Fleet Business #6
ξη συμπίεσης των κινητήρων ντίζελ, αλλά πρόκειται για νέα τεχνολογία με βενζίνη. Οι κινητήρες ντίζελ ανα- φλέγουν το μείγμα καυσίμου-αέρα με υψηλή συμπίεση. Δεν δημιουργείται σπινθήρας στον κινητήρα ντίζελ, γι’ αυτό οι κινητήρες αυτοί καταναλώ- νουν γενικά λιγότερα καύσιμα από τους ανάλογους κινητήρες βενζί- νης. Η ανάφλεξη συμπίεσης είναι πιο αποδοτική, επειδή το καύσιμο στους παραδοσιακούς βενζινοκινητήρες αναφλέγεται σταδιακά όταν παρέχε- ται σπινθήρας από μία μεμονωμένη πηγή. Ενώ, οι βενζινοκινητήρες ανά- φλεξης συμπίεσης φέρνουν το μείγμα καυσίμου-αέρα στη βέλτιστη πίεση και θερμοκρασία για να αναφλεγεί μονο- μιάς. Αυτό σημαίνει λιγότερα καύσιμα για την επίτευξη συγκεκριμένων επι- δόσεων που, με τη σειρά τους, επιφέ- ρουν μείωση εκπομπών. Ο κινητήρας Skyactiv-X της Mazda είναι ο πρώτος βενζινοκινητήρας μαζικής παραγωγής που χρησιμοποιεί αυτήν την ανάφλεξη συμπίεσης. ΑΠΕΝΕΡΓΟΠΟΊΗΣΗ ΚΥΛΊΝΔΡΟΥ Αυτή η τεχνολογία χρησιμοποιείται εδώ και αρκετό καιρό, αλλά εφαρμό- ζεται σε μικρότερους κινητήρες μα- ζικής παραγωγής τα τελευταία μόνο χρόνια. Ο κινητήρας απενεργοποιεί κάποιους κυλίνδρους όταν δουλεύει χαλαρά, προς βελτίωση της απόδο- σης. Τα έμβολα σε αυτούς τους κυ- λίνδρους εξακολουθούν να κινούνται μαζί με τον υπόλοιπο κινητήρα, αλλά δεν ψεκάζεται καύσιμο. Ο βενζινοκινητήρας TSI 1.4 λίτρων του Volkswagen Group ήταν ο πρώτος τετρακύλινδρος κινητήρας μαζικής παραγωγής με αυτή την τεχνολογία, αλλά δεν είναι πλέον ο μόνος. Έκτο- τε, η Ford έχει εφαρμόσει την απε- νεργοποίηση κυλίνδρων ακόμα και στο εμβληματικό της EcoBoost 1,0 λίτρου, καθιστώντας τον ήδη αποδο- τικό τρικύλινδρο κινητήρα ακόμα πιο οικονομικό. ΚΎΚΛΟΣ ΜΊΛΕΡ Υπάρχουν αρκετοί κύκλοι βάσει των οποίων λειτουργούν οι κινητήρες καύ- σης. Ο κύκλος Diesel (για κινητήρες ντίζελ) και ο κύκλος Otto (για τους πε- ρισσότερους βενζινοκινητήρες) είναι οι πιο γνωστοί. Ο κύκλος Miller βασί- ζεται στον κύκλο Otto, αλλά διαθέτει έναν πέμπτο χρόνο στην κατά τα άλλα τετράχρονη λειτουργία του. Αυτός ο Η νέα τεχνολογία μπορεί να παρατείνει τη βιωσιμότητα των κινητήρων εσωτερικής καύσης πρόσθετος χρόνος συνίσταται στο να παραμένει η βαλβίδα εισαγωγής ανοιχτή κατά τη διάρκεια μέρους της διαδρομής συμπίεσης, συμπιέζοντας και ψύχοντας τον αέρα όχι μόνο μέσα στον κύλινδρο, αλλά και μέσα στην πολλαπλή εισαγωγής. Για το σκοπό αυτό, οι κινητήρες που λειτουργούν βάσει κύκλου Miller χρειάζονται υπερ- συμπιεστή ή στροβιλοσυμπιεστή για να αποδίδουν επαρκή πίεση. Ο κύκλος Miller είναι σχετικά σπάνιος στα αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής, αν και υπάρχουν επιτυχημένες εφαρ- μογές. Η Volkswagen, για παράδειγμα, κατάφερε να κάνει τον νέο κινητήρα TSI 1,5 λίτρου πιο αποδοτικό από τον μικρότερο TSI 1,4 λίτρων, χάρη εν μέ- ρει στη χρήση του κύκλου Miller. ΉΠΙΑ ΥΒΡΙΔΙΚΆ Σε αντίθεση με αυτό που υπονοεί η ονομασία της, η ήπια υβριδική τεχνο- λογία δεν περιλαμβάνει ηλεκτροκι- νητήρες στο σύστημα μετάδοσης κίνησης ενός αυτοκινήτου. Ο ήπιος υβριδικός κινητήρας είναι ένας κανο- νικός κινητήρας βενζίνης ή ντίζελ που διαθέτει γεννήτρια εκκίνησης, αντί του παραδοσιακού εκκινητήρα και εναλλάκτη. Αυτή η συσκευή μπορεί να επιτελέσει διάφορες διεργασίες, από την εκκίνηση του κινητήρα, έως την τροφοδότηση μιας πρόσθετης μπαταρίας με ηλεκτρική ενέργεια ή ακόμα και την υποβοήθηση του κινη- τήρα με επιπλέον ισχύ σε περίπτωση αυξημένου φορτίου. Ήπια υβριδικά συστήματα μετάδοσης κίνησης χρησιμοποιούνται ήδη ευρέ- ως και η τεχνολογία αρχίζει να εξα- πλώνεται στις μικρότερες κατηγορίες. Η Fiat , για παράδειγμα, έχει αναβαθ- μίσει τα δημοφιλή μοντέλα 500 και Panda με έναν ήπιο υβριδικό κινητήρα 1,0 λίτρου. Ομοίως, η Suzuki προσφέ- ρει τώρα κινητήρα 1,4 λίτρων ήπιας υβριδικής τεχνολογίας σε σχεδόν όλα τα αυτοκίνητά της. ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΑ ΣΥΝΘΕΤΙΚΑ ΚΑΥΣΙΜΑ Οι μηχανικοί δεν μελετούν μόνο τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, αλλά και τα καύσιμά τους. Ορισμένοι κατασκευ- αστές αναζητούν συνθετικά καύσιμα. Η ιδέα έγκειται στην άντληση CO 2 από την ατμόσφαιρα και μετατροπή του σε καύσιμο, με τη χρήση ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας και υδρογόνου. Μεταξύ άλλων, η BMW και η Porsche αναπτύσσουν εγκαταστάσεις που έχουν τη δυνατότητα να παράγουν τέτοια συν- θετικά καύσιμα βραχυπρόθεσμα. Αυτά τα ανανεώσιμα καύσιμα μπορούν να φέρουν επανάσταση στον τρόπο αντιμετώπισης και φορολόγησης του κινητήρα εσωτερικής καύσης. Ειδικά σε συνδυασμό με άλλες τεχνολογίες βελ- τιστοποίησης απόδοσης, μπορούν να παρατείνουν τη βιωσιμότητα των ICE. 27 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2021
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=