Fleet Business #6
Η ΕΥΡΏΠΗ και η Βόρεια Αμερική έχουν αναπτύξει μια θεμελιωδώς δι- αφορετική προσέγγιση leasing εται- ρικών αυτοκινήτων. Η ΕΕ προτιμά το λειτουργικό leasing, ενώ η Βόρεια Αμερική το leasing αορίστου χρόνου. Η διαφορά μεταξύ των δύο μεθόδων αφορά κυρίως στον κίνδυνο: ο ευρω- παίος πάροχος leasing έχει το μεγα- λύτερο μέρος του κινδύνου χρήσης οχήματος (υπολειμματική αξία, συ- ντήρηση…), ενώ ο αμερικανός εκμι- σθωτής μεταθέτει τον κίνδυνο στον πελάτη. Η ΛΟΓΙΚΉ ΤΩΝ ΔΎΟ ΣΥΣΤΗΜΆΤΩΝ Υπάρχει συγκεκριμένος λόγος για τη διαφορετική προσέγγιση μεταξύ της ΕΕ και της ΒA: η προβλεψιμότητα. Οι αμερικανικοί στόλοι αποτελούνται κυ- ρίως από αυτοκίνητα, φορτηγά ή βαν ως επαγγελματικά εργαλεία, ενώ οι στόλοι της ΕΕ εμπεριέχουν κυρίως αυτοκίνητα εταιρικών παροχών. Τα αυτοκίνητα - επαγγελματικά ερ- γαλεία χρησιμεύουν αποκλειστικά για επαγγελματικούς σκοπούς και το ποσοστό χρήσης τους είναι συνήθως υψηλό, αλλά όχι πάντα προβλέψιμο. Λόγω ακριβώς αυτού, ο πελάτης θα προτιμήσει κάποια σχετική ευελιξία στις συμβατικές παραμέτρους, πιο συγκεκριμένα την απόσταση και τη διάρκεια. Αυτή η ανάγκη ευελιξίας συνεπάγεται κάποιους περιορισμούς: η εταιρεία leasing δεν μπορεί να προ- βλέψει πότε ο πελάτης θα επιστρέψει το όχημα και σε τι κατάσταση. Κατά συνέπεια, η εταιρεία leasing μετα- βιβάζει τον κίνδυνο υπολειμματικής αξίας στον πελάτη, εξ ου και η δημο- τικότητα των συμβάσεων leasing αο- ρίστου χρόνου στη Βόρεια Αμερική. Τα ευρωπαϊκά εταιρικά αυτοκίνητα έχουν εξελιχθεί πέραν της αμιγούς επαγγελματικής χρήσης, σε μικτή επαγγελματική-ιδιωτική χρήση. Αυτό οφείλεται κυρίως στις στρατηγικές αποζημίωσης και παροχών των ευρω- παϊκών επιχειρήσεων. Οι φόροι εισο- δήματος είναι σχετικά υψηλοί, λόγω ευρωπαϊκού κράτους πρόνοιας και γι’ αυτό είναι δημοφιλείς εναλλακτικές λύσεις χαμηλότερου φορολογικού συντελεστή έναντι μετρητών. Η περί- θαλψη, η σύνταξη και το εταιρικό αυ- τοκίνητο είναι πλέον οι πιο δημοφιλείς εναλλακτικές λύσεις. Οι παράμετροι των συμβάσεων εταιρικών αυτοκινή- των είναι επομένως πιο προβλέψιμες, με μικρές αποκλίσεις. Οι ευρωπαϊκές εταιρείες leasing έχουν αναπτύξει προϊόντα που καλύπτουν συμβόλαια σχετικά προβλέψιμα και παρέχουν ακόμα και λύσεις για απόκλιση πα- ραμέτρων, όπως χρέωση / πίστωση χιλιομετρικών διαδρομών ή βασικά συμβόλαια. ΠΑΓΚΌΣΜΙΑ ΛΎΣΗ LEASING; Όχι, εάν οι βασικές παράμετροι πα- ραμένουν ίδιες. Το Διεθνές Λογιστικό Πρότυπο 16 και το US GAAP μπορεί, έστω εννοιολογικά, να ενθαρρύνουν τις εταιρείες να εξετάσουν εναλλακτι- κές λύσεις του μοντέλου λειτουργικού leasing, αλλά τελικά, ο όγκος λειτουρ- γικού leasing είναι χαμηλότερος έναντι άλλων μοντέλων κανονικής διάρκειας σύμβασης. Πρόσφατα, ωστόσο, εκδη- λώνεται κάποιο ενδιαφέρον για λύσεις που προέρχονται από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Ορισμένες επιχειρή- σεις της Βόρειας Αμερικής εξετάζουν πιο ολοκληρωμένες παροχές εργαζο- μένων (πέραν μισθών και περίθαλψης) για να καλύψουν τις νεότερες γενιές. Αυτοί οι εργαζόμενοι προτιμούν έναν ανέμελο τρόπο ζωής και αναμένουν διαφορετική εμπειρία από τον εργο- δότη τους. Το αυτοκίνητο ως παροχή είναι μία από τις πολλές επιλογές που μπορούν να παρέχουν αυτές οι εται- ρείες. Στην Ευρώπη, η δημοτικότητα των ηλεκτρικών οχημάτων και όχι οι συντηρητικές υπολειμματικές αξίες που εφαρμόζουν οι εταιρείες leasing, ώθησε ορισμένες επιχειρήσεις (κυρί- ως ΜμΕ) να αποφεύγουν το leasing ορισμένου χρόνου και να επωμισθούν οι ίδιες τον κίνδυνο υπολειμματικής αξίας. Αυτές οι εταιρείες αποβλέπουν σε μια αξιοπρεπή αξία μεταπώλησης με τη διάθεση των EV τους και ανα- μένουν λιγότερη γραφειοκρατία, κα- θώς τα EV έχουν τη φήμη πως χρειά- ζονται λιγότερη συντήρηση. Κανένας από αυτούς τους παράγοντες ωστόσο δεν έχει μετακινήσει σημαντικά τους πελάτες leasing από την προτίμησή τους. Οποιαδήποτε αλλαγή από ένα μοντέλο σε άλλο θα απαιτούσε, επι- πλέον, έγκριση σε επίπεδο εταιρικής στρατηγικής. Το ερώτημα που τίθεται και στο οποίο κάθε υπεύθυνος στόλου που επιθυμεί την αλλαγή, πρέπει να απαντήσει, είναι: εφόσον λειτουργεί, γιατί να το πειράξω; ΕΕ και ΗΠΑ: 2 δρόμοι για τη διαχείριση στόλου LEASING Το ερώτημα που τίθεται και στο οποίο κάθε υπεύθυνος στόλου που επιθυμεί την αλλαγή, πρέπει να απαντήσει, είναι: εφόσον λειτουργεί, γιατί να το πειράξω; 51 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2021
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=