαφορές μεταξύ κάποιων λίγων μεγάλων εταιρειών και πλήθους πολύ μικρών. Θα μετατρεπόταν σε Πρωτάθλημα Κινητικότητας, στο οποίο όμως θα υπήρχαν πολύ μικρά περιθώρια ανταγωνισμού. Και ο ανταγωνισμός είναι ακριβώς ό,τι χρειάζεται, όπως και στα EV. Όπως δείχνει το πόρισμα της Παγκόσμιας 11 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2022
Έρευνας Στόλου 2021, το 90% τουλάχιστον των ευρωπαίων υπευθύνων στόλου προβλέπουν πως θα αυξηθούν τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα των στόλων τους εντός του έτους. Αυτό αποτελεί το υψηλότερο ποσοστό παγκοσμίως. Ευτυχώς, οι εταιρείες leasing καταβάλλουν τεράστιες προσπάθειες ηλεκτροκίνησης των οχημάτων τους, η καθεμιά με τον τρόπο της. Παραδείγματα: u Η ALD προβλέπει το 30% των νέων αυτοκινήτων της να είναι EV έως το 2025, ποσοστό που θα ανέλθει στο 50% έως το 2030. u Η LeasePlan μετέτρεψε τον στόλο της σε BEV εντός του 2021 και σκοπεύει να απανθρακοποιήσει πλήρως το σύνολο του χρηματοδοτούμενου στόλου της μέχρι το 2030. (Μένει να δούμε πού ακριβώς θα καταλήξουν οι φιλοδοξίες ηλεκτροκίνησης της συγχωνευμένης εταιρείας). u Η Arval αύξησε τον στόχο υιοθέτησης EV από 500.000 σε 700.000 ηλεκτροκίνητα οχήματα έως το 2025. ΚΥΡΙΑΡΧΊΑ EV Παρά τα προβλήματα προμήθειας νέων οχημάτων, είναι σαφές ότι το 2022 θα είναι μια ακόμα χρονιά κατά την οποία στους στόλους θα κυριαρχήσουν τα ηλεκτρικά οχήματα. Οι εταιρείες leasing γνωρίζουν καλά πως το μέλλον θα είναι ηλεκτρικό και –όπως αναμενόταν– θέτουν τις βάσεις για μια ολοκληρωμένη προσφορά, βάσει προτιμητέων συνεργασιών με παρόχους άλλων τομέων EV, όπως η φόρτιση και η συνδεσιμότητα – που θα υποστηρίξουν την απρόσκοπτη μετάβαση των πελατών στα EV. u Απρόσκοπτη: αυτό επιθυμούν οι πελάτες στόλου, είτε πρόκειται για leasing, λύσεις κινητικότητας είτε ηλεκτροκίνηση στόλου. u Ευέλικτη: μία ακόμα σημαντική απαίτηση των πελατών. Θέλουν να μπορούν να αλλάξουν τη φύση και τη σύνθεση του στόλου τους και ιδιαίτερα των λύσεων κινητικότητας το συντομότερο δυνατόν, ώστε να ανταποκρίνονται στις υπάρχουσες ανάγκες. Αυτές οι δύο απαιτήσεις είναι δύσκολο να συνδυαστούν. Ωστόσο, αυτό πρέπει να κάνουν οι πάροχοι στόλων. Ενόσω οι εταιρείες leasing προσπαθούν να επιτύχουν οικονομίες κλίμακας, δεν πρέπει να παραβλέπουν το σημαντικότερο και πολυτιμότερο περιουσιακό τους στοιχείο, τους πελάτες τους. Πρέπει πάντα να δίνουν προτεραιότητα στον πελάτη. Το πρώτο βήμα είναι η απόλυτη κατανόηση αυτού και η σαφής γνωστοποίησή του σε όλους. Και αυτό γιατί οι ανησυχίες των πελατών αποτελούν ευκαιρίες για τους παρόχους – ή έτσι θα έπρεπε… Οι εταιρείες leasing γνωρίζουν καλά πως το μέλλον θα είναι ηλεκτρικό και θέτουν τις βάσεις για μια ολοκληρωμένη προσφορά, βάσει προτιμητέων συνεργασιών με παρόχους άλλων τομέων EV 12 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2022
fleetnews.grRkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=