Fleet Business #6
Η ΣΥΝΕΧΉΣΑΝΑΦΟΡΆ στα μέσα ενη- μέρωσης και η διαρκώς εξαπλούμενη φορολόγηση έχουν καταστήσει το CO 2 αντικείμενο σύγκρισης αυτοκινήτων. Ωστόσο, το μέσο αυτοκίνητο εκπέμπει περισσότερα σωματίδια στην ατμό- σφαιρα, πέραν του CO 2 , μερικά από τα οποία είναι επιβλαβή για το κλίμα, ενώ άλλα είναι επιβλαβή στην αναπνοή. Οι εκπομπές τους εξαρτώνται κυρίως από τον τύπο κινητήρα, όπως δείχνει η επι- σκόπηση του Fleet Europe . ΑΈΡΙΑ ΘΕΡΜΟΚΗΠΊΟΥ Οι πιο γνωστές εκπομπές είναι μα- κράν τα αέρια θερμοκηπίου. Αυτοί οι ρύποι είναι πρωτίστως επιβλαβείς για το κλίμα: παγιδεύουν τη θερμότη- τα στην ατμόσφαιρα της Γης και, με αυτόν τον τρόπο, διευκολύνουν την υπερθέρμανση του πλανήτη. Το διοξείδιο του άνθρακα (CO 2 ) είναι αναμφίβολα το πιο τεκμηριωμένο από τα αέρια θερμοκηπίου, επειδή είναι και το πιο σημαντικό. Ο C2ES, ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός με έδρα τις ΗΠΑ, υπολογίζει ότι το CO 2 αντιπροσωπεύει το 76% όλων των αε- ρίων θερμοκηπίου, από τα οποία οι μεταφορές αντιπροσωπεύουν το 15%. Ένα βενζινοκίνητο αυτοκίνητο εκπέ- μπει γενικά περισσότερο CO 2 από ένα αντίστοιχο με κινητήρα ντίζελ. Το υποξείδιο του αζώτου (N 2 O) είναι λιγότερο γνωστό αέριο θερμοκηπί- ου, όχι όμως και αβλαβές. Σύμφωνα με τον C2ES, το αέριο αυτό αποτελεί μόνο το 6% των παγκόσμιων αερίων θερμοκηπίου, αλλά έχει υψηλότερο δυναμικό υπερθέρμανσης του πλανή- τη από το CO2. Το N 2 O υπάρχει κυ- ρίως στις εκπομπές βενζινοκίνητων αυτοκινήτων και είναι υποπροϊόν των τρίοδων καταλυτών. ΚΡΙΤΉΡΙΑ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΏΝ ΡΎΠΩΝ Ωστόσο, δεν προκαλούν όλοι οι ρύποι υπερθέρμανση του πλανήτη. Μεγάλο μέρος των εκπομπών ενός αυτοκινή- του αποτελούν τους αποκαλούμενους αέριους ρυπαντές. Αυτά τα σωματίδια βλάπτουν τα αναπνευστικά και καρδι- αγγειακά συστήματα όσων τα εισπνέ- ουν. Παρόλο που δεν κατηγορούνται συγκεκριμένα, αυτοί οι ρυπαντές είναι η αιτία που πολλές πόλεις απαγορεύ- ουν τα πετρελαιοκίνητα και τα παλαι- ότερα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα. Η πλειονότητα των αέριων ρυπαντών αποτελείται από οξείδια του αζώτου (NOx), ένας περιληπτικός όρος για αέρια με βάση το άζωτο που παράγο- νται κατά την καύση καυσίμων. Σύμ- φωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος, αυτά τα αέρια προκα- λούν προβλήματα υγείας και περιβάλ- λοντος μέσω της οξίνισης του εδά- φους. Το NOx είναι πολύ πιο σύνηθες στις εκπομπές κινητήρων ντίζελ. Τόσο οι υδρογονάνθρακες (HC) , όσο και το μονοξείδιο του άνθρακα (CO) είναι παράγωγα ατελούς καύσης. Αυ- τοί οι δύο ρύποι αποτελούν τα κύρια συστατικά του όζοντος ή της αιθα- λομίχλης. Ενώ τα HC βλάπτουν τους πνεύμονες, το CO επηρεάζει ιδιαίτε- ρα το καρδιαγγειακό σύστημα. Και οι δύο ρύποι υπάρχουν κυρίως στις εκ- πομπές βενζινοκίνητων αυτοκινήτων. Τα μικροσωματίδια (PM) είναι συ- γκέντρωση σωματιδίων, όπως αιθά- λη ή σκόνη. Είναι υπεύθυνα τόσο για αναπνευστικές, όσο και για καρδιαγ- γειακές παθήσεις, αλλά ορισμένες μορφές είναι γνωστό πως προκαλούν καρκίνο. Τα PM είναι περισσότερο πα- ρόντα σε εκπομπές ντίζελ, αλλά συμ- βάλλουν και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Μελέτη του ΟΟΣΑ αποκάλυψε πως η σκόνη από τη φθορά φρένων ανι- χνεύεται μερικές φορές περισσότερο σε EV μεγάλης αυτονομίας, λόγω των βαρέων συστοιχιών μπαταριών τους. Αυτή η επισκόπηση δείχνει ότι ενώ οι εκπομπές ντίζελ είναι χειρότερες για την ανθρώπινη υγεία, τα βενζινο- κίνητα αυτοκίνητα εκπέμπουν επίσης περισσότερα αέρια θερμοκηπίου. Εάν η πρόθεση είναι να παραμείνουμε στα οχήματα εσωτερικής καύσης (ICE), η επιλογή ντίζελ ή βενζίνης εξαρτάται κυρίως από την χρησιμότητα και τον προορισμό του αυτοκινήτου. Αυτή η επισκόπηση δείχνει επίσης ότι η έρευ- να πέραν του CO 2 είναι αυτό που χρει- άζεται, αν μια επιχείρηση υποστηρίζει το CSR. H πλήρης εικόνα της ρύπανσης , πέραν του CO 2 ΕΚΠΟΜΠΕΣ Το CO 2 είναι το πιο φλέγον θέμα όσον αφορά στον έλεγχο εκπομπών στόλου οχημάτων, αλλά δεν είναι το μόνο σημαντικό. Ακολουθεί επισκόπηση άλλων ρύπων και ο τρόπος υπολογισμού τους στη στρατηγική της επιχείρησης. ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΕΚΠΟΜΠΩΝ ΜΕΤΑΞΥ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ICE ΒΕΝΖΙΝΗΣ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ Πηγή: FLEET EUROPE 24 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2021
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=