Fleet Business #7
ΑΠΌ ΠΟΎ ΞΕΚΙΝΆΜΕ; Το τυπικό πακέτο παροχών, τουλά- χιστον στην Ευρώπη, αποτελείται από τον μισθό, την υγειονομική περίθαλψη, τη σύνταξη και, για τους σκοπούς αυτού του άρθρου, το εταιρικό αυτοκίνητο. Το τυπο- ποιημένο πακέτο υπάρχει εδώ και αρκετές δεκαετίες και έχει αποδει- χθεί αποτελεσματικό, διαχειρίσιμο και επιτυχημένο. Ένας σημαντικός λόγος για τον οποίο το πακέτο παροχών είναι έτσι, είναι η φορολογία. Λόγω της σχετικά υψηλής ευρωπαϊκής φορολογίας, η παροχή χρημάτων είναι συνήθως πιο ακριβή σε σχέ- ση με τις υπόλοιπες. Συνεπώς, το πακέτο παροχών συνδυάζει έναν μισθό που φορολογείται πολύ, με άλλα στοιχεία χαμηλής φορολο- γίας. Το εταιρικό αυτοκίνητο είναι ένα καλό παράδειγμα. Λαμβάνοντας υπόψη ένα υποθετικό TCO 1.000 ευρώ για ένα αυτοκίνητο, θα υπάρ- ξει επιβάρυνση μερικών εκατοντά- δων ευρώ παροχής εις είδος ως ακαθάριστο και περίπου το 50% αυτού του ποσού θα εκληφθεί ως καθαρό. Η αντιληπτή αξία των 1.000 ευρώ για εταιρικό αυτοκίνη- το είναι επομένως υψηλότερη από την αντιληπτή αξία των χρημάτων, αν και αυτό υπόκειται επίσης στην ανάγκη χρήσης αυτοκινήτου. ΓΙΑΤΊ ΑΛΛΆΖΟΥΜΕ; Ο πληθυσμός των εργαζομένων αλ- λάζει και φαίνεται να υπάρχουν με- γάλες διαφορές μεταξύ των γενεών που εντάχθηκαν στην αγορά εργασίας τις τελευταίες δύο δεκαετίες. Χωρίς να πάμε σε αναλύσεις των γενεών X, Y, Z… μπορούμε να πούμε ότι αυτές οι γενιές ανησυχούν για το περιβάλ- λον, την ιδιωτικότητα δεδομένων, τις κοινωνικές επαφές. Έχουν ασπαστεί έναν ψηφιακό τρόπο ζωής και ανα- μένουν από τους εργοδότες τους να προσφέρουν εμπειρία παρόμοια με αυτή που βιώνουν κατά τη σύνδεση στο Netflix ή την Amazon . Από άποψη παροχών, το ερώτημα εί- ναι πώς το εταιρικό αυτοκίνητο ικα- νοποιεί τις απαιτήσεις αυτών των νε- ότερων γενεών και η απάντηση είναι: μάλλον δεν τις καλύπτει. Οι ειδικοί του Ανθρώπινου Δυναμικού το έχουν καταλάβει αυτό και ψάχνουν εναλλα- κτικές για να καλύψουν αυτές τις γε- νιές και έτσι δημιουργείται η άνθηση των ευέλικτων παροχών. Ωστόσο, οι ευέλικτες παροχές υπάρχουν εδώ και δεκαετίες υπό διάφορες μορφές και σχήματα. Τα σχέδια καφετέριας υφί- στανται από τα τέλη της δεκαετίας του ‘70 και επέτρεψαν (αρχικά) την επι- στροφή ορισμένων ιατρικών δαπανών που δεν περιλαμβάνονταν στην τυπική υγειονομική περίθαλψη εργαζομένων. Έκτοτε αναπτύχθηκαν διάφοροι τύποι ευέλικτων παροχών, αλλά μάλλον ως «ευχάριστο να τις έχεις». ΠΟΙΑ ΕΊΝΑΙ Η ΑΞΊΑ ΤΗΣ ΠΑΡΟΧΉΣ ΑΥΤΟΚΙΝΉΤΟΥ; Καθώς το εταιρικό αυτοκίνητο θεωρείται παροχή στην Ευρώπη, ακόμη και όταν πρόκειται για μέσο διαπραγμάτευσης - στις περισσό- τερες περιπτώσεις ο εργαζόμενος πληρώνει κάποια συνεισφορά για την χρήση του - υπάρχει μια με- τρήσιμη αξία για αυτό (το κόστος αυτοκινήτου). Αυτή η αξία είναι σχεδόν στο απυρόβλητο: τα συν- δικάτα και τα συμβούλια εργαζο- μένων θα υποστηρίξουν την αξία της παροχής αυτοκινήτου και δεν θα δεχτούν να αντικατασταθεί από κάτι μικρότερης αξίας. Υφίσταται επίσης μια αντιληπτή αξία για το εταιρικό αυτοκίνητο: πρόκειται για μείγμα της επίδρα- σης του εταιρικού αυτοκινήτου στην οικογένεια του εργαζόμε- νου, της κοινωνικής υπόληψης που αντιπροσωπεύει το αυτοκίνητο και του γεγονότος ότι ανέκαθεν υπήρ- χε. Η αντιληπτή αξία υπολογίζεται συχνά ως «το κόστος απόκτησης αυτοκινήτου εξ ιδίων». Αυτά τα στοιχεία καθιστούν δύ- σκολο τον υπολογισμό ενός ισο- δύναμου κινητικότητας. Η Κινητικότητα από την πλευρά του Ανθρώπινου Δυναμικού Υπάρχουν παραλληλισμοί μεταξύ της εξέλιξης του οικοσυστήματος χιλιομετρικής αποζημίωσης και παροχών και των τάσεων στο περιβάλλον των εταιρικών στόλων. Βασικά, πρόκειται για μετάβαση από σταθερό σε ευέλικτο σύστημα. Αυτή η μετάβαση θεωρείται απαραίτητη, τόσο για τη διαδικασία Αποζημιώσεων και Παροχών, όσο και για το στόλο, αλλά είναι περίπλοκη. ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ 24 ΙΟΥΛΙΟΣ 2021
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=